2. Nieuws & ontwikkelingen
  3. Onrust over beeld in binnentuin

Onrust over beeld in binnentuin

16-04-2022

We zien dat er in de media en op social media onrust is ontstaan over een beeld dat in de binnentuin van het Martini Ziekenhuis staat. Het gaat om het kunstwerk ‘Moeder met kinderen’ van kunstenaar Albert Aukema, dat onderdeel is van een expositie die tot oktober te zien is in het ziekenhuis. Het is een beeld van een zwangere vrouw die twee kinderen liefdevol aan haar borst drukt.

Enkel van achter bezien kan het beeld de indruk wekken dat het gaat om een volwassene die twee kinderen tegen het kruis drukt. We hebben gemerkt dat dit door sommigen als aanstootgevend wordt ervaren. Daarbij gaat het nadrukkelijk niet over naakt of het geven van borstvoeding. Omdat dit voor patiënten in de kliniek het enige is dat zichtbaar is, is besloten het beeld bij te draaien. We hopen dat het hiermee is opgelost. Het doel van kunst in het Martini Ziekenhuis is dat het ondersteunend moet zijn, en niet confronterend, met respect voor patiënten en personeel. We willen een aangename omgeving bieden voor herstel, waar kunst onderdeel van uitmaakt. We blijven met de kunstenaar in gesprek.