3. Beknelde zenuw in de onderrug (radiculair syndroom of caudasyndroom)

Beknelde zenuw in de onderrug (radiculair syndroom of caudasyndroom)

U heeft met de neuroloog gesproken over uitstralende pijnklachten in uw been. Het kan dat de pijn wordt veroorzaakt door prikkeling van een zenuw in de onderrug. Dit heet een radiculair syndroom. Zitten er zenuwen in de knel bij uw blaas, dan kan er sprake zijn van een caudasyndroom. In deze folder leest u hier meer over. De folder is een aanvulling op het gesprek met uw arts.

Radiculair syndroom

Een hernia is een veelvoorkomende oorzaak van een radiculair syndroom. Vaak zitten er 1 of meer zenuwen in de knel door een uitpuiling van een tussenwervelschijf. Een hernia die op een zenuw drukt, is een veelvoorkomende aandoening. De pijnklachten kunnen heel hinderlijk zijn. Ook kunt u doofheid in een been voelen. Normaal gesproken is dit op lange termijn niet schadelijk.

Caudasyndroom

De hernia kan wel schadelijk zijn als meerdere zenuwen onder in de rug plotseling knel komen te zitten. Dit kan gevolgen hebben voor de zenuwen die naar uw blaas gaan. Dit heet een caudasyndroom. De zenuwen die naar uw blaas gaan, kunnen de beknelling niet goed aan. Als er niets aan gedaan wordt, kan dit tot blijvende blaas­problemen en seksuele problemen leiden. Daarom is het belangrijk dat u goed oplet of u klachten krijgt die horen bij een caudasyndroom.

Klachten

De klachten van een caudasyndroom kunnen zijn:

• Een doof gevoel tussen de billen, de achterkant van beide benen en in de schaamstreek.
  • Moeite met plassen of niet kunnen plassen.
  • Ongewild urineverlies of urine niet goed voelen passeren.
  • Ongewild verlies van ontlasting.
  • Krachtverlies en pijn in beide benen, die u meestal via de achterkant naar beneden voelt.

Krijgt u plotseling 1 of meer van deze klachten? Dan is het belangrijk om meteen contact op te nemen met uw huisarts. Of buiten kantoortijden met de huisartsenpost. Er wordt dan gekeken of u meteen naar het ziekenhuis moet komen voor verder onderzoek.

Nuchter zijn

Denkt uw huisarts dat u een caudasyndroom heeft en wordt u naar het ziekenhuis verwezen? Dan moet u vanaf dat moment nuchter blijven (niet eten, niet drinken). Dit doet u tot het duidelijk is wat er aan de hand is. Wordt een caudasyndroom vastgesteld, dan krijgt u mogelijk een spoedoperatie. Lees meer over nuchter zijn.

Versie: 20210015 05-2023 Beknelde zenuw in de onderrug (radiculair syndroom of caudasyndroom)