2. Nieuws & ontwikkelingen
  3. Snellere en slimmere samenwerking Doktersdienst Groningen en het Martini Ziekenhuis bij spoedpatiënten
Nieuws

09-03-2021

Patiënten die via de Doktersdienst Groningen naar de spoedeisende hulp van het Martini Ziekenhuis worden verwezen, hoeven niet langer met een papieren verwijzing op pad. Sinds kort vindt de verwijzing van de huisartsenpost naar de spoedeisende hulp digitaal plaats. Dit komt de snelheid ten goede en ondersteunt de kwaliteit van de patiëntenzorg.

Door de invoering van de digitale verwijzing van de huisartsenpost Doktersdienst Groningen (DDG) naar het Martini Ziekenhuis, wordt een patiënt automatisch in het informatiesysteem op de Spoedeisende hulp getoond.

Xandra Bodewes, SEH-arts in het Martini Ziekenhuis licht toe: “De verschillende computersystemen van de DDG en het ziekenhuis zijn nu beter op elkaar aangesloten. Daardoor komt de verwijsbrief van de huisartsenpost meteen na verzending digitaal bij ons binnen. Deze wordt automatisch aan ons patiëntendossier gekoppeld, waardoor alle relevante informatie op één plek staat. Het maakt het proces voor zowel patiënt als zorgverlener efficiënter. Voor verwijzingen vanuit ambulances werken we van het ziekenhuis al een poos op deze manier samen en dat bevalt goed."

Barth Nieman, manager DDG beaamt dit: “Los van het feit dat de patiënt sneller de juiste zorg kan ontvangen, hoeft hij ook zelf geen documenten meer mee te nemen van de huisartsenpost naar de spoedeisende hulp. Het is fijn dat we vanuit de huisartsenzorg kunnen bijdragen aan een zo goed mogelijke overdracht van de patiënt aan de SEH.”

Over het programma Met spoed beschikbaar

Het programma Met spoed beschikbaar helpt zorgverleners in de acute zorg met de realisatie van digitale uitwisseling van gegevens. Door betere gegevensuitwisseling worden zorgverleners beter ondersteund in hun werk, waardoor de patiënt sneller de juiste zorg ontvangt.

De landelijke branche- en beroepsorganisaties van spoedzorgaanbieders, het ministerie van VWS, Zorgverzekeraars Nederland, VZVZ en Nictiz werken in het programma Met spoed beschikbaar samen om de digitale gegevensuitwisseling in de spoedzorgketen te realiseren. www.metspoedbeschikbaar.nl