Aan het laden
  1. Home
  2. Naar het ziekenhuis voor afspraak of opname
  3. Uw gegevens

Uw gegevens

Door de inzet van digitale middelen kunnen we u een aantal services bieden. We kunnen u via e-mail een link sturen naar een vragenlijst. Het is ook mogelijk om uw externe zorgverlener inzage te geven in een deel van uw dossier. Op deze pagina vindt u meer informatie over deze services.

Voorbereiding op uw afspraak

In het ziekenhuis werken we steeds meer met digitale vragenlijsten. Bijvoorbeeld als voorbereiding op uw afspraak in het ziekenhuis of een operatie, zodat we inzicht krijgen of u ergens allergisch voor bent of nog andere gezondheidsklachten heeft. Het kan zijn dat u vooraf aan uw afspraak ook gevraagd wordt om een dergelijke vragenlijst in te vullen. Hierover staat dan meer informatie in de verwijsbrief van de huisarts.

De digitale vragenlijst kunnen we via e-mail naar u toesturen. U kunt thuis, in alle rust en op een voor u geschikt moment, de vragen beantwoorden. En als u wilt kunt u bijvoorbeeld iemand uit uw omgeving vragen mee te kijken. De vragenlijst en uw antwoorden zijn beveiligd, zodat alleen u er bij kunt.

Het vooraf invullen van een vragenlijst heeft als voordeel, dat de arts in het ziekenhuis gerichter in kan gaan op uw klachten. U kunt ook zelf aangeven wat u graag wilt bespreken. Soms blijkt uit uw antwoorden dat aanvullend onderzoek nodig is, voordat u de arts bezoekt. Dit aanvullend onderzoek kunnen we dan in overleg met u regelen. Zo krijgt de arts een nog beter beeld. Het is daarom van belang dat u de vragenlijst tijdig invult. En waarschijnlijk bent u daardoor zelf ook beter voorbereid op het bezoek aan de arts.

Gedurende de behandeling is het mogelijk dat we u vaker vragen om een vragenlijst in te vullen. Deze (vervolg-)vragenlijst is minder lang dan de eerste en heeft tot doel uw behandeling te volgen. Aan de hand van uw antwoorden is het mogelijk om te kijken of uw behandeling volgens plan verloopt en of er een aanpassing in uw behandeling nodig is.

Heeft u thuis of in uw omgeving geen gelegenheid om de vragenlijst in te vullen, dan is het mogelijk om dat in het ziekenhuis te doen. Neemt u dan contact op met de polikliniek om daarvoor een afspraak te maken. De secretaresse maakt dan een afspraak met u voorafgaand aan de afspraak met de specialist.

Kwaliteitstoets behandeling

De digitale vragenlijsten die in het Martini Ziekenhuis worden gebruikt, zijn gebaseerd op internationale vragenlijsten. Deze lijsten zijn aangevuld met specifieke vragen over het specialisme waar u een afspraak heeft. De antwoorden van alle vragenlijsten worden na de behandeling ook gebruikt om te kijken of de behandeling goed werkt. Op deze manier toetst het Martini Ziekenhuis de kwaliteit van de behandelingen.

Uw medisch dossier inzichtelijk

U bent onder behandeling in ons ziekenhuis. En dat doen we natuurlijk zo goed mogelijk. Daarom leggen we bijvoorbeeld alle gegevens van uw behandeling vast in een zogenaamd elektronisch patiëntendossier. Deze gegevens zijn beschermd en goed beveiligd opgeslagen. Alleen diegene binnen het Martini Ziekenhuis die uw gegevens nodig heeft voor uw behandeling, mag in uw dossier kijken.

Na uw behandeling krijgt diegene die u heeft verwezen – uw externe zorgverlener en vaak is dat uw huisarts – van ons een brief met een korte samenvatting van wat is gebeurd en de resultaten van de behandeling. In veel situaties heeft het grote voordelen als uw externe zorgverlener zélf in uw dossier kan kijken. Bijvoorbeeld wanneer u opgenomen bent geweest in het ziekenhuis en de behandeling gaat thuis verder onder begeleiding van de huisarts. Uw huisarts ziet dan in uw dossier alle relevante gegevens bij elkaar, zoals uw bloeduitslagen, röntgenfoto’s of uw medicatie.

Uiteraard kan uw externe zorgverlener niet zomaar in uw ziekenhuisdossier kijken. Daarvoor is eerst uw toestemming nodig. De medewerker aan de balie zal u deze vraag om toestemming stellen, u kunt dit ook aangeven op het formulier dat u dan ontvangt. Geeft u uw toestemming, dan regelen wij dat uw externe zorgverlener uw dossier kan inzien. Uiteraard gebeurt dat op een goed beveiligde manier. Eenmaal gegeven toestemming kunt u te allen tijde ook weer intrekken

Veelgestelde vragen: Uw medisch dossier inzichtelijk

  • Kunnen al mijn externe zorgverleners mijn gegevens inzien?
    Heeft u toestemming gegeven, dan kan voorlopig alleen uw huisarts (en zijn of haar waarnemer) uw dossier inzien. In de toekomst volgen andere externe zorgverleners, zoals verpleeghuisartsen, fysiotherapeuten en verloskundigen.
  • Hoe kan mijn externe zorgverlener mijn gegevens inzien?
    Als uw externe zorgverlener toegang wil tot uw gegevens, controleren wij eerst of wij deze zorgverlener kennen en of u patiënt bent bij deze zorgverlener. Uiteraard kijken wij ook of u toestemming heeft gegeven. Alleen dan kan de zorgverlener uw gegevens inzien. Dat inzien gebeurt via het Zorgverlenersportaal. Dit portaal is goed beveiligd en toegankelijk met een wachtwoord én een code.
  • Hoe wordt mijn toestemming vastgelegd?
    U geeft mondeling of via een speciaal hiervoor gemaakt formulier toestemming aan het Martini Ziekenhuis. Deze toestemming leggen wij vast in uw elektronisch patiëntendossier. Zo kan iedere medewerker die toegang heeft tot uw dossier, nagaan of u toestemming heeft verleend om gegevens uit te wisselen.
  • Hoe trek ik mijn toestemming weer in?
    U kunt uw toestemming intrekken door het te melden bij de receptie bij de Hoofdingang, ingang West of bij het balie op de polikliniek. Binnen 6 uur is deze wijziging doorgevoerd in uw dossier.
  • Welke gegevens kan mijn externe zorgverlener zien?
    In het Zorgverlenersportaal vindt uw huisarts onder meer de volgende gegevens: brieven van de medisch specialist, laboratoriumuitslagen, verslagen van onderzoeken, medicatie, echo’s en foto’s.
  • Zijn mijn gegevens veilig?
    De bescherming van uw medische gegevens is geregeld in de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) en de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). Om uw privacy te waarborgen is het Zorgverlenersportaal op verschillende manieren beveiligd. De zorgverlener kan alleen toegang tot uw gegevens krijgen als hij of zij aan al de eisen voldoet:de zorgverlener moet inloggen vanaf een goed beveiligd computersysteem:
  • de zorgverlener moet inloggen met een speciale (UZI-)pas of speciale inloggegevens
  • u heeft aan ons toestemming gegeven om gegevens uit te wisselen.
  • wij kunnen nagaan dat de zorgverlener een behandelrelatie met u heeft
  • de zorgverlener heeft de informatie nodig voor uw behandeling

Het Martini Ziekenhuis voert daarnaast controles uit om eventueel misbruik te voorkomen. Zo kunnen wij achterhalen welke informatie wanneer is opgevraagd door welke zorgverlener.

  • Kan mijn externe zorgverlener iets toevoegen aan het dossier?
    Uw externe zorgverlener kan niets toevoegen in uw dossier via het portaal. Hij kan alleen informatie inzien die van u bekend is in het Martini Ziekenhuis. Alleen de medisch specialist kan toevoegingen doen in uw dossier bij het Martini Ziekenhuis.
  • Kan ik toestemming verlenen voor één externe zorgverlener?
    Als u het Martini Ziekenhuis toestemming geeft om uw zorgverlener buiten het ziekenhuis inzage te geven in uw gegevens, dan geldt die toestemming voor alle groepen die aangesloten zijn.

Regels voor toestemming minderjarigen

  •  Kinderen tot 12 jaar
    Voor het inzien van gegevens van een kind jonger dan 12 jaar is toestemming van ouder of voogd nodig.
  • Jongeren van 12 tot en met 15 jaar
    Voor jongeren van 12 tot en met 15 jaar geldt dat zowel de jongere als de ouder of voogd toestemming moeten geven. Als een van de twee – of de jongere of de ouder/voogd – toestemming weigert, dan is er geen toestemming om het dossier in te zien.
  • Jongeren van 16 en ouder
    Jongeren van 16 jaar en ouder beslissen zelf of zij toestemming verlenen zodat een externe zorgverlener hun dossier kan inzien. De toestemming van een ouder/voogd is niet nodig.

Meer informatie?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u terecht bij een van de medewerkers van de receptie bij de Hoofdingang of Ingang West en bij de baliemedewerker van de polikliniek of verpleegafdeling. U kunt ook telefonisch contact opnemen via het algemene nummer van het Martini Ziekenhuis: (050) 524 5245.

 

 

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem. Als u verder surft, accepteert u onze cookies.