Aan het laden

Martini offers Google® Translate as a convenience for visitors to our web site who may not have Dutch as their primary language. Google® Translate provides automated translations, which may result in incorrect or misleading translations. Martini is not responsible for any translations provided by Google® Translate or for any damages or losses arising from the use of or reliance on these translations. Viewers who rely on information through Google® Translate on our web site do so at their own risk.

Go to Google Translate

  1. Home
  2. Folders
  3. Goed slapen na uw ontslag uit het ziekenhuis
Terug naar bovenliggende pagina

Goed slapen na uw ontslag uit het ziekenhuis

Folder

Algemeen

  • Neem altijd een geldig legitimatiebewijs mee (rijbewijs, paspoort of identiteitsbewijs).
  • Heeft u een zorgverzekering in het buitenland? Neem dan ook uw verzekeringspapieren mee.
  • Kunt u om dringende redenen niet komen voor de operatie of het onderzoek? Bel dan met de polikliniek of afdeling.
  • Uw persoonlijke medische gegevens en afspraken bekijken? Dat kan in ons digitale patiëntenportaal Mijn Martini. U kunt met uw DigiD inloggen via www.martiniziekenhuis.nl/mijnmartini.

Inleiding

U bent recent opgenomen geweest in het ziekenhuis. Hier heeft u één of meerdere nachten geslapen. Het weer thuis slapen in uw eigen bed kan een grote overgang zijn, dat is begrijpelijk. Veel mensen hebben hiermee te maken. Mogelijk heeft u nog last van pijn, moet u ’s nachts vaak naar het toilet en piekert u over uw gezondheid.

Maar wist u dat een goede slaap uw herstel kan bevorderen? En dat een korte periode slechter slapen niet zo erg is? Om u te helpen sneller weer beter te slapen, geven we u slaaptips. Door deze tips verbetert de kwaliteit van uw slaap en herstelt u sneller

Ochtend

  • Lig niet langer in bed dan nodig.
  • Sta op een vast tijdstip op.
  • Zorg voor voldoende daglicht en beweging. Begin hier ’s ochtends al mee.

Middag

  • Neem overdag de tijd om dingen te overdenken, in plaats van dat in bed te doen. Lucht uw hart en zoek steun bij familie en vrienden. U staat er niet alleen voor.
  • Merkt u dat u veel piekert? Stel dan overdag een piekerkwartier in. Dat is een kwartier waarin u van uzelf mag piekeren. Doe daarna iets wat u prettig vindt of wat u afleidt van uw gedachten.
  • Heeft u overdag een dutje nodig? Doe dit dan aan het begin van de middag. Slaap maximaal 30 minuten.
  • Neem overdag (regelmatig) de tijd om te ontspannen.
  • Drink en eet minder cafeïne. Dat zit bijvoorbeeld in koffie, cola, ijsthee en chocola. Neem na 15:00 helemaal geen producten met cafeïne meer.

Avond

  • Bouw de dag rustig af.
  • Doe geen fysiek of mentaal zware activiteiten vlak voor het slapengaan.
  • Eet geen zware maaltijden vlak voor het slapengaan.
  • Doe een rustige sport of neem een warm bad. Dit helpt om beter in- en door te slapen.
  • Kijk een uur voor u gaat slapen geen tv. Kijk ook geen tv in bed.
  • Bekijk geen nieuws of spannende onderwerpen op uw smartphone, vlak voor het slapengaan.
  • Drink geen alcohol als ‘slaapmutsje’.
  • Houd het tijdstip van naar bed gaan zoveel mogelijk gelijk.

Nacht

  • Zorg voor een goed klimaat in de slaapkamer. Zorg voor een koele en donkere kamer.
  • Probeer om niet naar de wekker te kijken. Het is niet belangrijk hoe laat het is.
  • Ga na 30 minuten wakker liggen uit bed. Doe dan een ontspannende activiteit buiten het bed.
  • Ontspanningsoefeningen en meditatie helpen bij spanningsklachten of pijn. Blijft de pijn u wakker houden uit uw slaap? Bespreek dit dan met de arts.

 

20230059- Goed slapen na uw ontslag uit het ziekenhuis 7-12-2023

 

Specialisme: Medische Psychologie
Deel via e-mail

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem.