Aan het laden
  1. Home
  2. Samen werken aan patiëntveiligheid
  3. Omgaan met calamiteiten

Omgaan met calamiteiten

Goede en veilige zorg is belangrijk. Toch kan het gebeuren dat er iets gebeurt wat niet is gepland of wat we niet hadden verwacht. Soms heeft dit schadelijke gevolgen voor u. Dit noemen we een medisch incident. We spreken van calamiteiten bij medische incidenten die tot ernstige schade leiden.

Het onderzoeken van calamiteiten

Bij een calamiteit stellen we altijd een onderzoek is, ook wel een calamiteitenonderzoek genoemd. We kijken dan nauwkeurig waar en waarom het mis is gegaan. Calamiteiten worden altijd bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg gemeld. De inspectie beoordeelt ons onderzoek en voert eventueel extra onderzoek uit.

Het is voor ons belangrijk dat u, uw naasten en onze zorgverleners open over fouten kunnen spreken. Centraal staat dat we ervan willen leren om zo te voorkomen dat het nog eens mis gaat. Openheid is dus een belangrijke voorwaarde om onze zorg te verbeteren. In onze jaarrapportage calamiteiten 2018 kunt u meer lezen over onze calamiteiten.

Wat kunt u zelf doen?

U kunt zelf ook melding maken als onze zorg niet is gegaan zoals gepland of verwacht. Bijvoorbeeld door de gebeurtenis te melden als incident. Dit kan bij uw zorgverlener of bij medewerkers van de afdeling waar u onder behandeling bent. Zij gaan graag met u in gesprek en staan open voor uw mening.

Ook kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Of stuur ons een mail via vertelhetons@mzh.nl. Hier kunt u melden waar en welke risico’s u ziet. Of waar u minder tevreden over bent. Wij horen graag uw mening. Zo kunnen we samen zoeken naar een oplossing.

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft, accepteer je onze cookies.