2. Nieuws & ontwikkelingen
  3. Wetenschapsprijs 2024 voor onderzoek naar medicijn Parkinson

Wetenschapsprijs 2024 voor onderzoek naar medicijn Parkinson

17-04-2024

Het Martini Ziekenhuis is een topklinisch opleidingsziekenhuis. Dat betekent o.a. dat we allerlei onderzoek doen om de zorg nóg beter te maken. Tijdens de jaarlijkse wetenschapsmiddag zetten we onze onderzoekers in het zonnetje en reiken we de Wetenschapsprijs uit. De Wetenschapsprijs 2024 werd gewonnen door Lara de Jong, ziekenhuisapotheker in het Martini Ziekenhuis.

Lara de Jong deed een onderzoek naar het effect van de inhaleerbare variant van het medicijn levodopa op het herstel van off-periodes bij patiënten met de ziekte van Parkinson. Tijdens een off-periode kan iemand plotseling veel last krijgen van klachten zoals stijfheid en traagheid. Lara vergeleek het levodopa inhalatiepoeder met hetzelfde medicijn in tabletvorm. Het bleek dat patiënten na gebruik van het inhaleerbare levodopa uit een off-periode konden komen en dat de geïnhaleerde levodopa sneller in het bloed werd opgenomen dan de levodopa uit de tabletten.

Lara de Jong: ‘Het onderzoek was niet mogelijk geweest zonder samenwerking met de afdeling Farmaceutische Technologie en Biofarmacie van de Rijksuniversiteit Groningen. Samen is het levodopa inhalatiepoeder in de droog poeder inhalator (Cyclops™) ontwikkeld. Ik ben heel trots op het onderzoek. Met de resultaten van dit onderzoek kunnen we patiënten met de ziekte van Parkinson in de toekomst mogelijk beter door een off-periode heen helpen. Dit is de reden waarom ik het leuk en belangrijk vind om onderzoek te doen. Je helpt mee om de zorg beter te maken!’