2. Nieuws & ontwikkelingen
  3. Corona screeningsunits weer weg

Corona screeningsunits weer weg

06-07-2020

Er is een structurele oplossing gevonden om screening te waarborgen voor de langere termijn.

Vanmorgen vroeg zijn de screeningsunits weer weggehaald voor de ingang van de huisartsenspoedpost van Doktersdienst Groningen (DDG) en de Spoedeisende Hulp van het Martini Ziekenhuis. Het werk in de screeningsunits werd tijdelijk gedaan door screeningsmedewerkers. Inmiddels is een structurele oplossing gevonden om screening te waarborgen voor de langere termijn. Dat is gebeurd in nauwe samenwerking tussen Doktersdienst Groningen en het Martini Ziekenhuis, dat voor haar patiënten en bezoekers van de SEH ook gebruik maakte van dezelfde units.

’Doktersdienst Groningen heeft alle begrip voor het feit dat de containers zullen verdwijnen, maar het blijft heel belangrijk om patiëntstromen te scheiden’, aldus Erik Noordhof, directeur-bestuurder van DDG.

Screening blijft; telefonisch én bij de ingang

Corona is nog steeds onder ons. Om een veilige omgeving te bieden voor patiënten én zorgverleners blijven we bezoekers screenen voordat ze toegelaten worden op een huisartsenspoedpost of de SEH. Patiënten moeten altijd al eerst bellen met de Huisartsenspoedpost voor ze langs kunnen komen. Nu de screeningsunits verdwijnen, screenen we op een andere manier. Zowel tijdens het telefoongesprek als bij de ingang moeten bezoekers een aantal vragen beantwoorden. Als daaruit geen verdenking van corona ontstaat, mag de patiënt/bezoeker naar binnen. Is er wel een verdenking en kom je voor de huisartsenspoedpost, dan wordt de patiënt naar de coronapost verwezen.

Eenmaal binnen gelden nog steeds dezelfde maatregelen, zoals het desinfecteren van de handen, looprichtingen en zitplaatsen op anderhalve meter afstand. Per patiënt mag maximaal één begeleider mee.

In- en buiten corona-tijd: De Doktersdienst Groningen is alléén voor spoed. Lees er meer over op hun website