Aan het laden
  1. Home
  2. Samen werken aan patiëntveiligheid
  3. Omgaan met calamiteiten

Omgaan met calamiteiten

Goede en veilige zorg is belangrijk. Ondanks onze veilige manier van werken, gaat het soms toch anders dan gepland of verwacht. Dat kan (ernstige) schadelijke gevolgen voor u als patiënt hebben. We spreken dan van een calamiteit. Natuurlijk willen we leren van deze situatie om herhaling te voorkomen. Daarom melden zorgverleners de calamiteit, zodat we kunnen onderzoeken wat de oorzaken zijn geweest. Calamiteiten worden altijd bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd gemeld. De Inspectie beoordeelt ons onderzoek en voert eventueel extra onderzoek uit.

Openheid

Het is voor ons belangrijk dat u, uw naasten en onze zorgverleners open kunnen spreken over wat anders had moeten gaan. Alleen zo kunnen we leren en herhaling voorkomen.

Wilt u zelf melding maken van een situatie waarin de zorg niet is gegaan zoals gepland of verwacht? Ga dan in gesprek met uw arts of bij medewerkers van de afdeling waar u onder behandeling bent. U kunt ook contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Of ons een mail sturen via vertelhetons@mzh.nl. Hier kunt u melden waar en welke risico’s u ziet. Of waar u minder tevreden over bent. Wij horen graag uw mening. Zo kunnen we samen zoeken naar een oplossing.

Jaarrapportage

In onze jaarrapportage 2019 vindt u een overzicht van de gemelde calamiteiten en verbetermaatregelen van 2019.

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem. Als u verder surft, accepteert u onze cookies.