2. Samen werken aan patiëntveiligheid
  3. Verbeteren en risico's voorkomen

Verbeteren en risico's voorkomen

Wij doen er alles aan om zo goed mogelijk voor u te zorgen. En we willen voorkomen dat er iets gebeurt dat niet de bedoeling is. Dit doen wij door voortdurend naar onze zorg te kijken. Zien we mogelijke risico’s? Dan nemen we maatregelen.

Meldingen zijn belangrijk

Toch kan het soms gebeuren dat de zorg anders gaat dan verwacht. Het is dan belangrijk dat hier open over gesproken wordt. Daarom stimuleren wij onze medewerkers en zorgverleners om alles te melden wat niet de bedoeling was. Zo leren we samen van fouten en kunnen we er alles aan doen om herhaling te voorkomen.

Een melding, wat nu?

Voor het melden maken al onze zorgverleners gebruik van een digitaal systeem. Speciale teams onderzoeken nauwkeurig deze meldingen, en geven aan wat beter kan en moet. Zo kunnen we onze processen verbeteren en de zorg veiliger maken.

Voorbeelden van verbeteringen

In de afgelopen jaren hebben wij al veel gedaan om de patiëntveiligheid te verbeteren, zoals:

• Wij hebben extra aandacht voor kwetsbare ouderen. Zo voorkomen we dat zij vallen, te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen of acuut in de war (delier) raken.
  • Wij controleren bij behandelingen en onderzoeken steeds opnieuw wie u bent. Zo weten we zeker dat u de zorg krijgt die voor u is bedoeld.
  • Voordat een operatie begint controleren we of alle informatie en voorbereidingen in orde zijn.
  • Wij doen een dubbelcheck om medicatiefouten te voorkomen.
  • Bij vertrek uit het ziekenhuis zorgen wij voor een kloppend medicatieoverzicht. Zo kunnen zorgverleners buiten ons ziekenhuis u ook de juiste zorg geven.
  • Wij eisen van alle zorgverleners dat zij zich aan strenge hygiënemaatregelen houden om infecties te voorkomen.