2. Afspraak of opname
  3. Uw opname
  4. Sneller herstellen na uw operatie

Sneller herstellen na uw operatie

Wordt u binnenkort geopereerd in het Martini Ziekenhuis? Dan wilt u natuurlijk zo snel mogelijk herstellen na uw operatie, met zo weinig mogelijk complicaties. Hiervoor is het belangrijk dat uw conditie voor de operatie zo goed mogelijk is. U leest hier wat zelf kunt doen. Het gaat om doelen en adviezen om te gebruiken voor en na de operatie. Naast uw conditie en een gezonde leefstijl, is een snel herstel afhankelijk van de grootte van uw operatie.

Het schema ‘Sneller herstellen na uw operatie’ is hiervoor handig geheugensteuntje:

U kunt het schema hier downloaden als pdf. Hieronder vindt u een toelichting.

Voor de operatie

• Voeding: blijf op gewicht en eet gevarieerd. Neem daarnaast minimaal 3 melkproducten of vervangende producten per dag.
  • Beweging: beweeg dagelijks minimaal 1 uur voor een zo optimaal mogelijke conditie en spierkracht.
  • Leefstijl: rook 2-4 weken voor de operatie niet en gebruik geen alcohol en drugs. Indien nodig kan dit met ondersteuning.

Na de operatie

• Voeding: goede voeding is belangrijk voor uw herstel en spierkracht. Melkproducten helpen bijvoorbeeld uw spierkracht behouden, koffie helpt uw stoelgang sneller op gang. Eet vaker kleinere porties verdeeld over de dag. Eet aan tafel voor een betere houding.
  • Beweging: probeer regelmatig een stukje te lopen. Het aantal uren uit bed hoeft niet aaneengesloten te zijn.
  • Leefstijl: doe zoveel mogelijk zelf.

Thuis verder herstellen

• Voeding: eet gezond en gevarieerd.
  • Beweging: blijf actief maar forceer niets. Luister goed naar uw lichaam. Til tot 6 weken na de operatie niet te zwaar.
  • Leefstijl: houd het stoppen met roken vol, drink met mate.

ERAS-methode

Wat is ERAS

ERAS is een afkorting van de Engelse woorden: Enhanced Recovery After Surgery. Dit betekent letterlijk: verbeterd herstel na operatie. De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar de factoren die invloed hebben op het herstel na een operatie.

ERAS-methode in het Martini Ziekenhuis

Het Martini Ziekenhuis gebruikt de ERAS methode binnen de afdelingen Maag-darmchirurgie, Urologie, Longziekten en Gynaecologie. Bovenstaande informatie komt hieruit voort. Als bij uw operatie gewerkt wordt volgens de ERAS methode, bespreekt uw arts dit met u voorafgaand aan de operatie. ERAS is een succesvolle methode. Dat blijkt uit onderzoek: patiënten kunnen gemiddeld tweeënhalve dag eerder naar huis na een operatie, en we zien tot wel 25% minder complicaties.

ERAS Center of Excellence

Als topklinisch ziekenhuis leidt het Martini Ziekenhuis andere ziekenhuizen in de Benelux op om ERAS op de juiste manier toe te passen. Ook hebben we een rol in het initiëren van wetenschappelijk onderzoek binnen de ERAS Society Nederland.

Topklinische erkenning

Alle inspanningen rondom ERAS zijn in 2021 bekroond met een topklinische erkenning door de STZ. Een topklinische erkenning betekent dat er unieke zorg op hoog niveau geleverd wordt. Onze zorgprofessionals hebben veel kennis van deze behandeling.