Aan het laden

Martini offers Google® Translate as a convenience for visitors to our web site who may not have Dutch as their primary language. Google® Translate provides automated translations, which may result in incorrect or misleading translations. Martini is not responsible for any translations provided by Google® Translate or for any damages or losses arising from the use of or reliance on these translations. Viewers who rely on information through Google® Translate on our web site do so at their own risk.

Go to Google Translate

  1. Home
  2. Nieuws & ontwikkelingen
  3. Unieke live chat over prostaatkanker

Nieuws - 25-11-2019

Unieke live chat over prostaatkanker

In 'movember' wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor mannenziektes zoals prostaatkanker. 

Ook het Martini Ziekenhuis doet mee om de bewustwording rond deze aandoening te vergroten. Niet via een traditionele publiekslezing, maar middels een unieke live chat. Op maandag 25 november van 16 tot 17 uur zijn de lijnen geopend!

Dit initiatief komt uit de koker van Marlene Braam, verpleegkundig specialist, en Esther Pettinga, verpleegkundig casemanager van de poli Urologie. ‘We zochten een originele manier om aandacht te vragen voor prostaatkanker.’

Voor iedereen

De live chat is niet alleen bedoeld voor patiënten met prostaatkanker, maar ook voor hun naasten en andere belangstellenden. ‘Dus eigenlijk voor iedereen’, vat Marlene samen. Alle vragen zijn welkom, benadrukt de verpleegkundig specialist. ‘Over de symptomen, diagnostiek en behandeling, noem maar op. Ook de psychosociale gevolgen, de nazorg en onze eigen rol kunnen aan bod komen’, voegt Esther toe.

Vast aanspreekpunt

Als verpleegkundig specialist verricht Marlene diagnostisch onderzoek en medische handelingen. ‘Denk aan het afnemen van prostaatbiopten.’

Collega Esther begeleidt de patiënt door het gehele traject van onderzoek, behandeling en nazorg. ‘Ik zorg dat afspraken tijdig worden gepland en bij vragen mogen patiënten me altijd bellen. Ik ben hun vaste aanspreekpunt.’ Esther verzorgt tweemaal per dag telefonisch spreekuur. ‘Ik ben dus heel laagdrempelig bereikbaar.’

Twee-eenheid

Marlene en Esther vormen een hechte twee-eenheid op de Poli Urologie. ‘Als Marlene heeft uitgelegd wat de behandelopties zijn, praat ik na met de patiënt en diens naaste. Ik leg uit wat die behandelmogelijkheden inhouden en ik neem alle tijd om vragen te beantwoorden’, verzekert de verpleegkundig casemanager. ‘We vullen elkaar uitstekend aan’, klinkt het eensgezind.

Kunnen Esther en Marlene een specifieke vraag niet meteen beantwoorden, dan kloppen ze aan bij de medisch specialist. ‘De uroloog is altijd dichtbij én bereid om mee te denken en advies te geven. Dat lijntje is heel kort.’


foto: verpleegkundig casemanager Esther Pettinga en verpleegkundig specialist Marlene Braam van de afdeling Urologie.