3. Hersenschudding (Licht traumatisch schedel-/hersenletsel)

Hersenschudding (Licht traumatisch schedel-/hersenletsel)

U heeft een hersenschudding door een ongeval of een klap tegen uw hoofd. Dit heet een licht traumatisch schedel- of hersenletsel (LTSH). In deze folder leest u over de mogelijke gevolgen van een hersenschudding. Ook krijgt u adviezen voor na uw ontslag uit het ziekenhuis.

Wat is een hersenschudding?

Een licht traumatisch schedel-/hersenletsel (LTSH) wordt meestal een hersenschudding genoemd. De hersenen zijn korte tijd letterlijk door elkaar geschud. Hierna kunt u uw bewustzijn of geheugen verliezen. Dat kan een paar seconden tot meerdere minuten duren.

Ook kan het zijn dat u zich niets meer herinnert van een periode na de hersenschudding. Dat heet posttraumatische amnesie (PTA). PTA kan even aanhouden: meestal enkele minuten tot uren. Omdat de hersenen tijdelijk geen informatie opslaan, blijven de herinneringen meestal weg.

Hoe weet u of u een hersenschudding heeft?

De arts kan vertellen of u een hersenschudding heeft (diagnose stellen). Daarvoor luistert de arts naar uw verhaal, uw klachten en het verhaal van mensen die erbij waren.

Soms is het nodig om een scan te maken om mogelijke bloedingen op te sporen. Dat ligt aan uw leeftijd, hoelang u uw bewustzijn verloor, het gevolg van de klap en het onderzoek.

Wat merkt u in de eerste dagen?

Een hersenschudding gaat meestal weer over zonder dat u er iets aan overhoudt. In de eerste dagen of weken kunt u last hebben van zogenaamde postcommotionele klachten. Dit is de naam voor symptomen na een hersenschudding. Hieronder een overzicht van klachten waar u nog een tijdje last van kunt hebben:

• Hoofdpijn
  • Duizeligheid en/of misselijkheid
  • Wazig zien
  • Tragere verwerking van informatie
  • Geheugen- en concentratieproblemen
  • Moeite met ergens uw aandacht bij te houden
  • Sneller vermoeid zijn, slaperigheid
  • Sneller geïrriteerd zijn
  • Overgevoeligheid voor licht en geluid
  • Oorsuizen en gehoorverlies
  • Moeite met drukke omgeving zoals bijeenkomsten en feestjes

Deze klachten zijn heel normaal en meestal niets om u zorgen over te maken. De klachten worden vaak binnen enkele weken vanzelf minder. Alleen een kleine groep patiënten houdt langer dan 3 tot 6 maanden last van deze klachten.

Wat u wel en niet mag doen

De eerste dagen na de hersenschudding is bedrust niet nodig. Wel is het verstandig om het wat rustiger aan te doen. Hieronder een aantal tips:

• Strenge bedrust wordt afgeraden. Bouw bedrust binnen enkele dagen af zodat u weer door kunt gaan met uw normale activiteiten.
  • Drink niet te veel alcohol. Alcohol kan uw klachten verergeren.
  • Bij spier- of hoofdpijn kunt u paracetamol gebruiken. U mag maximaal 4 x 1000 mg paracetamol per 24 uur tegen pijn nemen. Gebruik geen Aspirine (acetylsalicylzuur).

Hechtingen

• Heeft u een gehechte hoofdwond? Dan moet u na 7 dagen na de huisarts om de hechtingen het laten verwijderen.
  • Hechtingen in het gezicht kunnen na ongeveer 5 dagen worden verwijderd.

Weer werken, studeren, autorijden en sporten

Werken en studeren

Ook als u nog klachten heeft, is het meestal niet schadelijk om te werken of studeren. Het heeft geen negatieve invloed op uw klachten. Het is wel verstandig om het werk of de studie op te bouwen. Doe dit in overleg met uw werkgever of studieadviseur.

Autorijden en fietsen

U bent zelf verantwoordelijk als u weer aan het verkeer deelneemt. Er zijn geen wetten die autorijden of fietsen na een hersenschudding verbieden. Daarom moet u zelf bepalen wanneer het weer veilig kan. Wacht in ieder geval tot u uw dagelijkse activiteiten of werk weer kunt oppakken.

Sporten

In de eerste weken kunt u beter geen contactsporten doen. Bij deze sporten loopt u namelijk meer risico op een tweede hersenschudding. Voorbeelden van contactsporten zijn voetbal of boksen.

Wanneer contact opnemen met uw huisarts?

Bij sommige klachten moet u contact opnemen met de huisarts. Hieronder leest u wanneer u belt.

Klachten direct na ontslag

Heel soms ontstaan tijdens de eerste 24 uur na de hersenschudding gevaarlijke complicaties. De arts laat u pas naar huis gaan als het risico op die complicaties er haast niet is. Toch is het belangrijk om thuis goed op uw gezondheid te letten. Als uw klachten de eerste dagen erger worden, neemt u contact op met de huisarts.  Daarbij gaat het om de volgende klachten:

• Flinke toename van hoofdpijn.
  • Meerdere keren braken.
  • Verwardheid.
  • Sufheid (u bent moeilijk wakker te krijgen).

Aanhoudende klachten

De ernst van de klachten neemt meestal vanzelf af. Bij en kleine groep patiënten kunnen de klachten langer blijven bestaan. Het gaat dan om de volgende klachten:

• Lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en duizeligheid.
  • Veranderingen in gedrag en emoties zoals prikkelbaarheid, impulsiviteit, stemmingswisselingen, geen initiatief nemen.
  • Problemen met aandacht en concentratie, geheugen of activiteiten plannen.

Bij aanhoudende klachten kunt u het beste een afspraak met uw huisarts maken. Dan kijkt de huisarts of het nuttig is om u door te verwijzen voor verder onderzoek.

Versie: 20180011 Hersenschudding (Licht traumatisch schedel-/hersenletsel) 2023-08