3. Endo-echografie van de anus (kringspier) of endeldarm

Endo-echografie van de anus (kringspier) of endeldarm

U bent onlangs met klachten of voor controle bij uw behandelend arts geweest. Om meer over de oorzaak van uw klachten te weten te komen, heeft u een afspraak voor een endo-echografie. In deze folder leest u wat een endo-echografie is. Ook leest u hoe u zich voorbereidt en wat u van het onderzoek mag verwachten.

Endo-echografie van de anus (kringspier) of endeldarm

Een endo-echografie van de anus (kringspier) of endeldarm is een onderzoek naar de kringspier of endeldarm. Bij de endo-echografie wordt via de anus een dunne staaf in de endeldarm gebracht. Deze staaf heeft een kleine echokop die geluidsgolven uitzendt en ontvangt. Zo wordt er een gedetailleerde opname gemaakt. Uw arts kan dan via een beeldscherm de kringspier bekijken. Als er een poliep aanwezig is, kan de arts ook de dieptegroei van de poliep in de endeldarm beoordelen.

Voor een endo-echografie van de anus (kringspier) is geen voorbereiding nodig. U mag op de dag van het onderzoek gewoon eten en drinken.

Echografie van de endeldarm

• Voor het onderzoek hoeft u niet nuchter te zijn.
  • U moet u de avond vóór het onderzoek 2 tabletten Bisacodyl innemen. Deze tabletten krijgt u van het ziekenhuis.
  • Voordat de arts aan het onderzoek begint, krijgt u van een verpleegkundige een klysma. Zo wordt uw endeldarm goed schoongemaakt.
  • Neem uw eigen medicijnen in zoals u gewend bent.

Het onderzoek

• Het onderzoek vindt plaats in het Endoscopiecentrum. Tijdens het onderzoek ligt u op uw linkerzij.
  • Als alleen uw anus wordt onderzocht, onderzoekt de arts deze eerst met een vinger. Vervolgens gaat de arts met de endo-echostaaf de anus in, ongeveer 5 centimeter.
  • Gaat het om een onderzoek naar een afwijking in de endeldarm? Dan krijgt u eerst een normale endoscopie. Hierdoor krijgt de arts een goed beeld van de afwijking. Vervolgens zuigt de arts zoveel mogelijk lucht uit de endeldarm en brengt wat water in, als dat nodig is. Ook kan de arts u vragen in een andere houding te gaan liggen, zodat de afwijking onder water ligt. Dat is belangrijk voor de echo. Het onderzoek is niet pijnlijk.

Duur van het onderzoek

Het onderzoek duurt 15 tot 30 minuten.

Na het onderzoek

Na een endo-echo van de endeldarm kan er nog veel water in de endeldarm aanwezig zijn. Het is dan verstandig om eerst naar het toilet te gaan. Ook is het advies om een extra onderbroek mee te nemen.

De uitslag

De arts die het onderzoek heeft uitgevoerd, vertelt u meteen na afloop de uitslag.

De kans op complicaties bij een anale endo-echografie is heel klein. Er zijn bijna geen complicaties bekend. Wilt u voor het onderzoek een gesprek met de MDL-arts om over complicaties te praten? Dan kunt u hiervoor een afspraak maken op de polikliniek.

Gegevens opslaan

Krijgt u toch een complicatie? Dan worden uw gegevens in een landelijke database opgeslagen. Het gaat dan om uw patiëntnummer, geboortedatum en de gegevens van de complicatie. De database is er om de kwaliteit en veiligheid van de endoscopieën te verbeteren. Als u niet wilt dat uw gegevens worden opgeslagen, kunt u dat laten weten.

Versie: 20170049 2023-03 Endo-echografie-van-de-anus-kringspier-of-endeldarm