Aan het laden

Martini offers Google® Translate as a convenience for visitors to our web site who may not have Dutch as their primary language. Google® Translate provides automated translations, which may result in incorrect or misleading translations. Martini is not responsible for any translations provided by Google® Translate or for any damages or losses arising from the use of or reliance on these translations. Viewers who rely on information through Google® Translate on our web site do so at their own risk.

Go to Google Translate

  1. Home
  2. Folders
  3. SEH nazorg: Gebroken 5e middenvoetsbeentje (Metatarsale 5)
Terug naar bovenliggende pagina

Gebroken 5e middenvoetsbeentje (Metatarsale 5)

Folder

Inleiding

U heeft een breuk van het 5e middenvoetsbeentje (metatarsale). De breuk zit aan de kant van uw kleine teen. De behandeling bestaat uit een soort kous (tubigrip) en een stevige brace (walker). De breuk herstelt zonder klachten We maken geen standaard poliklinische controle afspraak, deze is over het algemeen niet nodig. U draagt de eerste 4 weken een walker. Vanaf dag 1 kunt u het staan op de voet in de walker uitbreiden, afhankelijk van de pijnklachten. Het is belangrijk dat u na het afdoen van de walker begint met oefeningen om te voorkomen dat de voet stijf wordt.

De behandeling

Deze breuk komt vaak voor. Uw breuk zit in het gedeelte van het middenvoetsbeentje dat meestal goed herstelt zonder problemen. De behandeling bestaat in principe uit een tubigrip en een walker. Zo heeft u minder pijn en geneest de breuk het snelst. In het ziekenhuis kunt u krukken huren.

Tijd Behandeling
0-4 weken Walker dragen.
Staan op de voet in de walker. Mag wat pijn doen, maar niet te veel.
4-8 weken Walker eventueel dragen.
Staan op de voet. Pijn mag niet te veel zijn.
Indien de pijn dit toelaat, mag u nu ook de walker wisselen voor een stevige schoen.
Het is geen probleem als dat nu nog niet meteen lukt, draag dan de walker en probeer het over 1 á 2 weken nogmaals.
De walker kunt u tot maximaal 8 weken blijven gebruiken.
Na 8 weken Zonder walker.
Voet gebruiken zonder al te veel pijn. Een stevige schoen kan hierbij ondersteuning bieden.
U mag weer sporten en gymmen. Het kan tot 3 maanden duren voordat dit klachtenvrij lukt.

Instructies

Volg de volgende instructies voor een zo goed mogelijke genezing.

  • Heeft u tubigrip (een soort kous) gekregen? Dan moet u deze enkele dagen dragen totdat de zwelling is afgenomen. Als u gaat slapen moet u de tubigrip afdoen.
  • De walker dient u minstens 4 en maximaal 8 weken te dragen. Als dit niet te veel pijn doet kunt u verwisselen voor een stevige schoen.
  • U mag vanaf dag 1 in de walker op uw voet staan, eventueel met krukken. Breid deze belasting in de walker langzaam uit. Echter alleen zolang u de pijn kunt verdragen, eventueel ondersteund met krukken.
  • Het is belangrijk dat u in de eerste week de voet zo veel mogelijk hoog houdt. Het kan zijn dat de walker strakker gaat aanvoelen. Houd de voet dan omhoog. De zwelling neemt dan af, waardoor de druk en pijn zal afnemen.
  • Het is belangrijk dat u na het afdoen van de walker begint met oefenen, om te voorkomen dat de voet stijf wordt. De oefeningen vindt u in deze folder.
  • De eerste 8 weken mag u niet sporten. Daarna kunt u dit, op basis van pijnklachten, langzaam opbouwen. Het kan soms tot 3 maanden duren voordat u klachtenvrij kunt sporten.
  • Heeft u pijn? Gebruik dan paracetamol. Wacht niet met paracetamol nemen totdat u te veel pijn heeft. Neem het altijd verspreid over de dag in. U kunt maximaal 4 keer per dag 2 tabletten van 500 mg paracetamol innemen op vaste tijden.

Herstel

  • Een controle op de polikliniek is in principe niet nodig. De breuk geneest meestal binnen enkele weken volledig. Het kan tot 8 weken duren voordat de voet weer volledig belastbaar is.
  • Fysiotherapie is meestal niet nodig. Bent u na 6-8 weken ontevreden over de functie van uw voet? Dan kunt u een fysiotherapeut inschakelen. In deze folder staan oefeningen om beter te herstellen.
  • Wordt de pijn erger of is de pijn na 6 weken niet minder? Neem dan contact op met onze Breuklijn. Dat kan op werkdagen tussen 10.00 en 11.00 uur via (050) 524 7169. Als een controle toch nodig is, maken we een afspraak.

Oefeningen

Na een breuk van het 5e middenvoetsbeentje kan door het dragen van de walker stijfheid en krachtsverlies van de enkel optreden. Onderstaande oefeningen helpen om dit tegen te gaan.

Wanneer mag u welke oefening doen?

De eerste 4 weken heeft u nog een walker, u kunt hiermee nog niet oefenen. Na 4 weken mag u beginnen met oefenen. Begin met onbelast oefenen, dit zijn oefeningen die u doet zonder op de voet te staan. Start daarna met belast oefenen. Oefen alleen als de pijn dit toelaat.

  • Oefen minstens 3 keer per dag en doe iedere oefening minstens 10 keer.
  • U kunt eventueel in warm water oefenen.

Onbelast oefenen

Start met passief oefenen en ga daarna verder met actief oefenen.

Passief oefenen: buig, strek en beweeg de enkel met uw handen.
Actief oefenen: span de spieren van de kuit en voet aan, buig, strek en beweeg de enkele hierbij in alle richtingen.

Belast oefenen

Start met passief oefenen en ga daarna verder met actief oefenen.

Passief oefenen: ga zitten en doe rekoefeningen met behulp van uw lichaamsgewicht, zoals weergeven op onderstaande afbeeldingen:

Foto 1. Zet uw voet ver van de stoel op de grond en probeer de hiel op de grond te zetten.
Foto 2. Schuif uw voet dichter bij de stoel en probeer de hiel weer op de grond te zetten.

Actief oefenen: ga staan en doe rekoefeningen met behulp van uw lichaamsgewicht, zoals weergeven in de onderstaande afbeeldingen.

Foto 1. Strek uw enkel zo ver mogelijk uit.
Foto 2. Zet uw voet weer plat neer op de grond.

Foto 3. Stap met uw gezonde voet achter uw oefenvoet.
Foto 4. Strek uw enkel weer zo ver mogelijk uit.

Overige oefeningen

Belangrijk is om te oefenen om goed op het aangedane been te staan, als de pijn dit toelaat. Goed lopen begint met goed op één been kunnen staan. Probeer tevens de enkel weer zo normaal mogelijk te gebruiken, als de pijn dit toelaat. Om een normaal looppatroon te krijgen, is iedere stap een oefening.

Vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met de polikliniek Orthopedie. Heeft u na de behandeling onverwacht veel pijn of houdt de pijn lang aan? Neem dan contact op met onze Breuklijn. Dat kan op werkdagen tussen 10.00 en 11.00 uur via (050) 524 7169.

Versie: 00001 04-2021 Gebroken 5e middenvoetsbeentje (Metatarsale 5)

Deel via e-mail

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem.