Aan het laden

Martini offers Google® Translate as a convenience for visitors to our web site who may not have Dutch as their primary language. Google® Translate provides automated translations, which may result in incorrect or misleading translations. Martini is not responsible for any translations provided by Google® Translate or for any damages or losses arising from the use of or reliance on these translations. Viewers who rely on information through Google® Translate on our web site do so at their own risk.

Go to Google Translate

  1. Home
  2. Afspraak of opname
  3. Poliklinisch bezoek

Poliklinisch bezoek

U heeft een verwijzing van uw huisarts voor een afspraak op een polikliniek. Die afspraak maken we altijd graag zo snel mogelijk voor u. Hoe snel u terecht kunt, hangt af van uw klachten en van wanneer de arts beschikbaar is. We proberen ook rekening te houden met een dag of tijd die u goed uitkomt.

Wachtlijstbemiddeling

Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact met ons opnemen. Of u vraagt uw zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling. Zij kunnen u daarbij helpen, zodat u mogelijk sneller terecht kunt.

Zorgaanbieders, zoals ziekenhuizen, hebben samen met zorgverzekeraars afspraken gemaakt over wachttijden die redelijk zijn. Zo is de maximaal redelijke wachttijd voor een afspraak op de polikliniek 4 weken. Voor een behandeling is dit 7 weken.

Zekerheid over uw afspraak

Onze poliklinieken plannen afspraken maximaal 8 weken vooruit. Zo kunnen we ervoor zorgen dat u zeker bent van uw afspraak. Dat betekent:

  • dat u meteen een afspraak kunt inplannen bij de balie als uw volgende afspraak binnen 8 weken is;
  • dat wij contact met u opnemen als uw volgende afspraak na 8 weken is. U hoort via de post, e-mail of telefoon van ons.

Wat neemt u mee?

Het is verstandig om ruim voor uw afspraak alvast naar de receptie te gaan. Zo komt u op tijd bij uw afspraak. Neem een geldig legitimatiebewijs mee: rijbewijs, paspoort of identiteitsbewijs. Bent u al patiënt in het Martini Ziekenhuis? Dan kunt u uw gegevens zelf vast controleren in het patiëntenportaal Mijn Martini.

Hoe bereidt u zich voor?

We geven u graag een aantal tips om goed voorbereid naar uw afspraak te gaan:

  • Een gesprek met de arts kan spannend zijn voor u. Ook kunt u veel informatie tegelijk horen. Neem daarom gerust uw partner of andere naaste mee. Samen hoort en onthoudt u meer.
  • Het kan helpen om thuis vast op te schrijven wat u wilt vragen of vertellen.
  • Het is belangrijk dat u alle medicijnen die u gebruikt meeneemt. Of een medicatieoverzicht van uw apotheek. Neem ook medicijnen mee die u vaak gebruikt, maar die zonder recept te koop zijn. Bijvoorbeeld bij een drogist.

Informatie van de arts

Samen met de arts beslist u wat er verder gaat gebeuren in het ziekenhuis. Hoe meer informatie u tijdens de afspraak krijgt, hoe beter. Bijvoorbeeld over wat met u aan de hand is. En welke behandelingen of onderzoeken mogelijk zijn. Ook is informatie over risico’s of bijwerkingen belangrijk voor u.
Tijdens het gesprek met de arts kunt u natuurlijk om meer uitleg vragen. Bijvoorbeeld of een onderzoek of behandeling pijn doet. Of wat het resultaat van het onderzoek kan zijn. En wat u na de behandeling of het onderzoek kunt voelen. Als u goed voorbereid naar de afspraak gaat, zult u met minder vragen weer naar huis gaan. Tips voor een goed gesprek kunnen daarbij helpen.

Toestemming voor uw behandeling

Als patiënt beslist u zélf of u het onderzoek of de behandeling wilt krijgen. Belangrijk is dat de arts u goede informatie geeft. Maar ook alle informatie die u aan de arts geeft is belangrijk. Alleen dan kunt u samen nadenken over de beste beslissing.

Met de informatie op onze website helpen we u graag bij uw keuze. Ook kunnen we u in contact brengen met patiëntenverenigingen. Als u een beslissing neemt, laat u dat weten aan uw arts. Twijfelt u daarna toch? Dan kunt u altijd nog iets anders besluiten voordat uw behandeling start.

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem.