2. Behandelingen en onderzoeken
  3. Pinda- en eipoli voor zuigelingen

Pinda- en eipoli voor zuigelingen

Baby’s met ernstig eczeem hebben een groter risico om een allergie te krijgen voor pinda’s of ei. Net als baby’s die eerder een ernstige reactie op voeding hebben gehad. Of die ouders, broers of zussen met een ernstige voedselallergie hebben. Speciaal voor deze baby’s heeft het Martini Allergie Centrum voor Kinderen (MACK) de speciale pinda- en eipoli voor zuigelingen.

Pinda- en eipoli in het Martini Ziekenhuis

Tegenwoordig is het advies om heel jong pinda en ei aan een baby te geven om te voorkomen dat ze een allergie hiervoor ontwikkelen. Bij voorkeur als ze tussen de 4 en 6 maanden oud zijn en in ieder geval voor de leeftijd van 8 maanden. Aan de hand van een huidpriktest wordt een inschatting gemaakt van een allergie voor pinda en/of ei. Kinderen met ernstig eczeem hebben namelijk een verhoogde kans op een voedselallergie. Is de huidpriktest negatief, dan is dat goed. U mag pinda en/of ei thuis met een schema introduceren. De diëtist legt uit hoe dat in zijn werk gaat. Bij een positieve huidpriktest is er kans op een allergie. In dat geval wordt de introductie in het ziekenhuis gedaan. Hier wordt een aparte afspraak voor gemaakt.

Verder krijgt u – als dat nodig is – een behandeladvies voor eczeem. Hoe langer het eczeem niet goed behandeld is hoe groter de kans is op een voedselallergie. Op dit spreekuur ziet u de kinderarts of physician assistant, kinderverpleegkundige en kinderdiëtist.

Praktische informatie Voor u

Martini Allergie Centrum voor Kinderen (MACK)
Op werkdagen 8.00 tot 16.00 uur
Tel.: (050) 524 6475