2. Nieuws & ontwikkelingen
  3. Mondkapjeswissel bij de ingangen

Mondkapjeswissel bij de ingangen

17-01-2022

Sinds een paar weken vragen we patiënten en bezoekers bij binnenkomst een medisch mondneusmasker type 2R op te zetten. Dit sluit aan bij het advies van het kabinet van afgelopen vrijdag. Ellen Witteman, Unithoofd receptie van het Martini Ziekenhuis: ‘Het is hierbij belangrijk je eigen mondkapje af te doen, daarna je handen te desinfecteren en een nieuw medisch mondneusmasker op te zetten. We zien dat deze volgorde in de praktijk nog niet altijd goed gaat. Maar we zijn blij dat het verder erg soepel verloopt bij de ingang!’

Betere bescherming

We delen de medische mondneusmakers type 2R uit voor de veiligheid van onze vaak kwetsbare patiënten. En om er zeker van te zijn dat iedereen hetzelfde type masker draagt. De type 2R maskers beschermen beter tegen de uitstoot van virusdeeltjes in de omgeving dan niet-medische maskers. Ook beschermen ze u beter tegen het oplopen van een infectie. Betere bescherming is nodig vanwege de zorgen om de zeer besmettelijke Omikronvariant. Want hoewel de druk op de ziekenhuiszorg iets is afgenomen, zien we in Nederland nog steeds een sterke stijging in de besmettingscijfers.