Aan het laden

Martini offers Google® Translate as a convenience for visitors to our web site who may not have Dutch as their primary language. Google® Translate provides automated translations, which may result in incorrect or misleading translations. Martini is not responsible for any translations provided by Google® Translate or for any damages or losses arising from the use of or reliance on these translations. Viewers who rely on information through Google® Translate on our web site do so at their own risk.

Go to Google Translate

  1. Home
  2. Samen werken aan patiëntveiligheid
  3. Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Wij zijn alert, bent u dat ook? 

Uw veiligheid is van grote waarde voor ons. Het Martini Ziekenhuis is dan ook verantwoordelijk voor veilige zorg tijdens uw verblijf in ons ziekenhuis. U en uw naaste kunnen ook meehelpen aan veiligheid in uw zorg. Zo zorgen we er samen voor dat fouten zoveel mogelijk voorkomen worden. Wij zijn alert, bent u dat ook? 

Wat kunt u doen?

  • Voorbereiden: een gesprek met de arts kan spannend voor u zijn. Het kan helpen vooraf op te schrijven wat u wilt vertellen of vragen tijdens het gesprek met de arts. Neem ook de medicatie mee die u gebruikt, of een medicatieoverzicht van uw apotheek.
  • Goed geïnformeerd zijn: Samen met uw arts beslist u over uw behandeling of onderzoek in het ziekenhuis. Om deze belangrijke beslissing te kunnen nemen, geven wij u informatie over uw behandeling of onderzoek. Bijvoorbeeld over de mogelijkheden, risico's en bijwerkingen. Lees deze goed door, en maak bijvoorbeeld gebruik van de tips voor samen beslissen
  • Instructies en adviezen opvolgen: om u goed te kunnen helpen is het belangrijk dat u de instructies en het advies van onze zorgverleners goed opvolgt. Zorg er in ieder geval voor dat u altijd weet bij wie u terecht kunt met vragen of problemen.
  • Infecties voorkomen: als patiënt bent u vaak extra gevoelig voor infecties. U kunt ons helpen infecties te voorkomen. Was daarom altijd uw handen voor het eten en na een toiletbezoek. Hoest of nies in uw elleboog of in een papieren zakdoek (die u na gebruik direct weggooit). Probeer verder te voorkomen dat u wonden, katheters en/of verbanden met uw handen aanraakt.
  • Identificatiebewijs mee: om aan te kunnen tonen dat u een patiënt bent van het Martini Ziekenhuis, is het nodig dat u altijd uw legitimatiebewijs (rijbewijs, ID-kaart of paspoort) bij u heeft. Noem ook steeds uw naam en geboortedatum als wij daarom vragen. Zo krijgt u altijd de zorg die voor u is bedoeld.
  • Check uw medicijnen: Vaak krijgt u in het ziekenhuis andere medicijnen dan u gewend bent. Durf hierover vragen te stellen, bijvoorbeeld als u niet weet waarvoor u de medicatie krijgt. Het kan ook helpen onze medicatiecheck te doen:

Medicatiecheck Martini Ziekenhuis

Vragen?

Heeft u vragen of bent u ergens ongerust over? Meld dit dan bij uw zorgverlener of het hoofd van de afdeling waar u onder behandeling bent. We gebruiken uw melding om de zorg te verbeteren. Of vertel het ons

Download hier de flyer over patiëntveiligheid in het Martini Ziekenhuis.