Aan het laden
  1. Home
  2. Naar het ziekenhuis voor afspraak of opname
  3. Poliklinisch bezoek

Poliklinisch bezoek

U heeft een verwijzing van uw huisarts voor een afspraak op een polikliniek. Die afspraak maken we altijd graag zo snel mogelijk voor u. Hoe snel u terecht kunt, hangt af van uw klachten en van wanneer de arts beschikbaar is. We proberen ook rekening te houden met een dag of tijd die u goed uitkomt.

Let op! I.v.m. corona kan de informatie op deze pagina afwijken. Lees daarom altijd eerst deze belangrijke informatie

Wachtlijstbemiddeling

Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact met ons opnemen. Of u vraagt uw zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling. Zij kunnen u daarbij helpen, zodat u mogelijk sneller terecht kunt.

Zorgaanbieders, zoals ziekenhuizen, hebben samen met zorgverzekeraars afspraken gemaakt over wachttijden die redelijk zijn. Zo is de maximaal redelijke wachttijd voor een afspraak op de polikliniek 4 weken. Voor een behandeling is dit 7 weken.

Zekerheid over uw afspraak

Onze poliklinieken plannen afspraken maximaal 8 weken vooruit. Zo kunnen we ervoor zorgen dat u zeker bent van uw afspraak. Dat betekent:

  • dat u meteen een afspraak kunt inplannen bij de balie als uw volgende afspraak binnen 8 weken is;
  • dat wij contact met u opnemen als uw volgende afspraak na 8 weken is. U hoort via de post, e-mail of telefoon van ons.

Wat neemt u mee?

Het is dan verstandig om ruim voor uw afspraak alvast naar de receptie te gaan. Zo komt u op tijd bij uw afspraak.
Neem deze bewijzen mee:

  • een geldig legitimatiebewijs: rijbewijs, paspoort of identiteitsbewijs;
  • uw zorgverzekeringspasje.

Hoe bereidt u zich voor?

We geven u graag een aantal tips om goed voorbereid naar uw afspraak te gaan:

  • Een gesprek met de arts kan spannend zijn voor u. Ook kunt u veel informatie tegelijk horen. Neem daarom gerust uw partner of andere naaste mee. Samen hoort en onthoudt u meer.
  • Het kan helpen om thuis vast op te schrijven wat u wilt vragen of vertellen.
  • Het is belangrijk dat u alle medicijnen die u gebruikt meeneemt. Of een medicatieoverzicht van uw apotheek. Neem ook medicijnen mee die u vaak gebruikt, maar die zonder recept te koop zijn. Bijvoorbeeld bij een drogist.

Informatie van de arts

Samen met de arts beslist u wat er verder gaat gebeuren in het ziekenhuis. Hoe meer informatie u tijdens de afspraak krijgt, hoe beter. Bijvoorbeeld over wat met u aan de hand is. En welke behandelingen of onderzoeken mogelijk zijn. Ook is informatie over risico’s of bijwerkingen belangrijk voor u.
Tijdens het gesprek met de arts kunt u natuurlijk om meer uitleg vragen. Bijvoorbeeld of een onderzoek of behandeling pijn doet. Of wat het resultaat van het onderzoek kan zijn. En wat u na de behandeling of het onderzoek kunt voelen. Als u goed voorbereid naar de afspraak gaat, zult u met minder vragen weer naar huis gaan. Tips voor een goed gesprek kunnen daarbij helpen.

Toestemming voor uw behandeling

Als patiënt beslist u zélf of u het onderzoek of de behandeling wilt krijgen. Belangrijk is dat de arts u goede informatie geeft. Maar ook alle informatie die u aan de arts geeft is belangrijk. Alleen dan kunt u samen nadenken over de beste beslissing.

Met de informatie op onze website helpen we u graag bij uw keuze. Ook kunnen we u in contact brengen met patiëntenverenigingen. Als u een beslissing neemt, laat u dat weten aan uw arts. Twijfelt u daarna toch? Dan kunt u altijd nog iets anders besluiten voordat uw behandeling start.

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft, accepteer je onze cookies.