Aan het laden

Martini offers Google® Translate as a convenience for visitors to our web site who may not have Dutch as their primary language. Google® Translate provides automated translations, which may result in incorrect or misleading translations. Martini is not responsible for any translations provided by Google® Translate or for any damages or losses arising from the use of or reliance on these translations. Viewers who rely on information through Google® Translate on our web site do so at their own risk.

Go to Google Translate

  1. Home
  2. Nieuws & ontwikkelingen
  3. ‘We vormen de brug tussen de zorg en de patiënt’

Nieuws - 12-03-2021

‘We vormen de brug tussen de zorg en de patiënt’

Wanneer je de diagnose darmkanker krijgt, breekt een spannende periode aan. Er komt veel op je af, en dat kan gepaard gaan met veel vragen en onzekerheid. Het is dan fijn een vast aanspreekpunt te hebben in het ziekenhuis. Die je ondersteunt voor, tijdens en na het behandeltraject. In het Martini Ziekenhuis worden hiervoor vier toegewijde verpleegkundig casemanagers ingezet, waaronder Jitty van der Til: ‘Luisteren naar de patiënt en maatwerk bieden zijn hierin mijn belangrijkste drijfveren.’

Ieder jaar begeleidt het team rond de 300 darmkankerpatiënten, vanaf het moment van diagnose. ‘Wanneer je zulk nieuws te verwerken krijgt, is het de kunst in balans te blijven en niet teveel vooruit te kijken’, legt Jitty van der Til uit. ‘De onzekerheid is beter te hanteren door je te focussen op wat je wél kunt doen. Besteed aandacht aan je gezondheid door goed te eten, slapen en bewegen en deel je verhaal met andere mensen.’ Ook in de behandelfase staan fitheid en een gezonde leefstijl centraal. ‘Zorg ervoor dat je zo kort mogelijk patiënt bent en snel weer de regie hebt, passend binnen je mogelijkheden. Hiervoor geven we handvatten en tips.’ Maar daar stopt het niet: ook na behandeling zijn patiënten vaak het vertrouwen in hun lichaam kwijt. ‘Hierover gaan we in gesprek’, aldus Jitty van der Til. ‘Niet alleen met de patiënt, maar ook met hun naasten. Ook biedt het ziekenhuis psychosociale ondersteuning.’

Dezelfde golflengte

Om meerwaarde en maatwerk te kunnen bieden, is het belangrijk dat patiënt en casemanager op dezelfde golflengte zitten, aansluiting vinden bij elkaar. Jitty van der Til: ‘Alles draait om de juiste connectie en dat begint met een goede intake. Waar liggen de hulpvragen, welke aanvullende ondersteuning is er nodig en is het contact met de huisarts goed? Daarnaast kijken we naar hoe iemand is, wat die heeft meegemaakt en zelf wil.’ Luisteren naar de patiënt én de regie kunnen nemen zijn hierbij essentieel. ‘Als verpleegkundig casemanager zorg je dat de stem van de patiënt wordt gehoord. Dit maken we waar door de korte lijntjes die we hebben in het ziekenhuis; dat is onze kracht. Ook zijn we laagdrempelig bereikbaar voor onze patiënten. In feite vormen we de brug tussen de zorg en de patiënt.’

Samen beslissen

Maar er ligt ook een belangrijke rol voor de patiënt zelf. In het Martini Ziekenhuis vinden we het belangrijk dat patiënten worden gezien en gehoord. Jitty van der Til: ‘Dit bevorder je door ze toe te rusten met de juiste informatie: wat zijn de behandelmogelijkheden, wat zijn de consequenties en wat heb je nodig. Door dit tussentijds te toetsen, kunnen patiënten samen met de arts tot de beste zorg op maat komen. Daarnaast sturen we op zelfregie: houd overzicht en zorg ervoor dat je weet waar je aan toe bent. Inzage in je patiëntendossier kan hier bijvoorbeeld bij helpen. En als je het niet meer weet, kun je altijd een beroep op ons doen.’

Meer weten? Lees hier meer over de ondersteuning die onze verpleegkundig casemanagers bieden.