3. Gaatje in de bovenkaak afsluiten

Gaatje in de bovenkaak afsluiten

Vandaag heeft de MKA-chirurg bij u een gaatje in de bovenkaak gesloten. Dit was ontstaan door het verwijderen van een kies of door een andere ingreep in uw mond. De chirurg heeft bij u tandvlees losgemaakt en dat daarna over het gaatje heen gehecht. Het gaatje groeit vanzelf dicht. Dit duurt 1 tot 2 weken. In deze folder vindt u uitleg en adviezen voor de periode na de behandeling. Deze folder is een aanvulling op het gesprek met uw MKA-chirurg.

Een gaatje in de bovenkaak

Het bot boven de kiezen in de bovenkaak kan heel dun zijn. Bij het trekken of operatief verwijderen van een bovenkies, kan dan een gaatje ontstaan. Dit gaatje is een verbinding van de mond naar de neusbijholte. Door het gaatje kan lucht, speeksel en voedsel in de neusbijholte komen. Hierdoor kunt u een ontsteking krijgen en het gaatje groeit dan niet vanzelf dicht. Het gaatje in de bovenkaak wordt gesloten om dat te voorkomen.

Na de ingreep

Thuis moet uw tandvlees genezen. Zo lang dat nog niet is gebeurd, mag er geen luchtdrukverschil tussen uw mond en neus zijn. Dit betekent dat u de eerste 10 dagen rekening moet houden met het volgende:

• U mag uw neus niet snuiten, maar alleen ophalen of afvegen.
  • Bij het niezen moet u uw mond wijd open houden en uw neus dicht knijpen.
  • U mag geen blaasinstrument spelen.
  • U moet proberen te voorkomen dat u kou vat en neusverkouden wordt.

Pijn

De plaatselijke verdoving is na 2 tot 4 uur uitgewerkt. U kunt dan pijn krijgen. Deze pijn is goed te bestrijden met pijnstillers. Het is belangrijk dat u de pijnstillers heel regelmatig gebruikt. Zo blijft u de pijn namelijk voor. U heeft hierover al uitleg gekregen in het ziekenhuis. En als dat nodig was, heeft u ook een recept gekregen.

Veelgebruikte middelen zijn ibuprofen en paracetamol. U kunt het beste beginnen met de pijnstillers voordat de verdoving is uitgewerkt. Dus bij thuiskomst of uiterlijk 1 uur na de ingreep. Vaak is het verstandig om de pijnstillers standaard de eerste 3 dagen te gebruiken.

Zwelling

Door de behandeling kan uw wang flink gaan opzwellen. Dit is een normaal gevolg van de ingreep. De zwelling is de eerste 2 dagen het ergst. Na 3 dagen wordt de zwelling langzaam minder en verdwijnt uiteindelijk volledig.

Het is verstandig om de wang aan de buitenkant direct na de behandeling enkele uren te koelen. U doet dit met ijsblokjes (in een plastic zakje) of een cold pack. Houd deze steeds afwisselend 10 minuten tegen de wang en leg deze dan weer 5 minuten weg. Er kan verkleuring van de zwelling optreden door een bloeduitstorting. Ook kunt u door de zwelling moeite hebben met het openen van uw mond. Dit gaat ook vanzelf over.

Nabloeden

De kans op een nabloeding is heel klein, omdat de wond is gehecht. Wel is het normaal dat er af en toe een beetje bloed uit het wondje of uit de neus komt. Dit stopt meestal vanzelf. Het speeksel kan de eerste dag daarom ook nog wat roze gekleurd zijn.

Stopt de bloeding niet vanzelf, of begint het opnieuw te bloeden? Dan kunt u een opgevouwen verbandgaasje op de wond leggen. Dit moet u dan een half uur lang stevig aandrukken.

Hechtingen

Het gaatje in uw bovenkaak moet gehecht worden. De chirurg gebruikt meestal hechtmateriaal dat langzaam oplost.

Mondhygiëne

Het is verstandig om in de buurt van het wondgebied gedurende 5 dagen niet te poetsen. Het advies is om vanaf de tweede dag na de ingreep 2 tot 3 keer per dag de mond te spoelen. Dit doet u met een desinfecterend mondspoelmiddel (chloorhexidine). U krijgt daar een recept voor mee. De rest van uw gebit mag u direct na de behandeling normaal poetsen.

Wanneer bellen?

In de volgende gevallen moet u contact met het ziekenhuis opnemen:

• Bij een niet te stelpen nabloeding.
  • Als de zwelling na 3 tot 5 dagen toeneemt in plaats van afneemt.
  • Als de pijn na 5 dagen niet afneemt of opnieuw begint.
  • Bij aanhoudende koorts hoger dan 38,5 graden Celsius.
  • Als u een vol gevoel onder het oog krijgt dat toeneemt of een drukkend gevoel heeft in de wang.
  • Als er viezigheid uit uw neus komt.
  • Als u merkt dat er lucht of vloeistof van uw mond naar uw neus lekt.
  • Als u vragen heeft of zich ongerust maakt.

Controle

U komt 10 tot 14 dagen na de behandeling terug voor controle. De genezing wordt dan gecontroleerd. Als er nog hechtingen zijn, dan worden ze verwijderd.

Versie V1: 1451880 Gaatje in de bovenkaak afsluiten 2023-08