Aan het laden

Martini offers Google® Translate as a convenience for visitors to our web site who may not have Dutch as their primary language. Google® Translate provides automated translations, which may result in incorrect or misleading translations. Martini is not responsible for any translations provided by Google® Translate or for any damages or losses arising from the use of or reliance on these translations. Viewers who rely on information through Google® Translate on our web site do so at their own risk.

Go to Google Translate

  1. Home
  2. Nieuws & ontwikkelingen
  3. Martini Borstcentrum viert vijfjarig bestaan

Nieuws - 04-07-2021

Martini Borstcentrum viert vijfjarig bestaan

De Borstkanker Vereniging Nederland (BVN) feliciteert het Martini Borstcentrum. Vandaag precies vijf jaar geleden is het Martini Borstcentrum opgericht. In vijf jaar tijd is veel gedaan om de borstkankerzorg voor onze patiënten te verbeteren.

Alle zorg om patiënten heen georganiseerd
‘Felicitaties aan iedereen die zich de afgelopen jaren inzet voor het verbeteren van de borstkankerzorg.’ Marja Slot, is patiënt advocate bij de BVN  en heeft regelmatig contact met de zorgmedewerkers in het Martini Ziekenhuis. ‘Wanneer je te maken krijgt met een vermoeden van of de diagnose borstkanker, dan is het zo fijn dat je ergens terecht komt waar alle zorg om je heen georganiseerd is. Niet alleen ziet het centrum er prachtig uit en straalt het rust uit. Het is ook zó georganiseerd dat je als patiënt stap voor stap wordt meegenomen in jouw situatie. Duidelijkheid is prettig. De lijnen zijn heel kort met de oncoloog, chirurgen of bijvoorbeeld de mammacare verpleegkundigen. Het is echt integrale zorg En vanuit de BVN praten wij mee, zodat we samen kunnen verbeteren. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar ik gun ook patiënten met andere vormen van kanker een centrum als dit!’

Zo snel mogelijk duidelijkheid
Vol trots blikt Lianne Hosman, manager bij het Martini Borstcentrum terug. ‘In 2016 is het centrum gestart met verschillende ambities. We wilden mensen met een hoge verdenking zo snel mogelijk duidelijkheid geven over de mogelijke aanwezigheid van borstkanker. Dat betekent een zo snel mogelijke toegangstijd, zodat er snel duidelijkheid is. Een andere ambitie is de juiste zorg op het juiste moment door de juiste zorgverlener. Dus als het nodig is in het ziekenhuis bij de specialist maar als het kan bij de huisarts. Dat lijkt heel logisch, maar daar hadden we nog veel werk te doen. Wij vinden het belangrijk dat de regie bij de huisarts en patiënt ligt. We werken in een zogeheten multidisciplinaire setting waarin iedere discipline zo efficiënt mogelijk kan werken. Dat komt de snelheid en kwaliteit ten goede. Dat is in het belang van de patiënt. En dat alles in een omgeving die veilig voelt en rust uitstraalt. De afgelopen jaren is veel bereikt, maar we zitten niet stil. Er zijn nieuwe inzichten en werknormen die we willen volgen. We blijven samen verbeteren, maar vandaag staan we even stil bij wat al bereikt is.’