3. Celon techniek - postoperatieve instructies na neusschelpverkleining

Celon techniek - postoperatieve instructies na neusschelpverkleining

Celon behandeling Neusschelp

De redenen om over te gaan tot de Celon ingreep zijn inmiddels met u besproken.

We willen nog een aantal praktische zaken onder de aandacht brengen:

1. Het is verstandig niet alleen naar het ziekenhuis te komen, ook is het verstandig om niet zelf auto te rijden of op de fiets naar huis te gaan. Hoewel de ingreep niet zeer belastend is en op de polikliniek wordt uitgevoerd, blijft het toch een kleine operatie met een korte observatie nadien in het ziekenhuis, zodat het verstandig is u niet zonder begeleiding in het verkeer te begeven.
  2. U mag op de dag van/in de uren voorafgaand aan de ingreep geen neusspray gebruiken.
  3. Eventuele piercing in de neus dient verwijderd te worden.
  4. Het is gebruikelijk dat er lokale pijnklachten zijn. Het is niet vreemd als dat een week aanhoudt. Pijn laat zich in het algemeen goed met Paracetamol onderdrukken.
  5. In het weefsel van de neusschelpen is een wondje ontstaan. Soms kan er een korstje of wat beslag ontstaan. Dit is geen infectie maar normaal. De neus kan wat verstopt raken. Mocht u temperatuursverhoging boven 38,5° C krijgen is het verstandig met ons contact op te nemen.
  6. In principe zijn er geen duidelijke dieetbeperkingen, wel is het verstandig de 1e dag het voedsel niet te scherp gekruid te laten zijn en ook niet te hoog van temperatuur.
  7. In de regel is het mogelijk de volgende dag normaal aan het werk te gaan.
  1. Indien u problemen ondervindt die niet passen in hetgeen is beschreven of van tevoren is verteld, maar zorg geven, is telefonisch overleg altijd mogelijk

U kunt daarvoor bellen met het secretariaat van de KNO: 050-5245910

Buiten poli/ kantooruren : 050-5245245

Postoperatieve instructies na neusschelpverkleining (Celon techniek)

U heeft een neusschelpverkleining ondergaan.

Van de polikliniek heeft u adviezen gekregen en krijgt u :

• Recept Naso Free neusdouche. Voor de bevordering van de genezing adviseren wij een neusdouche aan te schaffen bij de apotheek. Dit is voor eigen rekening.

Er mag een normaal verloop verwacht worden. Hieronder worden enkele leefregels opgesomd en adviezen meegegeven. Er kan nog een langere tijd wat oud en vers bloed uit de neus komen. Echter, er zijn een aantal situaties waarbij u contact met het ziekenhuis dient op te nemen:

• Er treedt bloedverlies op dat met uitsnuiten en afdrukken van de neus niet wil stoppen
  • De neus zit helemaal dicht, dat niet verbetert bij sprayen en spoelen; of indien er koorts aanwezig is (> 38,5 graden)

Overleg met uw KNO-arts of dienstdoende KNO-arts zal mogelijk leiden tot vervroegde controle.

Leefregels na de behandeling:

• De eerste 2 dagen niezen met geopende mond, niet te warm douchen en niet te warm eten en drinken
  • U mag de neus niet snuiten gedurende een week; u mag de neus wel ophalen
  • De eerste week niet zwemmen en/of tillen en bukken
  • In de regel kunt u na 1 dag weer aan het werk of naar school
  • Pijnklachten in de neus kunnen een week aanhouden. De pijn laat zich in het algemeen goed onderdrukken met paracetamol

Neusdouches

Het doel van de neus te spoelen/douchen is om korstvorming in de neus tegen te gaan en bloed(stolsel)resten te verwijderen, zodat de neus schoon blijft en genezing versneld wordt. De neusdouches dient u gelijk te beginnen en de eerste 2 weken 6 keer per dag te doen, daarna minder frequent tot de korsten zijn verdwenen. Wanneer de zoutoplossing op is, kunt u dit bestellen via dezelfde leverancier als de neusdouche (www. kno-winkel.nl) of zelf de zoutoplossing maken (zie achterzijde).

Indien u problemen ondervindt die niet passen in hetgeen is beschreven, kunt u contact opnemen met de poli KNO 050-5245910 (tijdens kantooruren) of met de spoedeisende hulp 050-5247607 (’s avonds, ’s nachts of in het weekend).

Het recept

Het recept voor fysiologisch zout is gelukkig eenvoudig. Per liter gekookt water heeft u 9 gram zout nodig.

De ingrediënten

Bij voorkeur demi-water. Bronwater kan ook maar dan zonder koolzuur (bubbels) en zo min mogelijk mineralen. In sommige delen van Nederland is het kraanwater nog beter dan bronwater, met name waar het zacht water is. U kunt dit navragen bij uw waterleidingbedrijf. Zout: bij voorkeur het meest simpele keukenzout wat er is. U hoeft geen toegevoegde middelen te kiezen, geen zeezout of Himalaya-zout; gewoon puur zout zonder jodium is het beste. Bij de grotere supermarkten voldoet het huismerk prima. Voor 11 eurocent heeft u al 500 gram zout.

De bereiding

U weegt 9 gram zout af en doet dit in een schone kan/fles en vult deze aan met het kraanwater tot 1 liter.

U heeft nu 1 liter fysiologische zoutoplossing.

Bewaren

De zelfgemaakte zoutoplossing laat u zo snel mogelijk koelen en bewaart u afgesloten in de koelkast.

Sommigen mensen zeggen dat ze het wel 10 dagen goed kunnen houden maar wij bevelen een houdbaarheidstermijn van 6-7 dagen aan.