Aan het laden

Martini offers Google® Translate as a convenience for visitors to our web site who may not have Dutch as their primary language. Google® Translate provides automated translations, which may result in incorrect or misleading translations. Martini is not responsible for any translations provided by Google® Translate or for any damages or losses arising from the use of or reliance on these translations. Viewers who rely on information through Google® Translate on our web site do so at their own risk.

Go to Google Translate

  1. Home
  2. Folders
  3. Beweegprogramma hartrevalidatie en bewegen na opname cardiologie
Terug naar bovenliggende pagina

Beweegprogramma hartrevalidatie en bewegen na opname cardiologie

Folder

Algemeen

  • Neem altijd een geldig legitimatiebewijs mee (rijbewijs, paspoort of identiteitsbewijs).
  • Heeft u een zorgverzekering in het buitenland? Neem dan ook uw verzekeringspapieren mee.
  • Kunt u om dringende redenen niet komen voor de operatie of het onderzoek? Bel dan met de polikliniek of afdeling.
  • Uw persoonlijke medische gegevens en afspraken bekijken? Dat kan in ons digitale patiëntenportaal Mijn Martini. U kunt met uw DigiD inloggen via www.martiniziekenhuis.nl/mijnmartini.

Inleiding

U bent opgenomen op de verpleegafdeling Cardiologie of Hartbewaking. Daarom mag u meedoen aan het beweegprogramma van de hartrevalidatie. Hartrevalidatie is een behandelprogramma tijdens de nazorg. In het programma leert u over risicofactoren en hoe u hiermee omgaat. Het programma draait om bewegen.

Tussen uw ontslag uit het ziekenhuis en het begin van het beweegprogramma zitten 4 tot 6 weken. Het kan zijn dat u niet naar het ziekenhuis kan komen om aan het programma mee te doen. Daarom krijgt u nu al wat informatie om aan te sterken, te bewegen en het vertrouwen in uw lichaam te krijgen.

Inspanningstest

Voordat u aan het beweegprogramma mag beginnen, doet u eerst een inspanningstest. Deze test doet u op de functieafdeling van Cardiologie. In deze test wordt gekeken wat u aan kunt.

Intake

Na de test krijgt u een telefonische intake. Dan spreekt u met 1 van de therapeuten van het beweegprogramma. Tijdens dit gesprek bespreekt u met welke doelen u aan het programma deelneemt.

Doelen hartrevalidatie

  • Het verbeteren van uw lichamelijke conditie.
  • Het overwinnen van angst tijdens inspanning.
  • Het weer leren kennen van uw lichamelijke grenzen.

Voordelen van bewegen

  • Bewegen zorgt voor een lagere bloeddruk, hartslag en gewicht.
  • Beweging verlaagt stress.
  • Beweging zorgt ervoor dat u minder kans hebt op klontering van bloedplaatjes.
  • Bewegen versterkt uw botten en spieren en uw conditie wordt er beter van.
  • Bewegen heeft een gunstig effect op suikerziekte. 
  • Bewegen verhoogt de beschermende HDL-cholesterol in het bloed.

Hoeveel beweging

Beweging is dus voor iedereen belangrijk, en zeker voor u, als hartpatiënt. Maar hoeveel moet u nu bewegen nadat u uit het ziekenhuis bent ontslagen? En wanneer beweegt u te veel of juist te weinig?

Om voldoende te bewegen kunt u de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen aanhouden. Dit houdt in dat u zich iedere dag 30 tot 45 minuten gewoon tot redelijk inspant. De beweging hoeft niet in één keer te zijn. Het mag ook in delen. Langer, vaker en meer bewegen is extra positief voor uw gezondheid. 

Opbouwen van uw programma

Voordat u aan het beweegprogramma begint, kunt u het beste rustig opbouwen. Begin bijvoorbeeld met kleine stukjes wandelen of fietsen. Als dat goed gaat, doet u steeds iets meer, iets langer en zwaarder. Dit hangt er vooral van af of u snel herstelt van de inspanning.

Tijdens het beweegprogramma wordt de inspanning steeds een beetje verder opgevoerd. Om uw conditie op te bouwen is het goed om 2 tot 3 keer per week 30 minuten een flinke inspanning te leveren.

Belasten, overbelasten en hartslag

Hoeveel iemand aan kan, verschilt van persoon tot persoon. Voor de ene persoon is 15 minuten wandelen een zware belasting. Voor een ander is 20 minuten hardlopen gemakkelijk.

Luister bij inspanning altijd naar uw eigen lichaam. Bekijk altijd hoe het ging en hoe u zich voelt. De inspanning mag best zwaar aanvoelen en u mag ook buiten adem raken. Als u merkt dat u meer dan 3 uur nodig heeft om bij te komen, bent u over uw grens gegaan. Dan past u uw inspanning aan en zorgt u voor meer rust tussendoor. Probeer het beetje bij beetje op te bouwen, maar wees voorzichtig met overbelasten.

Wat merkt u aan uw hartslag?

  • Bij matig tot intensief bewegen gaat de hartslag omhoog. U krijgt een versnelde ademhaling. Voorbeelden daarvan zijn: wandelen, de hond uitlaten, fietsen, paardrijden, spitten in de tuin, boodschappen doen met een zware tas, grasmaaien met de hand, trappen oplopen, ramen wassen.
  • Bij een flinke inspanning verhoogt uw hartslag, gaat u zweten en raakt u buiten adem. Voorbeelden daarvan zijn hardlopen, wielrennen, snel traplopen, aerobics oefeningen, squashen.

Wat merkt u bij normale inspanning?

  • Uw hartslag gaat omhoog als u zich inspant.
  • Uw ademhaling gaat omhoog en u haalt dieper adem.
  • Uw lichaamstemperatuur stijgt. U gaat zweten.
  • Uw bloeddruk verandert: de bovendruk stijgt, de onderdruk blijft gelijk of wordt lager.
  • U krijgt een roze of rood gezicht van de inspanning.
  • U raakt vermoeid als u zich meer inspant.

Wat merkt u bij overbelasting?

  • Pijn op uw borst.
  • Te veel vermoeidheid, als u kijkt naar hoeveel u eigenlijk gedaan heeft.
  • Kortademig.
  • Snelle of onregelmatige hartslag die niet klopt met wat u gedaan heeft.
  • Duizeligheid en het gevoel dat u kunt flauwvallen.
  • Veel zweten.
  • Uw bloeddruk stijgt of daalt snel en te veel.

Stress en ontspanning

Naast lichamelijk actief zijn, is ontspanning ook goed voor uw herstel. Heeft u regelmatig last van stress? Het is belangrijk dat u de signalen voor stress herkent. Stress is namelijk niet goed voor uw hart.

Wat merkt u van stress?

Uw hartspier heeft extra zuurstof nodig bij stress. Door stress ontstaan stresshormonen in uw bloed. Deze hormonen zorgen voor stijging van uw bloeddruk en hartslag. Ook gaat uw afweersysteem achteruit en heeft u een grotere kans op slagaderverkalking. Dit zorgt voor een hoger risico op hart- en vaatziekten. U herkent stress aan:

  • Een snelle of hoge ademhaling.
  • Gespannen kaken.
  • Vermoeidheid.
  • Slapeloosheid.
  • Duizeligheid.
  • Hoofdpijn.
  • Spierpijn.

Hoe vermindert u stress?

Het is belangrijk om te ontspannen. Zorg daarom dat u inspannen en ontspannen afwisselt. Ademhalingsoefeningen of meditatie-oefeningen kunnen helpen om stress en angst te verminderen. Kies altijd voor ontspanning die bij u past.

Versie : V1 00092 Informatie beweegprogramma hartrevalidatie en bewegen na opname cardiologie 2023-09 

Specialisme: Fysiotherapie
Deel via e-mail

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem.