Aan het laden
  1. Home
  2. Nieuws & ontwikkelingen
  3. Leef, beleef en maak herinneringen
Nieuws

Leef, beleef en maak herinneringen

15-01-2021

Het is januari én Blue Monday. Vakanties lijken ver weg, het is vroeg donker en we zitten in een lockdown. Niet de beste ingrediënten voor een blij gemoed. Hoe houden we de moed erin? We vragen het aan Lineke Davids, klinisch neuropsycholoog in het Martini Ziekenhuis. ‘Probeer binnen de mogelijkheden die er zijn zoveel mogelijk samen te leven, samen te beleven en goede herinneringen te maken’, geeft ze als belangrijkste tip. ‘Door ook nu te kijken naar mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden, voorkom je dat je straks het gevoel hebt dat je leven heeft stilgestaan.’

Ze erkent dat de coronacrisis een gevoel van machteloosheid met zich mee kan brengen. ‘We zijn een samenleving: we zoeken elkaar op om dingen te beleven, om samen te werken, om troost te vinden. Dat kan nu minder en dat maakt deze periode lastig. Het beïnvloedt toch je stemming.’ Tegelijkertijd ziet ze ook dat we noodgedwongen creatiever worden, op zoek naar wat wél kan. En dat is een mooie ontwikkeling.

Tips om je beter te voelen

Naast kijken naar mogelijkheden kun je nog meer doen. Lineke Davids geeft een aantal handige tips.

  1. Zoek afleiding en ontspan. Het klinkt als een open deur, maar het helpt echt om je zinnen te verzetten.
  2. Zorg voor een gezonde leefstijl. Zorg voor structuur in je dag en stel haalbare doelen, dat helpt je de dag door. Daarnaast is gezond eten, voldoende beweging en slaap belangrijk om je goed te voelen.
  3. Plan een piekerkwartiertje in. Als je merkt dat je veel piekert, bijvoorbeeld voordat je gaat slapen, dan kan het helpen jezelf een vast moment van de dag toe te staan te piekeren. Probeer lastige gedachten uit te stellen tot dat moment. Leg bijvoorbeeld ook een kladblokje naast je bed. Hier kun je gedachten in opschrijven, die je vervolgens ‘bewaart’ voor de volgende dag.
  4. Levert dit allemaal niet genoeg op, lukt het niet of heb je er de energie niet voor? Spreek je dan uit en zoek ondersteuning. We zijn geneigd vooral de leuke dingen met elkaar te delen, maar het juist ook belangrijk om hulp te vragen als het even niet zo lekker gaat.

En nog een bonustip: geef jezelf en anderen eens een complimentje. Davids: ‘Deel wat je opmerkt, op de weinige momenten dat het kan. Vooral als je veel alleen thuiswerkt of vaker alleen thuis bent.’


Over Medische Psychologie

Lichamelijke klachten, ziekte en medische behandelingen zijn vaak een belasting voor patiënten en hun naasten. De medisch psycholoog helpt patiënten in bijzondere en moeilijke omstandigheden, en wordt ingezet wanneer een patiënt kampt met emotionele problemen door een lichamelijke aandoening. De Medische Psychologie wordt in de volle breedte van het ziekenhuis uitgeoefend in diverse samenwerkingsverbanden. Daarnaast wordt er door de Medische Psychologie een bijdrage geleverd aan projecten of activiteiten op gebied van zorginnovatie, kwaliteitsontwikkeling en toegepast wetenschappelijk onderzoek om de juiste en kwalitatief goede zorg te kunnen blijven bieden.

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem. Als u verder surft, accepteert u onze cookies.