2. Nieuws & ontwikkelingen
  3. Druk neemt toe: extra COVID bedden, zoveel mogelijk operaties gaan door

Druk neemt toe: extra COVID bedden, zoveel mogelijk operaties gaan door

08-11-2021
Knie kijkoperatie Maarten Huizinga

We zien in heel Nederland een aanzienlijke stijging van de acute zorgvraag en opnames als gevolg van de stijgende COVID-besmettingen. Ook in het Noorden zien we dit beeld. Eind vorige week is regionaal afgesproken dat alle Noordelijke ziekenhuizen zich voorbereiden op een toename van instroom van COVID-patiënten. In het Martini Ziekenhuis maken we extra ruimte vrij op onze verpleegafdelingen en de IC. Daarbij streven we ernaar om zoveel mogelijk geplande operaties wél door te laten gaan.

‘We hadden allemaal gehoopt niet weer in deze situatie te komen. Ik realiseer me dat het voor onze patiënten en medewerkers een harde boodschap is. Het is helaas de realiteit en daar moeten we zo goed mogelijk mee om gaan. In het Martini Ziekenhuis proberen we zoveel mogelijk zorg door te laten gaan. In deze situatie is het helaas onvermijdelijk dat we sommige operaties moeten afzeggen of minder operaties kunnen plannen,’ zegt Ton Tiebosch, lid van de Raad van Bestuur. ‘Samen met onze artsen en verpleegkundigen bekijken we de mogelijkheden van dag tot dag. We doen wat we kunnen.’
Als een operatie toch wordt afgezegd nemen we zo snel mogelijk contact met deze patiënt op. Patiënten hoeven hier niet zelf achteraan te bellen.

Dringende oproep: houd je aan de maatregelen
Ton Tiebosch: ‘Wij doen wat we moeten doen, en helpen iedereen die dat dringend nodig heeft. Daar kunt u op rekenen. Maar ik reken ook op u. Ik vraag de inwoners van onze regio ook dringend om ons te helpen door zich te houden aan de maatregelen om de besmettingscijfers zo snel mogelijk omlaag te krijgen. Blijf thuis bij klachten en laat je testen, houd je aan de anderhalve meter afstand en draag een mondkapje waar dat gevraagd wordt.’