2. Wetenschappelijk onderzoek
  3. Wetenschappelijk onderzoek Brandwondencentrum
  4. Onderzoek LIFT: zoeken naar een slimme conditietest

Onderzoek LIFT: zoeken naar een slimme conditietest

Ben je fit genoeg voor een operatie? Herstel je goed na een ziekenhuisopname? Geeft het trainingsprogramma het gewenste resultaat? Allemaal vragen waarbij het draait om het meten van de conditie. Bestaande testen zijn duur, tijdrovend en belastend voor patiënten. Dat kan beter is de gedachte. Daarom is het onderzoek LIFT gestart.

Waarom dit onderzoek?

Een goede conditie is belangrijk voor de gezondheid en om deel te nemen aan het dagelijks leven. De test die meestal gebruikt wordt om dit te meten, is duur, tijdrovend en vooral vaak (te) belastend voor patiënten. Er is een alternatief, de steep ramp test. Dit is een eenvoudige en korte inspanningstest op een fietsergometer (stilstaande fiets).

Hoewel de steep ramp test in Nederland al veel wordt gebruikt, zijn er nog geen normwaarden beschikbaar voor volwassenen. Dit betekent dat we niet weten wat een ‘gezonde’ score is op deze test.

Het bepalen van de ‘gezonde’ score op de steep ramp test is heel belangrijk. Want als je deze score hebt, kun je ook de score van patiënten vergelijken. Zo weten we bijvoorbeeld of iemand fit genoeg is voor een operatie, of iemand goed herstelt na een ziekenhuisopname, of wat het gewenste resultaat is van een trainingsprogramma.

Het doel

Het team van LIFT (LIfelong Fitness Testing) doet onderzoek en wil een normwaarde opstellen. Door veel gezonde mensen te meten, bepalen we de ‘gezonde’ score voor zowel mannen als vrouwen van verschillende leeftijden. Drie jaar lang hebben we de tijd om onze doelen te halen, van maart 2022 tot  februari 2025.

Wie zoeken we?

• U bent 25-85 jaar (vrouw) of 35-85 jaar (man). Inmiddels hebben genoeg mannen in de leeftijd van 23-35 zich opgegeven.
  • Heeft geen overgewicht.
  • En beweegt minimaal 5x per week 30 minuten matig-intensief (bijvoorbeeld stevig wandelen, fietsen of tuinieren).

U kunt ons helpen

U gaat een korte maar intensieve fietstest uitvoeren die afhankelijk van uw conditie 1-4 minuten duurt. Daarnaast meten we uw lengte, gewicht, middel- en heupomvang en huidplooidikte.

Waar doe ik de test?

Op diverse locaties in Nederland. We komen graag met u in contact om te kijken wat voor u de dichtstbijzijnde onderzoek locatie is.

Samenwerking

Dit project is een samenwerking tussen de Vereniging Samenwerkende Brandwondencentra Nederland (brandwondencentrum Groningen), Universiteit Maastricht, Universitair Medisch Centrum Groningen, Universiteit Medisch Centrum Utrecht, Hanzehogeschool Groningen, het Martini Ziekenhuis en Lode Holding B.V. Behalve door ons eigen onderzoeksteam krijgen wij ook hulp van verschillende hogescholen bij afnemen van de testen.

In 1 minuut zie je hier hoe we de test uitvoeren.

Doe mee met het onderzoek

Uw leeftijd in jaren