2. Nieuws & ontwikkelingen
  3. Thuismonitoring voor astma patiënten

Thuismonitoring voor astma patiënten

08-02-2024

Als u in Martini Ziekenhuis onder behandeling bent voor astma kunt u vanaf nu gebruik maken van thuismonitoring. Bij thuismonitoring ontvangt u de juiste zorg op het juiste moment. U voert metingen over uw gezondheid in via een app op uw telefoon of tablet. Over de metingen krijgt u advies van uw behandelaar. Thuismonitoring kan u ook helpen om beter inzicht te krijgen in uw situatie, uw kennis over astma te vergroten en meer controle te hebben over uw ziekte.

Zorg op maat
Longarts Erica van der Wiel legt uit: ‘Wanneer een patiënt klachten ervaart, kunnen we direct ondersteuning bieden. Dit kan plaatsvinden via berichten, telefoongesprekken, of indien nodig, een afspraak in het ziekenhuis. Als we via de metingen in de app zien dat het goed gaat, hoeven patiënten ook niet onnodig voor controles naar het ziekenhuis te komen. Zo helpt thuismonitoring ook om de wachtlijsten te verkorten.’

Zorg bij jou
Het Martini Ziekenhuis werkt samen met andere Santeon ziekenhuizen aan de ontwikkeling van thuismonitoring voor diverse behandelingen. Dit doen we onder de naam Zorg bij jou. Het doel is een uitgebreid digitaal zorgplatform voor hybride zorg: digitaal en thuis waar mogelijk, fysiek in het ziekenhuis wanneer nodig. In het Martini Ziekenhuis is thuismonitoring mogelijk voor COVID, influenza, zwangerschapsdiabetes, COPD en nu astma. Er wordt gewerkt aan thuismonitoring voor de CVA (beroerte) en atriumfibrilleren.