3. Bijzonder Resistente Micro-Organismen (BRMO)

Bijzonder Resistente Micro-Organismen (BRMO)

Ieder mens draagt bacteriën bij zich. Deze bacteriën zijn nodig, bijvoorbeeld voor bescherming van de huid en voor de spijsvertering. De normale menselijke darminhoud bestaat uit zeer veel bacteriën (micro-organismen). Deze bacteriën kunnen soms een infectie veroorzaken. Dat gebeurt bij iemand met een verminderde weerstand. Via laboratoriumonderzoek kunnen we vaststellen om welke bacterie het gaat. De arts schrijft dan antibiotica voor om de bacteriën te doden, waarna de infectie meestal weer over gaat.

In het ziekenhuis worden maatregelen genomen om verspreiding van BRMO tegen te gaan. Hier verblijven namelijk veel mensen met een verminderde weerstand. Zij hebben een verhoogde kans op infecties door BRMO, die moeilijk te behandelen zijn. In deze folder leest u meer over BRMO en het voorkomen van de verspreiding ervan. Deze folder is een aanvulling op de informatie die u van uw arts hebt gekregen.

BRMO

Bacteriën die resistent zijn voor meerdere groepen antibiotica komen steeds vaker voor. Bijzonder resistente micro-organismen (BRM) zijn ongevoelig (resistent) voor de meeste antibiotica.

Het onderzoek

In het ziekenhuis kan de aanwezigheid van BRMO met kweken aangetoond worden. Met een wattenstokje wordt dan lichaamsmateriaal afgenomen. Meestal gebeurt dit via de anus (rectum) of de keel. Het laboratorium controleert deze kweken dan op de aanwezigheid van een BRMO-bacterie.

Wordt de bacterie bij u aangetroffen in anus of keel maar heeft u geen klachten van een infectie? In zo’n situatie is er sprake van dragerschap (kolonisatie) met een BRMO. U krijgt geen antibiotica, want dat is niet zinvol. Bovendien zou de bacterie dan zelfs nog ongevoeliger kunnen worden voor antibiotica. De meeste mensen raken de BRMO na verloop van tijd vanzelf weer kwijt.

Wordt de bacterie bij u aangetroffen op een andere plek? Bijvoorbeeld in een wond, urine, of slijm in de luchtwegen? In veel gevallen is er dan wel sprake van een infectie en is behandeling met antibiotica nodig. Gelukkig zijn er nog antibiotica waarmee deze infecties behandeld kunnen worden. Na de behandeling van deze infectie, kan het zijn dat u nog een tijd drager blijft van een BRMO. Hoe lang precies, is onbekend.

Verspreiding voorkomen van BRMO

BRMO kunnen zich onder de bevolking verspreiden via menselijk contact, hoesten en het aanraken van besmette oppervlakken. In het ziekenhuis worden daarom hygiënemaatregelen genomen om verspreiding van BRMO tegen te gaan.

Wordt er tijdens de ziekenhuisopname bij u een BRMO gevonden? Dan gaat de arts met u en familie of bekenden in gesprek. Er moeten namelijk maatregelen worden genomen.

U wordt op een eenpersoonskamer verpleegd. Dit heet een isolatie. Verder gebruiken de ziekenhuismedewerkers extra persoonlijke beschermingsmiddelen als zij contact met u hebben. Voorbeelden zijn handdesinfectie en het dragen van overschort en handschoenen.

Na het onderzoek

Is tijdens de ziekenhuisopname een BRMO bij u gevonden? Dan mag u gewoon bezoek blijven ontvangen. Ook kinderen, ouderen en zwangeren blijven welkom. Wel is het nodig dat bezoekers vooraf contact opnemen met de verpleging. Zij krijgen dan informatie over de hygiënemaatregelen.

Opname in andere instelling

Gaat u na opname uit het Martini Ziekenhuis naar een verpleeghuis? Dan vertelt uw arts aan de verpleeghuisarts dat u drager bent van een BRMO. Het verpleeghuis neemt dan maatregelen om verspreiding naar andere bewoners te voorkomen.

Gaat u voor opname of bezoek naar een ander ziekenhuis?  Dan moet u melden dat u drager bent van een BRMO. Dan kunnen daar maatregelen genomen worden om verspreiding binnen het ziekenhuis tegen te gaan.

Terug naar het Martini Ziekenhuis

Komt u opnieuw voor opname of behandeling naar het Martini Ziekenhuis? Dan zien de medewerkers in het computersysteem dat u drager bent van een BRMO. Er zullen weer hygiënemaatregelen genomen worden. Er worden dan weer kweken bij u afgenomen voor BRMO. Met de uitslag van dat onderzoek wordt besloten of u uit isolatie mag. Ook sommige poliklinieken zijn soms extra hygiënemaatregelen nodig.

Weer naar huis

De bijzondere maatregelen gelden alleen in het ziekenhuis. Thuis hoeft u geen extra maatregelen te nemen. De BRMO vormt geen risico voor uw gezonde omgeving.

Krijgt u na uw opname thuiszorg, fysiotherapie of andere zorg aan huis? Dan moet u vertellen dat u een drager van een BRMO bent. Uw behandelaren kunnen namelijk ook patiënten met een verminderde weerstand hebben.

Versie: 001166341 BMRO 2023-09