Aan het laden

Martini offers Google® Translate as a convenience for visitors to our web site who may not have Dutch as their primary language. Google® Translate provides automated translations, which may result in incorrect or misleading translations. Martini is not responsible for any translations provided by Google® Translate or for any damages or losses arising from the use of or reliance on these translations. Viewers who rely on information through Google® Translate on our web site do so at their own risk.

Go to Google Translate

  1. Home
  2. Samen werken aan patiëntveiligheid
  3. Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Wij zijn alert, bent u dat ook? 

Uw veiligheid is van grote waarde voor ons. Het Martini Ziekenhuis is dan ook verantwoordelijk voor veilige zorg tijdens uw verblijf in ons ziekenhuis. U en uw naaste kunnen ook meehelpen aan veiligheid in uw zorg. Zo zorgen we er samen voor dat fouten zoveel mogelijk voorkomen worden. Wij zijn alert, bent u dat ook? 

Wat kunt u doen?

  • Voorbereiden: een gesprek met de arts kan spannend voor u zijn. Het kan helpen vooraf op te schrijven wat u wilt vertellen of vragen tijdens het gesprek met de arts. Neem ook de medicatie mee die u gebruikt, of een medicatieoverzicht van uw apotheek.
  • Goed geïnformeerd zijn: Samen met uw arts beslist u over uw behandeling of onderzoek in het ziekenhuis. Om deze belangrijke beslissing te kunnen nemen, geven wij u informatie over uw behandeling of onderzoek. Bijvoorbeeld over de mogelijkheden, risico's en bijwerkingen. Lees deze goed door, en maak bijvoorbeeld gebruik van de tips voor samen beslissen
  • Instructies en adviezen opvolgen: om u goed te kunnen helpen is het belangrijk dat u de instructies en het advies van onze zorgverleners goed opvolgt. Zorg er in ieder geval voor dat u altijd weet bij wie u terecht kunt met vragen of problemen.
  • Infecties voorkomen: als patiënt bent u vaak extra gevoelig voor infecties. U kunt ons helpen infecties te voorkomen. Was daarom altijd uw handen voor het eten en na een toiletbezoek. Hoest of nies in uw elleboog of in een papieren zakdoek (die u na gebruik direct weggooit). Probeer verder te voorkomen dat u wonden, katheters en/of verbanden met uw handen aanraakt.
  • Identificatiebewijs mee: om aan te kunnen tonen dat u een patiënt bent van het Martini Ziekenhuis, is het nodig dat u altijd uw legitimatiebewijs (rijbewijs, ID-kaart of paspoort) bij u heeft. Noem ook steeds uw naam en geboortedatum als wij daarom vragen. Zo krijgt u altijd de zorg die voor u is bedoeld.
  • Check uw medicijnen: Vaak krijgt u in het ziekenhuis andere medicijnen dan u gewend bent. Durf hierover vragen te stellen, bijvoorbeeld als u niet weet waarvoor u de medicatie krijgt. Het kan ook helpen onze medicatiecheck te doen:

Medicatiecheck Martini Ziekenhuis

Vragen?

Heeft u vragen of bent u ergens ongerust over? Meld dit dan bij uw zorgverlener of het hoofd van de afdeling waar u onder behandeling bent. We gebruiken uw melding om de zorg te verbeteren. Of vertel het ons

Download hier de flyer over patiëntveiligheid in het Martini Ziekenhuis. 

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem.