U heeft chronische nierschade en bent hiervoor in behandeling bij het Martini Ziekenhuis. Het ziekenhuis kan u begeleiden via thuismonitoring. In deze folder leest u hoe het op afstand monitoren van uw gezondheid werkt.
Waarom thuismonitoring?
Via thuismonitoring kunnen zorgverleners uw gezondheid op afstand in de gaten houden. Met behulp van de Patient Journey app deelt u metingen en klachten met het ziekenhuis. Zo kan het medisch team beoordelen welke zorg u nodig heeft. U hoeft mogelijk minder vaak naar het ziekenhuis te komen en behoudt regie over uw aandoening.
Wat houdt thuismonitoring in?
Als u kiest voor thuismonitoring, wordt van u verwacht dat u in de Patient Journey app vragen beantwoordt, metingen aanlevert en informatie in de app leest. Thuismonitoring bij chronische nierschade bestaat uit de volgende onderdelen:
1. Beantwoorden van vragen en aanleveren van metingen
Via de Patient Journey app vult u metingen en vragenlijsten in. Ook wanneer u geen klachten heeft. Hoe vaak u moet meten, hangt af van afspraken met uw behandelaar. De app geeft aan wanneer het tijd is voor de metingen en vertelt u wat u moet doen:
- Vragen beantwoorden over mogelijke klachten.
- Meten van uw bloeddruk (thuis).
- Meten van uw gewicht (thuis).
- Bloedafname en urine (bij Certe of ziekenhuis).
2. Beoordelen van uw gegevens (triage)
Het medisch team kijkt naar de resultaten van uw antwoorden en metingen. Dat gebeurt binnen 2 werkdagen nadat alle gegevens zijn ontvangen. Alleen als het nodig is, wordt er contact met u opgenomen.
3. Informatie over chronische nierschade
In de bibliotheek van de app vindt u informatie over uw aandoening, de klachten, de medicijnen en wat u zelf kunt doen. Dit geeft u meer inzicht in uw gezondheid en regie op uw behandeling.
4. Jaarcontrole
U komt minimaal 1 keer per jaar op controle bij uw behandelaar in het ziekenhuis. Ook wanneer uw gezondheid stabiel is. Bij deze controle wordt er uitgebreider naar uw bloed en urine (24-uurs) gekeken.
Wat heeft u nodig voor thuismonitoring?
Om deel te kunnen nemen aan thuismonitoring heeft u nodig:
- Een smartphone of tablet voor installatie en gebruik van de PatientJourney app.
Let op! Wanneer deze te oud is, werkt de app niet of niet goed.
- Een betrouwbare bloeddrukmeter.
- Een betrouwbare weegschaal.
Hoe installeert u de app?
Uw behandelaar meldt u aan als nieuwe gebruiker van de Patient Journey app.
U ontvangt vervolgens een e-mail van het bedrijf Patient Journey op het e-mailadres dat bij het ziekenhuis bekend is. In deze e-mail wordt uitgelegd hoe u de app moet installeren. Als u de e-mail niet direct ziet, kijk dan in uw spam of ongewenste mail.
- U downloadt de app op uw telefoon in de App store of Play Store. U gebruikt hiervoor de zoekwoorden Patient Journey. Op het plaatje ziet u hoe het icoon van deze app eruit ziet.

- Zodra de app is geïnstalleerd activeert u uw account via de knop ‘activeer jouw account’ in de welkomst mail. De app vult automatisch uw persoonlijke inlogcode in. U bent nu ingelogd.
U ontvangt meldingen en berichten via de app. Bijvoorbeeld wanneer u een meting moet invullen. Het is daarom belangrijk dat u de app toestemming geeft om push-berichten te sturen.
Hoe zit het met uw privacy?
De informatie die u via de app invult, is medische informatie. Met deelname aan thuismonitoring geeft u toestemming om uw persoonsgegevens en de medische informatie die u invult in de PatientJourney app te delen met het team van thuismonitoring.
Het Martini Ziekenhuis is aangesloten in een samenwerking van zeven ziekenhuizen: Santeon en Zorg bij Jou (thuismonitoring). Voor meer informatie zie www.Santeon.nl. Samen met Santeon, Zorg bij Jou B.V. en PatientJourney zijn maatregelen genomen om uw privacy te bewaken.
Wilt u geen toestemming meer geven voor het delen van uw informatie? Neem dan contact op met uw zorgverlener.
Wat kost deelname aan thuismonitoring?
De PatientJourney app is gratis te downloaden. De bloeddrukmeter en weegschaal dient u zelf aan te schaffen. Een goede bloeddrukmeter is vanaf 30 euro te koop.
Thuismonitoring is onderdeel van uw zorgtraject. De kosten hiervan worden ingediend bij uw verzekeraar en kunnen (deels) ten laste komen van uw eigen risico. Let op: is uw eigen risico nog niet op? Dan worden deze kosten mogelijk niet vergoed. Neem voor meer informatie en vragen over uw eigen risico contact op met uw zorgverzekeraar.
Heeft u vragen?
Als u vragen heeft over thuismonitoring neem dan contact op met het Medisch Service Centrum via medischservicecentrum@MZH.nl of via (050) 524 6646. Het Medisch Service Centrum is bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur.
Belangrijk!
De informatie in deze folder is belangrijk. Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze folder samen met iemand leest die de informatie kan vertalen of uitleggen.
The information in this brochure is important for you. If you have any difficulties understanding Dutch, please read this brochure together with somebody who can translate or explain the information to you.
Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilde zorlanıyorsanız, bu broşürü size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.
Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.
Versie: 00468 Chronische nierschade thuismonitoring 2025-04