Aan het laden

Martini offers Google® Translate as a convenience for visitors to our web site who may not have Dutch as their primary language. Google® Translate provides automated translations, which may result in incorrect or misleading translations. Martini is not responsible for any translations provided by Google® Translate or for any damages or losses arising from the use of or reliance on these translations. Viewers who rely on information through Google® Translate on our web site do so at their own risk.

Go to Google Translate

  1. Home
  2. Folders
  3. Uw dagopname in het Martini Ziekenhuis
Terug naar bovenliggende pagina

Uw dagopname in het Martini Ziekenhuis

Folder

Inleiding

In deze folder vindt u alle belangrijke algemene informatie over uw opname op de afdeling Dagbehandeling. Bijvoorbeeld over hoe u zich voorbereidt en wat u kunt verwachten. Ook leest u over parkeren, vervoer, horeca en meer.

Als u wordt opgenomen voor een operatie, dan ontvangt u van onze Opname- planning bericht over hoe laat u zich voor de opname moet melden.

Wijzigingen doorgeven

Kunt u om dringende reden niet komen op de geplande opnamedatum? Of is uw adres of telefoonnummer gewijzigd? Neem dan zo snel mogelijk contact met uw afdeling via een van deze telefoonnummers:

  • Dagbehandeling (050) 524 5450
  • Keel-, Neus-, Oorheelkunde (KNO): (050) 524 5115
  • Mondheelkunde: (050) 524 6980
  • Neurochirurgie: (050) 524 5950
  • Orthopedie: (050) 524 6115, planningortho@mzh.nl
  • Chirurgie: (050) 524 5125, planningheelkunde@mzh.nl
  • Maag-, Darm-, Leverziekten (MDL): (050) 524 5940
  • Longziekten: (050) 524 5930
  • Cardiologie: (050) 524 5800
  • Oogheelkunde (050) 524 5115
  • Ziekenhuisapotheek (050) 524 6929
  • Gynaecologie/Urologie/ Plastische Chirurgie/
  • Interne Geneeskunde: (050) 524 5115, planninggup@mzh.n

Komt u voor een onderzoek, infuustherapie of een kleine behandeling? Dan hoort u via de polikliniek of via de secretaresse van de Dagbehandeling, hoe laat u zich moet melden. Kunt u om een dringende reden niet komen op de datum van de geplande opname of is uw adres of telefoonnummer gewijzigd? Bel dan met de secretaresse van de Dagbehandeling via tel. (050) 524 5450

Melden bij de Opname Lounge

Het is mogelijk dat u op de dag van de operatie niet wordt opgenomen op een verpleegafdeling, maar dat u zich meldt bij de Opname Lounge. In de opnamebrief, leest u of dat ook voor u geldt. Ook is het dan al eerder met u besproken tijdens het preoperatief spreekuur. Meer informatie over de Opname Lounge leest u onderaan deze folder.

We wensen u een goed verblijf in ons ziekenhuis.

Zo bereidt u zich voor 

Om u voor te bereiden, hebben we een overzicht voor u gemaakt. Per onderwerp leest u hoe wat u moet weten, regelen of meenemen.

Dit heeft u in ieder geval nodig:

  • Een geldig legitimatiebewijs (rijbewijs, paspoort of identiteitsbewijs).
  • Heeft u een zorgverzekering in het buitenland? Neem dan ook uw verzekeringspapieren mee.
  • Uw eigen mobiele telefoon of tablet (als u wilt).
  • (Lees)bril of, gehoorapparaat, als u dit nodig heeft.
  • Eigen stomamateriaal, als u dat gebruikt.
  • Eventuele dieetlijst en/of allergielijst.
  • Eventuele wilsverklaring (bijvoorbeeld een niet-reanimeren-verklaring, behandelverbod of euthanasieverklaring).
  • Schoenen met goede grip, vooral als u slecht ter been bent.
  • Makkelijk zittende kleding (bijvoorbeeld een joggingbroek).

Neem geen grote geldbedragen, sieraden of waardevolle spullen mee. Het Martini Ziekenhuis is niet aansprakelijk voor vermissing of diefstal.

Nuchter zijn

Op het Preoperatief Spreekuur is met u afgesproken wat u wel of niet mag eten of drinken voor de operatie. In de brief die u ontvangt van onze Opnameplanning staat precies welke afspraken voor u gelden. Meer informatie over nuchter zijn vindt u hier.

Medicijnen

Als u voor de ziekenhuisopname bij het Preoperatief Spreekuur bent geweest, dan staat uw medicatie al in uw medisch dossier. Is uw medicatiegebruik veranderd nadat u bij het spreekuur was? Neem dan altijd contact op met de ziekenhuisapotheek via tel. (050) 524 6929 om dit door te geven.

Grenzen aan medische behandeling (behandelbeleid)

In ons ziekenhuis kunt u op elk moment met uw arts afspraken maken over uw behandeling. U bespreekt dan welke behandelingen u wél, maar ook welke u juist niet wilt ondergaan. 

Dit gesprek kan ook op initiatief van de arts gevoerd worden. Het kan dan onder andere gaan over behandelingen die volgens u of uw arts overbodig, medisch zinloos en/of niet gewenst zijn. Bijvoorbeeld over wel of niet reanimeren. Of over wel of geen bloedtransfusie.

Meer lezen over ons behandelbeleid? Klik hier.

Contactpersoon

Moet u een operatie ondergaan? Wijs 1 persoon in uw omgeving aan als contactpersoon. Deze persoon kan (met uw toestemming) bellen om te vragen hoe het met u gaat.

Parkeren & vervoer naar de afdeling

U kunt parkeren op het parkeerterrein schuin tegenover de hoofdingang (achter Certe). De ingang van het parkeerterrein is aan de Van Swietenlaan (links naast het gebouw van Certe). De route wordt duidelijk aangegeven met borden. Heeft u vragen over bereikbaarheid of parkeren? Neem dan contact op met onze beveiligingsmedewerkers via tel. (050) 524 7777. 

Pendelbus en rolstoelservice

U kunt ook gebruikmaken van onze pendelbus en/of rolstoelservice om vanuit de parkeergarage op de afdeling te komen. Wilt u dit vooraf regelen? Bel dan het algemene nummer van het ziekenhuis: tel. (050) 524 5245.

Zorgkosten

Heeft u een vraag over de vergoeding van de zorgkosten? Neem dan altijd direct contact op met uw zorgverzekeraar. De vergoeding is namelijk afhankelijk van het contract dat uw zorgverzekeraar heeft met het Martini Ziekenhuis. Dit is ook afhankelijk van de polis die u heeft gekozen en uw eigen risico. Klik hier voor meer informatie over uw zorgkosten.

Hulpmiddelen

Misschien heeft u na uw verblijf in het ziekenhuis hulpmiddelen nodig, zoals kruk- ken of een rolstoel. Of u wilt de hulpmiddelen die u in het ziekenhuis gebruikt, meenemen naar huis. In ons ziekenhuis vindt u Zorgwinkel Vegro, waar u dit kunt regelen. U kunt de hulpmiddelen bij elke vestiging van Vegro terugbrengen.

Vervoer naar huis

Op het Preoperatief Spreekuur is met u besproken welk vervoer naar huis nodig en mogelijk is. Als u gebruik moet maken van de taxi of ambulance, informeer dan vooraf bij uw zorgverzekeraar naar de vergoeding. Als u een operatie heeft onder- gaan, mag u de eerste 24 uur na de ingreep niet alleen thuis zijn. Het is daarom nodig om vooraf ondersteuning van iemand in uw omgeving te vragen.

Belangrijk om te weten

Op de afdeling Dagbehandeling heeft u eerst een kort gesprek met de verpleegkundige. De verpleegkundige vertelt wat er gaat gebeuren. Daarna wordt u naar een verpleegkamer gebracht, waar u samen met andere patiënten bent.

Tijdstip 

Hoe laat u wordt geopereerd of onderzocht, kunnen we vooraf niet precies zeggen. Het kan zijn dat u snel aan de beurt bent. Ook komt het voor dat patiënten langere tijd moeten wachten. 

De uitslaapkamer

Na de operatie komt u eerst op de Recovery (de uitslaapkamer). Vanaf de Recovery gaat u terug naar de afdeling. Als u mag eten, krijgt u een broodmaaltijd. De bedoeling is dat u aan het eind van de middag weer naar huis gaat.

Uw naaste

Uw naaste kan bij u blijven totdat u naar de operatiekamer gaat. Vanaf dat moment vragen wij uw naaste om in de wachtkamer te wachten. Wij bellen uw naaste zodra u weer terug bent op de Dagbehandeling. Uw naaste kan ook naar een van onze horecavoorzieningen gaan.

Patiëntenportaal Mijn Martini

Mijn Martini is de digitale omgeving. Hier bekijkt u uw afspraken en persoonlijke medische gegevens, veilig op ieder moment. Denk bijvoorbeeld aan brieven, uitslagen, medicatie en overdrachten. Zo kunt u zich beter op een afspraak voorbereiden of alles nog eens rustig nalezen. Inloggen in Mijn Martini doet u hier met DigiD. Tijdens  uw opname kunt u ook inloggen op het scherm bij uw bed op de verpleegafdeling.

Horecavoorziening

Bezoekers kunnen van 9.00 tot 17.00 uur het Martini Paviljoen bezoeken voor:

  • koffie, thee, iets lekkers bij de koffie of een lunch;
  • wenskaarten, cadeautjes, knuffels, boeken en tijdschriften.

De ingang is in de centrale hal. Vanuit het Martini Paviljoen kunt u ook naar de binnentuin.

Patiëntveiligheidskaart 

Tijdens uw opname letten we op uw veiligheid. Het is belangrijk dat u dat zelf ook doet. Stel vragen als u iets niet begrijpt en let op hygiëne. De patiëntveiligheidskaart geeft u een aantal praktische tips. Klik hier om de patiëntveiligheidskaart te bekijken.

Rookvrij ziekenhuis

Het Martini Ziekenhuis is een rookvrij ziekenhuis. Dat geldt ook voor ons terrein. Rookt u? Dan kan dit problemen geven tijdens uw opname in het ziekenhuis. Bespreek met uw arts of de verpleegkundige welke ondersteuning zij u kunnen bieden

Artsen en verpleegkundigen

In het Martini Ziekenhuis krijgt u te maken met meerdere artsen. De medisch specialist is eindverantwoordelijk voor uw medische behandeling. Deze arts overlegt met u welke onderzoeken en behandelingen nodig zijn. Meestal ontmoet u deze arts op de polikliniek en/of op de operatiekamer. De verpleegkundige organiseert en verleent de dagelijkse zorg.

Na de operatie weer naar huis

De verpleegkundige kijkt na de operatie hoe het met u gaat en wanneer u weer naar huis mag. Dit hangt bijvoorbeeld af van hoe u zich voelt en of u heeft gegeten en gedronken.

Opname via Opname Lounge

Op het Preoperatief Spreekuur is met u afgesproken dat u op de dag van de operatie naar de Opname Lounge gaat. Dit vraagt om een iets andere voorbereiding. Hier leest u wat dit voor u en uw familie of bekenden betekent.

Dit kunt u verwachten

  • U meldt zich op de dag van de operatie op het afgesproken tijdstip bij de receptie in de centrale hal. De receptionist controleert uw naam en geboortedatum.  U krijgt een polsbandje met daarop uw identiteit.  Ook wordt het telefoonnummer van uw contactpersoon gecontroleerd. Daarna wordt u doorverwezen naar de Opname Lounge.
  • In de Opname Lounge stelt een verpleegkundige u nog wat vragen. U kunt ook zelf vragen stellen.
  • U gaat zitten in de Opname lounge. Tijdens het wachten zijn er boeken en tijdschriften om te lezen.
  • Bent u aan de beurt? Dan gaat u onder begeleiding van een Verpleegkundige naar de voorbereidingsruimte van het Operatiecentrum. U loopt hier in uw eigen kleding naartoe. 
  • In de voorbereidingsruimte trekt u de speciale operatiekleding aan. U krijgt van ons een tas waarin wij uw kleding en persoonlijke bezittingen bewaren. Op de uitslaapkamer ligt deze tas weer bij uw bed.

Belangrijk

  • Kom in makkelijk zittende kleding. Neem alleen belangrijke spullen mee, zoals een toilettas en bril. Wij vragen u zelf het bakje voor uw gebit, gehoorapparaten en/of bril mee te nemen. Zo kunnen we deze tijdens uw operatie goed opbergen. 
  • Uw naaste kan de overige spullen meenemen naar de afdeling wanneer hij/zij na de operatie op bezoek komt. Denk hierbij aan een pyjama, extra kleding en uw medicijnen. Het is niet toegestaan de spullen eerder naar de verpleegafdeling te brengen.
  • Wij vragen u zo weinig mogelijk waardevolle spullen mee te nemen naar het ziekenhuis. Het meenemen van waardevolle spullen is op eigen risico.
  • Uw naaste kan helaas niet de hele tijd bij u blijven. We vragen u afscheid te nemen voordat u de Opname Lounge binnengaat. Uw naaste kan daarna naar huis gaan of wachten in het Martini Paviljoen.
  • Heeft u suikerziekte? Dan krijgt u vooraf instructie van de specialist over uw medicijn en/of insulinegebruik.

Bekijk de video

Wilt u een korte video bekijken over het opname- en operatieproces? Klik hier. 

Versie: 844366 05-2023 Uw dagopname in het Martini Ziekenhuis

Deel via e-mail

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem.