Aan het laden

Martini offers Google® Translate as a convenience for visitors to our web site who may not have Dutch as their primary language. Google® Translate provides automated translations, which may result in incorrect or misleading translations. Martini is not responsible for any translations provided by Google® Translate or for any damages or losses arising from the use of or reliance on these translations. Viewers who rely on information through Google® Translate on our web site do so at their own risk.

Go to Google Translate

  1. Home
  2. Afspraak of opname
  3. Poliklinisch bezoek

Uw afspraak in het ziekenhuis

U heeft een verwijzing van uw huisarts voor een afspraak op een polikliniek. Die afspraak maken we altijd graag zo snel mogelijk voor u. Hoe snel u terecht kunt, hangt af van uw klachten en van wanneer de arts beschikbaar is. We proberen ook rekening te houden met een dag of tijd die u goed uitkomt.

Een afspraak maken 

Voor het maken van een afspraak in ons ziekenhuis, kunt u contact opnemen met de afdeling waar u een afspraak wilt maken. Om u zo goed en snel mogelijk te kunnen helpen, vragen wij u de volgende gegevens bij de hand te hebben tijdens het gesprek:

  • uw verwijsbrief
  • uw volledige naam
  • uw geboortedatum
  • uw adres en telefoonnummer
  • de naam van uw huisarts en apotheek

Een afspraakbevestiging ontvangen 

Nadat wij met u een afspraak hebben gemaakt, ontvangt u een afspraakbevestiging. Deze ontvangt u per e-mail of brief.

E-mail
Wij communiceren steeds meer digitaal. De meeste afdelingen versturen uw afspraakbevestiging dan ook per e-mail. Houd er rekening mee dat e-mails van het Martini Ziekenhuis terecht kunnen komen bij ‘spam/junk/ongewenste mail’. Controleer deze map dus regelmatig. 

Brief
Is het voor u niet mogelijk om de afspraakbevestiging per e-mail te krijgen? Dan kunt u dit aangeven bij uw zorgverlener en ontvangt u een brief. In de brief vindt u de informatie over uw afspraak. U vindt deze informatie ook in Mijn Martini. 

Plannen van afspraak 

Onze poliklinieken plannen afspraken maximaal 8 weken vooruit. Zo kunnen we ervoor zorgen dat u zeker bent van uw afspraak. Dat betekent:

  • dat u meteen een afspraak kunt inplannen bij de balie als uw volgende afspraak binnen 8 weken is;
  • dat wij contact met u opnemen als uw volgende afspraak na 8 weken is. U hoort via e-mail, post of telefoon van ons.

Wachtlijstbemiddeling

Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact met ons opnemen. Of u vraagt uw zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling. Zij kunnen u daarbij helpen, zodat u mogelijk sneller terecht kunt.

Zorgaanbieders, zoals ziekenhuizen, hebben samen met zorgverzekeraars afspraken gemaakt over wachttijden die redelijk zijn. Zo is de maximaal redelijke wachttijd voor een afspraak op de polikliniek 4 weken. Voor een behandeling is dit 7 weken.

Afspraak wijzigen 

Wilt u uw afspraak wijzigen? Bel dan naar de afdeling waar u de afspraak heeft. Het wijzigen van een afspraak moet u minimaal 24 uur vóór de afspraak doen. Als u uw afspraak op tijd wijzigt, kunnen we nog een andere patiënt helpen. 

Een afspraak annuleren 

Kan uw afspraak helaas niet doorgaan? Geeft dit dan minimaal 24 uur vóór de afspraak aan ons door. Als u uw afspraak op tijd annuleert, kunnen we op dat tijdstip een andere patiënt helpen. Kijk hier voor de  contactgegevens per afdeling.  

Wat neemt u mee?

Het is verstandig om ruim voor uw afspraak alvast naar de receptie te gaan. Zo komt u op tijd bij uw afspraak. Neem een geldig legitimatiebewijs mee: rijbewijs, paspoort of identiteitsbewijs. Bent u al patiënt in het Martini Ziekenhuis? Dan kunt u uw gegevens zelf vast controleren in het patiëntenportaal Mijn Martini.

Hoe bereidt u zich voor?

We geven u graag een aantal tips om goed voorbereid naar uw afspraak te gaan:

  • Een gesprek met de arts kan spannend zijn voor u. Ook kunt u veel informatie tegelijk horen. Neem daarom gerust uw partner of andere naaste mee. Samen hoort en onthoudt u meer.
  • Het kan helpen om thuis vast op te schrijven wat u wilt vragen of vertellen. Tips voor een goed gesprek kunnen daarbij helpen.
  • Het is belangrijk dat u alle medicijnen die u gebruikt meeneemt. Of een medicatieoverzicht van uw apotheek. Neem ook medicijnen mee die u vaak gebruikt, maar die zonder recept te koop zijn. Bijvoorbeeld bij een drogist.

Informatie van de arts

Samen met de arts beslist u wat er verder gaat gebeuren in het ziekenhuis. Hoe meer informatie u tijdens de afspraak krijgt, hoe beter. Bijvoorbeeld over wat met u aan de hand is. En welke behandelingen of onderzoeken mogelijk zijn. Ook is informatie over risico’s of bijwerkingen belangrijk voor u. Tijdens het gesprek met de arts kunt u natuurlijk om meer uitleg vragen. Bijvoorbeeld of een onderzoek of behandeling pijn doet. Of wat het resultaat van het onderzoek kan zijn. En wat u na de behandeling of het onderzoek kunt voelen. 

Toestemming voor uw behandeling

Als patiënt beslist u zélf of u het onderzoek of de behandeling wilt krijgen. Belangrijk is dat de arts u goede informatie geeft. Maar ook alle informatie die u aan de arts geeft is belangrijk. Alleen dan kunt u samen nadenken over de beste beslissing.

Met de informatie op onze website helpen we u graag bij uw keuze. Ook kunnen we u in contact brengen met patiëntenverenigingen. Als u een beslissing neemt, laat u dat weten aan uw arts. Twijfelt u daarna toch? Dan kunt u altijd nog iets anders besluiten voordat uw behandeling start.

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem.