Aan het laden

Martini offers Google® Translate as a convenience for visitors to our web site who may not have Dutch as their primary language. Google® Translate provides automated translations, which may result in incorrect or misleading translations. Martini is not responsible for any translations provided by Google® Translate or for any damages or losses arising from the use of or reliance on these translations. Viewers who rely on information through Google® Translate on our web site do so at their own risk.

Go to Google Translate

  1. Home
  2. Nieuws & ontwikkelingen
  3. 1 jaar MSC: Thuismonitoring geeft patiënt regie

Nieuws - 19-03-2025

1 jaar MSC: Thuismonitoring geeft patiënt regie

Thuismonitoringsverpleegkundige aan het werk in het Medisch Service Centrum
Thuismonitoringsverpleegkundige aan het werk in het Medisch Service Centrum

Via een app vragen beantwoorden of zelf een meting doorgeven. Zorg op afstand maar toch dichtbij, dat is thuismonitoring. Al zo’n 1.500 patiënten van het Martini Ziekenhuis ontvangen thuismonitoring. Verpleegkundigen van het Medisch Service Centrum (MSC) monitoren patiënten nu een jaar lang. Unithoofd Ellen Witteman en verpleegkundige Liesbeth de Visser blikken terug en kijken vooruit.

Het MSC monitort dagelijks patiënten. Ellen: ‘Dat doen we bijvoorbeeld voor mensen met astma, COPD en zwangerschapsdiabetes. Het was een spannend eerste jaar. Maar vooral ook leuk om samen deze nieuwe manier van zorg vorm te geven en te zien groeien. Die groei zet door, want de komende tijd gaan we meer patiëntgroepen toevoegen.’

Zorg op afstand
Veel patiënten hebben thuis een zorgapp waarin ze vragen beantwoorden of metingen doen. Liesbeth: ‘Afwijkende metingen komen bij ons binnen. Wij beoordelen ze en ondernemen actie. Als het nodig is overleggen we met de behandelaar. Het is uitdagend werk, want het vraagt brede kennis en vaardigheden.‘

Tevreden patiënten
Liesbeth: ‘Is thuismonitoring niet te onpersoonlijk was de vraag. Het antwoord is “nee”. Als een patiënt klachten van zijn aandoening ervaart, wordt dat door ons gezien. We reageren in de app of telefonisch. Zo ondersteunen we hen bij het nemen van eigen regie. De patiënten zijn dan ook erg enthousiast. En wij ook!’

Lees hier meer informatie over thuismonitoring.