3. Injectie in de slijmbeurs van de heup

Injectie in de slijmbeurs van de heup

Binnenkort heeft u een afspraak bij de afdeling Radiologie. Daar krijgt u een injectie in de slijmbeurs van uw heup. Deze folder is een aanvulling op uw gesprek met de revalidatiearts.

Injectie in de slijmbeurs

Door een slijmbeursontsteking (bursitis) heeft u pijnklachten. Om deze ontsteking tot rust te brengen, krijgt u een injectie. De injectie bestaat uit een ontstekingsremmend medicijn (corticosteroïden) en een plaatselijke verdoving. Om te controleren of de vloeistof op de juiste plaats terechtkomt, gebeurt de injectie onder röntgendoorlichting. Daarom krijgt u de injectie op de afdeling Radiologie.

• Bij toediening van de injectie gebruikt de arts contrastvloeistof. Bent u allergisch voor contrastvloeistof? Dan vertelt u dat vóór de behandeling.
  • Heeft u suikerziekte (diabetes mellitus)? Dan is uw bloedsuikergehalte tijdelijk wat verhoogd. Controleert u uw bloedsuikers zelf? Dan kunt u het gebruik van insuline tijdelijk aanpassen.

Na de behandeling

U kunt meer pijn hebben op de dag van de injectie of de dagen erna. Als dat zo is, mag u paracetamol gebruiken. Binnen een paar weken na de injectie zal de pijn afnemen. Ongeveer 4 weken na de injectie komt u voor controle terug naar het ziekenhuis. In deze periode mag u gewoon lopen, fietsen enzovoort.

Mogelijke bijwerkingen

Corticosteroïden kunnen een rood gezicht veroorzaken. Dit duurt hoogstens een paar dagen en verdwijnt vanzelf. Bij vrouwen die in de overgang zijn geweest, zorgt de injectie soms voor vaginaal bloedverlies. Daarover hoeft u zich geen zorgen te maken.

Het toedienen van een injectie kan heel soms voor een lokale infectie zorgen. U kunt dan koorts krijgen. Controleer daarom voor de zekerheid uw lichaamstemperatuur. Krijgt u na de injectie koorts? Neem dan meteen contact met de polikliniek of uw huisarts.

Controle

Ongeveer 4 weken na de injectie heeft u een controleafspraak. Dan wordt het effect van de injectie beoordeeld. Heeft u nog geen controleafspraak ingepland? Dan kunt u die afspraak alsnog in laten plannen.

Versie: 1126714 05-2023 Injectie in de slijmbeurs van de heup