3. Onderzoek naar de zuurgraad en weerstand in de slokdarm (24-uurs pH- en impedantiemeting)

U krijgt een onderzoek naar de zuurgraad en weerstand in uw slokdarm. Dit heet ook wel een 24-uurs pH- en impedantiemeting. U heeft dit onderzoek met de arts van het Endoscopiecentrum besproken. In deze folder leest u hoe de ingreep verloopt en hoe u zich kunt voorbereiden. Deze folder is een aanvulling op het gesprek met de arts.

Informatie vooraf

Uw slokdarm wordt onderzocht in het Endoscopiecentrum. Daar onderzoekt de arts de terugvloed (reflux) van uw maag naar uw slokdarm. De arts kijkt hoe vaak en hoelang de terugvloed is. Als dat nodig is, beoordeelt de arts hoe hoog de terugvloed komt. Ook kijkt de arts wat voor soort terugvloed het is: vast, vloeibaar, gas, zuur of niet-zuur.

Voor dit onderzoek komt u 2 keer naar het Endoscopiecentrum. De eerste dag komt u om het slangetje te plaatsen, de tweede dag om het te verwijderen. Tussendoor, als u thuis bent, kunt u gewoon uw dagelijkse activiteiten doen.

Voor dit onderzoek zijn verschillende voorbereidingen nodig. Hieronder leest u er meer over. Als u niet goed bent voorbereid, dan kan het onderzoek niet doorgaan. Het is dus belangrijk om onderstaande informatie goed te lezen.

Maagzuurremmers

Soms moet u voor dit onderzoek stoppen met maagzuurremmers.

Nuchter blijven

4 uur voordat het onderzoek begint, mag u niets meer eten en drinken. Lees meer over nuchter zijn.

Wel of niet stoppen met medicijnen

Gebruikt u al medicijnen voor uw slokdarm of maag? Meld dit dan aan uw behandelend arts. U hoort dan of u moet stoppen met het medicijn of mag doorgaan.

• Gebruikt u protonpompremmers zoals Omeprazol, Esomeprazol, Pantoprazol of Rabeprazol? Stop dan 7 dagen voor het onderzoek met dit medicijn.
  • Gebruikt u H2-blokkers zoals Ranitidine, Cimetidine of Fanotodine? Stop dan 3 dagen voor het onderzoek met dit medicijn.
  • Gebruikt u Prepulsid, Motilium of Primperan? Stop dan 3 dagen voor het onderzoek met dit medicijn.

Paracetamol

Als u voor het onderzoek moet stoppen met uw medicijnen, kunt u maagklachten krijgen. Bij ernstige pijn mag u paracetamol gebruiken. Per keer mag u 1000 milligram gebruiken, maximaal 3 keer per dag.

Het onderzoek

Hieronder leest u hoe het onderzoek gaat op dag 1 in het ziekenhuis, als u thuis bent en op dag 2 in het ziekenhuis.

Dag 1

U meldt zich op het afgesproken tijdstip bij de balie van het Endoscopiecentrum. U gaat naar de wachtkamer. Een verpleegkundige haalt u op en brengt u naar de onderzoekskamer. De verpleegkundige legt uit wat er gaat gebeuren en beantwoordt uw vragen.

Daarna brengt de verpleegkundige een dun slangetje (katheter) via uw neus in de slokdarm. Dit doet geen pijn, maar kan een beetje vervelend voelen. Tijdens het inbrengen moet u een paar keer slikken, zodat het slangetje gemakkelijk naar binnen gaat.

Als het nodig is, slikt u met een paar slokjes water. Het slangetje wordt vastgeplakt op uw neus, zodat dit 24 uur goed blijft zitten.
Het uiteinde van het slangetje wordt aan een klein kastje vastgemaakt. Dat kastje meet 24 uur lang de zuurgraad in uw slokdarm. U draagt het kastje in een draagtas. Als de apparatuur vast zit, gaat u weer naar huis.

Thuis

U mag thuis gewoon weer eten en drinken. Tijdens de eerste 24 uur probeert u te doen wat u anders ook doet. U mag alleen niet douchen, zwemmen of baden. U krijgt een notitieboekje me naar huis. De verpleegkundige legt u uit wat u in het boekje opschrijft. Hier volgt een overzicht:

• U vult in hoe laat u eet en drinkt.
  • U vult in hoe laat u naar bed gaat en opstaat.
  • Gebruikt u medicijnen zonder recept, zoals Rennies of Regla-pH? Die mag u tijdens het onderzoek alleen bij hoge uitzondering nemen. Schrijf in het boekje op dat u het neemt en hoe laat u dit neemt. De medicijnen kunnen de meting namelijk beïnvloeden.
  • U schrijft de klachten op die u tijdens het onderzoek krijgt. Bijvoorbeeld zuurbranden, pijn op de borst of zure oprispingen.

Dag 2

De volgende dag gaat u rond hetzelfde tijdstip als Dag 1 naar het Endoscopiecentrum. U hoeft nu niet nuchter te zijn, u mag vooraf eten en drinken. Een verpleegkundige verwijdert het slangetje. Dit duurt een paar minuten en doet geen pijn. Hierna kunt u direct met uw eigen vervoer naar huis. U mag uw maagmedicijnen weer volgens schema innemen.

De uitslag

U krijgt de uitslag van het onderzoek bij uw volgende polikliniekbezoek. Heeft u nog geen afspraak? De polikliniek waar u het onderzoek heeft gehad, neemt dan contact met u op. Dit gebeurt schriftelijk of telefonisch.

Versie:  20190089 06-2023 zuurmeting en weerstand slokdarm