2. Patiënt als partner in onze zorg
  3. De Cliëntenraad geeft patiënten een stem

De Cliëntenraad

De Cliëntenraad van het Martini Ziekenhuis geeft patiënten een stem. In de spreekkamer, in de kliniek, in en om het ziekenhuisgebouw en bij de bestuurders. We kijken vanuit het perspectief van de patiënt mee in allerlei beleidsdocumenten en overleggen regelmatig met de Raad van Bestuur over de toekomstige ontwikkeling en te maken keuzes voor ons ziekenhuis. We gebruiken uw ervaringen om de zorg en diensten van het Martini Ziekenhuis steeds beter aan te laten sluiten bij uw wensen en behoeften. Daarmee komen we op voor uw belangen en dragen we bij aan de kwaliteit van zorg.

Uw stem helpt de zorg verbeteren

Topklinische zorg leveren betekent veel meer dan aan alle kwaliteitseisen voldoen. Goede zorg valt of staat met uw inbreng. Uw ervaringen met het Martini Ziekenhuis zijn belangrijk voor onze zorgprofessionals. Maar ze zijn vooral belangrijk voor andere patiënten: het kan net het verschil maken. Daarom is uw ervaring onze zorg.

Hoe we dat doen

Dat begint met een luisterend oor bieden, door uw sparringpartner te zijn. Hiervoor heeft de Cliëntenraad een mooie basis gelegd:

• Spiegelgesprekken: patiënten gaan met de afdeling waar ze onder behandeling zijn (geweest) in gesprek over de ervaringen met de zorg waarbij de Cliëntenraad als toehoorder aanwezig is.
  • Rondje Martini: De Cliëntenraad maakt regelmatig een ronde door de wachtkamers van het ziekenhuis om patiëntervaringen op te halen.
  • Martini Panel: dit panel bestaat uit (ex)patiënten van het Martini Ziekenhuis en naasten. Periodiek worden de panelleden middels een digitale enquête bevraagd over actuele onderwerpen.
  • Focusgroepen: bij de ontwikkeling van nieuwe diensten, bijvoorbeeld een zorgpad app, wordt om de specifieke input van patiënten gevraagd.

‘De Cliëntenraad is voor mij een belangrijke partner als het gaat om het bevorderen van invloed van patiënten en naasten op de geboden zorg. Ze geven goed advies en zijn een prettige en professionele gesprekspartner.’
- J. Fritsma, Zorgbelang Groningen

Wat levert het op

We doen mee aan bestaande projecten en praten mee in klankbordgroepen. Ook overleggen we 6 keer per jaar met de Raad van Bestuur. Dit heeft tot nu toe opgeleverd:

• De oprichting van het Martini Panel.
  • Inbreng van de Cliëntenraad in de uitrol van het nieuwe voedingsconcept van het Martini Ziekenhuis.
  • Het aanjagen van structurele aandacht voor samen beslissen in het Martini Ziekenhuis.
  • Inbreng van de Cliëntenraad in de herziening van het voorplein en de verbouw van de centrale hal in het Martini Ziekenhuis.

Andere onderwerpen waarin de Cliëntenraad een rol speelt zijn de informatievoorziening, bereikbaarheid, bewegwijzering, wachttijden en veiligheid.

Vijf redenen om contact met ons op te nemen:

1. U wilt iets kwijt over uw ervaringen met het Martini Ziekenhuis
  2. U heeft vragen en weet niet waar u terecht kunt
  3. U heeft suggesties hoe iets anders of beter kan
  4. U bent naaste en heeft ervaringen of ideeën die u met ons wilt delen
  5. U wilt een onderwerp onder de aandacht brengen van de Cliëntenraad

Laat het ons weten en we helpen u verder. We zijn van maandag tot en vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur bereikbaar op (050) 524 5063. Mailen kan ook: clientenraad@mzh.nl

Liever per post? Stuur uw brief naar:
Cliëntenraad Martini Ziekenhuis
p/a Zorgregistratie en Facturatie
9700 RM Groningen

De Cliëntenraad is er niet voor individuele klachten over uw behandeling. Hiervoor kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris.