2. Behandelingen en onderzoeken
  3. Voor onderzoek naar het Academisch Borstcentrum Groningen

Voor onderzoek naar het Academisch Borstcentrum Groningen

Als u door uw huisarts verwezen bent naar het Academisch Borstcentrum Groningen, is het fijn te weten wat u kunt verwachten. Gelukkig hebben van de vrouwen die verwezen zijn, de meesten geen borstkanker. Vaak is dit al op de dag van de onderzoeken bekend, maar sommige uitslagen laten een paar dagen op zich wachten. U krijgt dan een vervolgafspraak mee. Meer informatie over de doorverwijzing vindt u hier.

Voor de onderzoeken maken we een onderverdeling van vrouwen die verwezen zijn door de huisarts in stroom 1 of stroom 2. Zo kunnen we de onderzoeken snel en efficiënt inplannen en weet u voor welke onderzoeken u naar het ziekenhuis komt. U hoort van uw huisarts of u doorverwezen wordt in stroom 1 of in stroom 2.

Verwezen in stroom 1

Als de huisarts u verwijst in stroom 1, kunt u vaak binnen enkele dagen terecht op het Academisch Borstcentrum Groningen. Een huisarts zal deze verwijsstroom kiezen als er op basis van uw verhaal, bevindingen bij lichamelijk onderzoek en uw verdere persoonlijke en familiegegevens een lage(re) verdenking op borstkanker is. Van het Academisch Borstcentrum Groningen krijgt u een datum en tijd wanneer we u verwachten. Er worden vaak meerdere onderzoeken voor u gereserveerd, houdt u er dan ook rekening mee dat u mogelijk een dagdeel hieraan kwijt bent.

De onderzoeken

In het ziekenhuis gaat u naar het Academisch Borstcentrum Groningen. Indien u hulp nodig heeft, zijn gastdames beschikbaar die met u meelopen voor de juiste route, of u brengen (bv indien u slecht ter been bent).

U kunt zich melden bij de balie en de secretaresse zal u de wachtkamer wijzen. Daar wordt u opgeroepen voor mammografie en/of echografie. In de meeste gevallen krijgt u direct de uitslag van de röntgenlaborant of radioloog. Het uitgebreidere verslag van uw onderzoek(en) ontvangt uw huisarts binnen 2 dagen. U kunt de uitslag desgewenst met uw huisarts nabespreken.

Uitslag en verder onderzoek

Een enkele keer is er verder onderzoek nodig. In dat geval heeft de radioloog contact met een arts/chirurg die die dag op de afdeling aanwezig is. Deze zal een gesprek met u voeren en lichamelijk onderzoek verrichten. Vervolgonderzoeken, uitslagen hiervan en gesprekken omtrent de behandeling/vervolg zult u dan ook via de arts/chirurg van het Academisch Borstcentrum Groningen krijgen. Hier is geen nieuwe verwijzing voor nodig. Uw huisarts krijgt hier ook bericht van.

Verwezen in stroom 2

Als uw huisarts u verwezen heeft in stroom 2, kunt u vaak de volgende dag al terecht op het Academisch Borstcentrum Groningen. Soms is het nodig dat nog gegevens van andere ziekenhuizen of het bevolkingsonderzoek opgevraagd worden, dan zal de afspraak zo snel mogelijk volgen. Van het Academisch Borstcentrum Groningen krijgt u een datum en tijd wanneer we u verwachten. U mag gerust een familielid of naaste meenemen Er worden vaak meerdere onderzoeken voor u gereserveerd, houdt u er dan ook rekening mee dat u mogelijk een dagdeel hieraan kwijt bent.

De onderzoeken

Op dat afgesproken dag en tijd kunt u zich melden bij de balie op het Academisch Borstcentrum Groningen. Zij zal u naar de wachtkamer brengen, waar u wordt opgeroepen door een arts of chirurg. Eerst zal een gesprek volgen waarbij meerdere vragen gesteld worden over uw lichamelijk klachten, uw wensen en uw vragen, maar bijvoorbeeld ook over het voorkomen van (borst-)kanker in uw familie. Aansluitend zal lichamelijk onderzoek gedaan worden. Er wordt kort benoemd welke onderzoeken zullen volgen, vaak zullen dit mammografie en/of echografie zijn.

U wordt vervolgens weer uit dezelfde wachtkamer opgehaald voor deze onderzoeken. Hierbij kan uw familielid of naaste niet aanwezig zijn, deze mag in de wachtkamer blijven. Indien er na mammografie en/of echografie nog onvoldoende duidelijkheid bestaat, kan de radioloog direct in overleg met u besluiten tot het nemen van een biopt. Het nemen van een biopt hoeft niet te betekenen dat er sprake is van borstkanker.

Uitslag en verder onderzoek

Na de onderzoeken volgt weer een gesprek met de arts die u voorafgaand aan de onderzoeken gezien heeft, om alle bevindingen met u te bespreken. In veel gevallen zult u direct duidelijkheid krijgen.

Indien er een biopt genomen is, zal de uitslag enkele dagen later volgen, u krijgt dan een afspraakbrief mee. Ook dan mag u een familielid of naaste meenemen.

Heeft u borstkanker?

Als uit de onderzoeken blijkt dat u wel borstkanker heeft dan wordt het zorgpad borstkanker opgestart.

Praktische informatie Voor u