3. Wortelblokkade ter hoogte van de lage rug (lumbale wortelblokkade)

Wortelblokkade ter hoogte van de lage rug (lumbale wortelblokkade)

Uw arts heeft in overleg met u een afspraak gemaakt voor een wortelblokkade ter hoogte van de lage rug. Dit is een lumbale wortelblokkade. De behandeling vindt plaats op de afdeling Radiologie. In deze folder leest u hoe de behandeling gaat. De informatie in deze folder is een aanvulling op het gesprek met uw arts.

Wortelblokkade ter hoogte van de lage rug

De behandeling heeft 2 doelen:

1. Aantonen welke zenuw verantwoordelijk is voor uw pijn.
  2. Uw pijn verminderen (blokkeren) door het inspuiten van een pijnstiller en een corticosteroïd rond de zenuwwortel.

Het is belangrijk dat u zich op de behandeling voorbereidt. Hieronder leest u hoe u dat doet.

Zwanger

Bent u zwanger? Dan kan het onderzoek niet plaatsvinden. Geeft u dit tijdig door aan de afdeling Radiologie.

Bloedverdunners

Gebruikt u bloedverdunners? Dan verzoeken wij u dit voorafgaand aan het onderzoek te melden bij de afdeling Radiologie en uw behandelend arts.

Informatie bij diabetes

Bij patiënten met diabetes mellitus (suikerziekte) kan de bloedsuikerspiegel ontregeld raken door de inspuiting van corticosteroïden. Heeft u vragen hierover? Dan kunt u contact opnemen met uw huisarts, internist of diabetesverpleegkundige.

Vervoer naar huis

Na de behandeling kunt u tijdelijk last hebben van vermindering van kracht en controle in uw been. Ook kan uw been warm aanvoelen en tintelen. U mag dus niet zelf autorijden en fietsen na de behandeling. Het is daarom belangrijk dat u op de dag van de behandeling vervoer naar huis regelt.

Behandeling

Op de afgesproken tijd meldt u zich bij de balie van de afdeling Radiologie. Daarna neemt u plaats in de wachtkamer. Een laborant haalt u daar op en neemt u mee naar de behandelkamer.

Tijdens de behandeling ligt u op uw buik. De radioloog desinfecteert eerst uw huid. De radioloog gebruikt röntgenbeelden om de naald te plaatsen en een contrastvloeistof in te spuiten bij de zenuwwortel. Als de naald op de juiste plaats zit, wordt de combinatie van pijnstiller en corticosteroïd rond de zenuwwortel ingespoten.

Duur van de behandeling

De behandeling duurt 10 tot 15 minuten. Uw totale verblijf in het ziekenhuis duurt ongeveer 45 minuten.

Na de behandeling

Na de behandeling neemt u plaats in de wachtkamer. De radioloog zal daar met u het effect van de wortelblokkade bespreken.

Weer naar huis

• De dag na de behandeling kunt u zich minder fit en koortsig voelen. Dit komt door de corticosteroïden.
  • Tot 3 dagen na de wortelblokkade mag u niet sporten of zwaar belastende activiteiten uitvoeren.

Het resultaat

Direct na de wortelblokkade kunt u veel minder of geen pijn meer hebben. Dit komt door de pijnstiller die is ingespoten. Dit effect duurt kort. U zult pas na enkele weken het definitieve effect van de wortelblokkade merken.

Controle

Na ongeveer 4 weken heeft u een controleafspraak bij uw arts.

Versie: 1354040 05-2023 Lumbale wortelblokkade