2. Nieuws & ontwikkelingen
  3. Het Martini ziekenhuis behandelt en begeleidt zwangere vrouwen met zwangerschapsdiabetes via thuismonitoring

14-06-2023

Ben je zwanger en heb je zwangerschapsdiabetes? Sinds kort behandelen en begeleiden we vrouwen met zwangerschapsdiabetes met thuismonitoring via een app. En indien nodig is er via de app contact met de diabetesverpleegkundige voor advies. De app biedt ook informatie over zwangerschapsdiabetes. Een belangrijk voordeel: de patiënt krijgt meer eigen regie over het eigen zorgproces en hoeft minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Naast thuismonitoring maakt de diabeteszorg al volop gebruik van andere digitale mogelijkheden zoals videoconsulten.

'Thuismonitoring geeft ons meer inzicht. Afwijkende waarden worden eerder gesignaleerd. Door thuismonitoring is er meer controle maar de zwangere vrouw hoeft juist minder vaak naar het ziekenhuis te komen en/of heeft minder telefonische afspraken zegt diabetesverpleegkundige Jeanette Tiersma. ‘Zwangeren ervaren nu meer eigen regie tijdens de zwangerschap en als er iets afwijkends is nemen we contact op. Hierdoor kunnen we meer de focus leggen op zorg die de zwangeren nodig hebben’.

Het Martini Ziekenhuis ontwikkelt samen met Santeon digitale zorg voor meerdere behandelingen. Dit is belangrijk, want hiermee houden we de zorg ook in de toekomst toegankelijk voor iedereen.

Lees hier meer informatie over onze behandeling voor vrouwen met zwangerschapsdiabetes.