Aan het laden

Martini offers Google® Translate as a convenience for visitors to our web site who may not have Dutch as their primary language. Google® Translate provides automated translations, which may result in incorrect or misleading translations. Martini is not responsible for any translations provided by Google® Translate or for any damages or losses arising from the use of or reliance on these translations. Viewers who rely on information through Google® Translate on our web site do so at their own risk.

Go to Google Translate

  1. Home
  2. Nieuws & ontwikkelingen
  3. Hart van SEH vernieuwd

Nieuws - 06-02-2021

Hart van SEH vernieuwd

Het hart van de Spoedeisende Hulp is terug; de centraal post. Na een verbouwing is deze nu ingericht naar de nieuwste inzichten waarbij ruimte en rust centraal staan. Met het realiseren van drie nieuwe behandelkamers en een grote centrale post is weer een stap gezet in deze grote verbouwing. Terwijl het gewone werk gewoon doorgaat en dat is best pittig in corona tijd...

30.000 patiënten per jaar
Elke dag, 24/7 zien wij veel patiënten. Jaarlijks zijn dat er 30.000. Sandra Harsema weet daar alles van, als verpleegkundige op de Spoedeisende Hulp (SEH)ziet zij deze mensen.  ‘Voor een patiënt, maar ook voor jezelf, is het prettig als er een bepaalde rust is in de ruimte en je met efficiëntie je werk kunt doen. Daarom is inrichting en slim gebruik maken van ruimte heel belangrijk.  Wat is een logische route op de spoedeisende hulp? Waar ligt wat?

Steeds op nieuw je weg vinden
Wij werken volgens de ABC-methode. Je onderzoekt een patiënt altijd volgens vaste stappen zodat niets kan worden overgeslagen. Onze werkomgeving is daar helemaal op afgestemd zodat je het beste je werk kunt doen. In een verbouwing is dat niet meer zo, je moet dan opnieuw je weg vinden. Soms wordt er geboord en getimmerd of heb je last van een tochtgat. Gelukkig is er goed overleg met mensen van de bouw, samen bedenken we slimme oplossingen. We zijn daar de laatste tijd heel handig in geworden.



Steeds overzichtelijker
Sandra neemt ons mee de werkvloer op. Vandaag is zij verantwoordelijk voor de triage in zone 3. ‘Dat betekent dat ik elke patiënt die binnenkomt bekijk en beoordeel. Snel overleg met artsen hoort daarbij en nu is dat nog makkelijker.’ We lopen naar de centraalpost, het hart van de SEH. Hier zitten alle dokters nu bij elkaar in een grote lichte ruimte, met glazen wanden rond om met zicht op de verschillende behandelkamers. ‘Er is nu veel meer ruimte dan in de oude situatie en dat geeft rust. Je verwacht in zo’n grote open ruimte eigenlijk veel meer gekakel te horen van collega’s die met elkaar in gesprek zijn. Toch is dat niet zo, lacht Sandra enthousiast.’ Terwijl wij er staan, begint in het midden van de ruimte een scherm op te lichten en klinkt een alarm. Een verpleegkundige staat op en loopt direct één van de behandelkamers binnen om een patiënt te controleren. ‘Zo fijn dat de behandelkamers nu dichtbij zijn. In de afgelopen maanden zijn er heel wat kilometers afgelegd. Ook omdat je vanwege bouwactiviteiten niet direct rond kon lopen.’

Lekker werken
Ook nieuwe digitale systemen helpen bij het werk op de spoedpost, zoals een digitaal aanwezigheidsbord. Op elke plek op de spoedafdeling is nu te zien welke artsen en verpleegkundigen aan het werk zijn. ‘We bouwen in verschillende fases en elke keer wordt het mooier. Zo lekker om in de vernieuwde spoedpost te werken’. Het einde van de verbouwing komt in zicht.  Nog even dus… tegen de zomer is het klaar!