Aan het laden

Martini offers Google® Translate as a convenience for visitors to our web site who may not have Dutch as their primary language. Google® Translate provides automated translations, which may result in incorrect or misleading translations. Martini is not responsible for any translations provided by Google® Translate or for any damages or losses arising from the use of or reliance on these translations. Viewers who rely on information through Google® Translate on our web site do so at their own risk.

Go to Google Translate

  1. Home
  2. Behandeling en onderzoek
  3. Longkanker thuismonitoring

Longkanker thuismonitoring

Algemeen

  • Neem altijd een geldig legitimatiebewijs mee (rijbewijs, paspoort of identiteitsbewijs).
  • Heeft u een zorgverzekering in het buitenland? Neem dan ook uw verzekeringspapieren mee.
  • Kunt u om dringende redenen niet komen voor de operatie of het onderzoek? Bel dan met de polikliniek of afdeling.
  • Uw persoonlijke medische gegevens en afspraken bekijken? Dat kan in ons digitale patiëntenportaal Mijn Martini. U kunt met uw DigiD inloggen via www.martiniziekenhuis.nl/mijnmartini.

Inleiding

Uw longarts of verpleegkundige specialist heeft met u besproken dat u gebruik gaat maken van thuismonitoring bij de behandeling voor longkanker. In deze folder leest u hoe de thuismonitoring werkt en welke app u hiervoor nodig heeft. 

Wat is longkanker?

Longkanker is kanker die in de longen ontstaat. De medische term hiervoor is longcarcinoom. Bij longkanker zijn verschillende behandelingen mogelijk. Welke behandeling de arts voorstelt hangt onder andere af van de soort longkanker en hoe uitgebreid de ziekte is (het stadium).

Thuismonitoring

Thuismonitoring betekent dat u gegevens over klachten rondom longkanker doorgeeft. Dat doet u met een app op uw telefoon. Via die app vult u een korte vragenlijst in over uw klachten. Ook als u geen klachten heeft. Hoe vaak u dit moet invullen, hangt af van de afspraken met uw behandelaar. Het is belangrijk om de vragenlijsten in te vullen die zijn afgesproken. Zo krijgen u en uw behandelaar een goed beeld van uw klachten. Als u klachten heeft, krijgt u enkele extra vragen. Zo kunnen wij uw situatie beter inschatten.

De app vraagt onder andere naar uw:

  • Gewicht
  • Temperatuur
  • Pijnklachten
  • Bijwerkingen van de behandeling

Ons medisch team beoordeelt uw gegevens. Dat doen wij op werkdagen nadat de metingen zijn ontvangen. Zo nodig sturen we u een bericht via de app.

Dit heeft u nodig voor thuismonitoring

Om de app te gebruiken, heeft u een telefoon nodig met een van de volgende besturingssystemen: 

  • Apple: iPhone of tablet iOS 16 of hoger
  • Android 8 of hoger

Als de telefoon of tablet te oud is, werkt de app niet of niet goed.

Zo installeert u de app

Een medewerker neemt op korte termijn telefonisch contact met u op. Deze medewerker maakt een account voor u aan en legt het gebruik van de app nogmaals uit.

U ontvangt vervolgens een e-mail van het bedrijf SanaNet op het e-mailadres dat bij het ziekenhuis bekend is. U kunt de app dan installeren. Als u de e-mail niet direct ziet, kijk dan in uw spam of ongewenste mail.

U downloadt de app op uw telefoon in de App Store of Play Store. U gebruikt hiervoor het zoekwoord SanaCoach. Op het plaatje ziet u hoe het icoon van de app eruit ziet.

Zodra de app is geïnstalleerd, opent u de app.

U moet zich registreren in de app:

  • Vul in de app eerst uw gebruikersnaam en tijdelijke wachtwoord in, deze heeft u via de mail ontvangen. Verander vervolgens dit wachtwoord.
  • U krijgt een e-mail van SanaNet met een controlecode.
  • Vul in de app die controlecode in. Doe dat binnen 15 minuten, anders verloopt de code en moet u zich opnieuw registreren.
  • Doorloop de stappen in de app.
  • Uw account is klaar voor gebruik.

Zet meldingen van de app aan

U ontvangt via de app meldingen. Bijvoorbeeld wanneer u een meting moet invullen. Zorg er daarom voor dat meldingen via e-mail of push-berichten aan staan. Hoe u dat doet, verschilt per telefoon. Bekijk hiervoor de handleiding van uw telefoon of tablet.

Problemen met de app?

Heeft u vragen over de werking van de app? Neem dan contact op met SanaNet Support. Dit kan via e-mail: helpdesk@sananet.nl of telefonisch: 046-458 8001.

U kunt ook de instructievideo’s van SanaNet bekijken.

Vragen?

Als u vragen heeft over thuismonitoring neem dan contact op met het Medisch Service Centrum via medischservicecentrum@MZH.nl of via (050) 524 6646. Het Medisch Service Centrum is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur.

Voor technische vragen kunt u de helpdesk van SanaNet bereiken op 046-458 8001of via helpdesk@sananet.nl.

Medische klachten

Heeft u dringende klachten? Gebruik dan niet de app, maar neem direct telefonisch contact op met uw huisarts, huisartsenpost/spoedeisende hulp of – als het acuut en ernstig is – het landelijke alarmnummer 112. Thuismonitoring is namelijk geen vervanging van de spoeddienst.

Vergoeding thuismonitoring

Vanaf 1 januari 2023 kunnen ziekenhuizen de kosten voor thuismonitoring zelf declareren bij zorgverzekeraars. U hoeft hiervoor niks te doen. Thuismonitoring wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering, maar valt wel onder uw eigen risico. Bij uw zorgverzekeraar kunt u terecht met andere vragen hierover.

Uw persoonsgegevens

De informatie die u via de app invult, is medische informatie. Het Martini Ziekenhuis is aangesloten bij een samenwerking van 7 ziekenhuizen: Santeon Zorg bij Jou. Ook voor thuismonitoring werken wij samen. Voor meer informatie zie ook de website: Santeon ziekenhuizen

Bescherming van uw gegevens

Samen met SanNet en Zorg bij Jou zijn maatregelen genomen om uw privacy te bewaken. U heeft toestemming gegeven voor het delen van medische informatie. Alleen noodzakelijke medische persoonsgegevens worden in de app Thuismeten geplaatst en gedeeld met SanaNet en het thuismonitoringscentrum. Wilt u geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met uw zorgverlener.

Versie: 00456 Longkanker thuismonitoring

Specialisme: Longziekten