Aan het laden
  1. Home
  2. Specialismen en expertisegebieden
  3. Martini Borstcentrum
  4. Kwaliteitsinformatie

Kwaliteitsinformatie

De kwaliteit van zorg in de Nederlandse ziekenhuizen is over het algemeen goed. Maar de kwaliteit van zorg bij de behandeling van borstkanker is niet overal hetzelfde. Wanneer u komt voor onderzoek op borstkanker, of als al bekend is dat u borstkanker heeft, wilt u de beste zorg. In een ziekenhuis waar u de grootste kans heeft op herstel.

Het Martini Borstcentrum is het grootste borstcentrum van Noord-Nederland. En hoort bij de beste borstcentra van Nederland. Borstkankerzorg is ons expertisegebied en we zorgen er steeds voor dat de kwaliteit van zorg zo hoog mogelijk is. We zijn hierbij open over de resultaten van onze behandelingen. Want met die informatie ziet u als patiënt wat wij voor u kunnen betekenen.

Kwaliteitsuitkomsten Martini Borstcentrum

Borstkanker is een ernstige ziekte. Het is dan voor u als patiënt belangrijk om te weten hoe goed onze zorg hierbij is. En wat de resultaten van behandelingen zijn. Ook wilt u zo goed mogelijk antwoord krijgen op verschillende vragen. Zoals: hoe snel kan ik behandeld worden? Krijg ik een operatie? Is de kanker weg? Wat zijn mijn overlevingskansen? Wat is het risico op complicaties? En hoe zijn de resultaten van het Martini Borstcentrum in vergelijking met landelijke cijfers?

Resultaat borstbesparende operatie

In 2016 is bij 1 van de 100 patiënten met borstkanker in het Martini Borstcentrum wat kankerweefsel achtergebleven na een borstbesparende operatie. Het Martini Ziekenhuis voldoet daarmee ruim aan de norm. Landelijk is bepaald dat bij maximaal 15 patiënten kankerweefsel achter mag blijven. En het landelijk gemiddelde is ongeveer 3 patiënten. We opereren dus zeer zorgvuldig en precies.

Jaar: 2016 Martini Ziekenhuis Landelijk gemiddelde Landelijke norm
% waarbij niet al het kankerweefsel is verwijderd 1,2% 2,8% 15,0%

Het aantal patiënten dat in 2016 deze behandeling heeft ondergaan is 170. Landelijk is bepaald dat een ziekenhuis minimaal 50 operaties moet uitvoeren.

Resultaat borstsparende operatie bij voorstadium borstkanker

In 2016 is bij 8 van de 100 patiënten met een voorstadium van borstkanker is kankerweefsel achtergebleven na de operatie in het Borstcentrum. Het Martini Ziekenhuis voldoet daarmee ruim aan de norm. Landelijk is bepaald dat bij maximaal 30 van de 100 patiënten kankerweefsel achter mag blijven. En het landelijk gemiddelde is ongeveer 17 van de 100 patiënten. We opereren dus zeer zorgvuldig en precies.

Jaar: 2016 Martini Ziekenhuis Landelijk gemiddelde Landelijke norm
% patiënten met een voorstadium van borstkanker waarbij niet al het kankerweefsel is verwijderd 8,0% 16,8% 30,0%

Het aantal patiënten dat in 2016 deze behandeling heeft ondergaan is 25.

Resultaat aantal weken tussen diagnose en operatie

In 2016 hebben bijna 91 van de 100 patiënten in ons centrum binnen 5 weken na de diagnose een eerste operatie gehad. Het Martini Ziekenhuis voldoet daarmee aan de norm. Landelijk is bepaald dat minimaal 90 van de 100 patiënten binnen 5 weken na de diagnose geopereerd moeten worden. Maar het landelijk gemiddelde ligt een stuk lager.

Jaar: 2016 Martini Ziekenhuis Landelijk gemiddelde Landelijke norm
% patiënten dat binnen 5 weken na diagnose een eerste operatie krijgt 90,3% 85,8% 90,0%

Het aantal patiënten dat in 2016 een operatie heeft gehad is 259.

Hoe zijn de resultaten tot stand gekomen?

De hierboven genoemde cijfers en grafieken komen uit het kwaliteitsonderzoek van het DICA (Dutch Institute for Clinical Auditing). Het DICA registreert de kwaliteitsresultaten op het gebied van oncologie. Voor borstkanker is het meetrapport door de NBCA (Nabon Breast Cancer Audit) opgesteld.
In het volledige rapport van het DICA staan de resultaten van het Martini Borstcentrum als rode bolletjes in de figuren.

Patiënttevredenheid

De patiënttevredenheid is het cijfer dat patiënten van het Martini Borstcentrum geven aan onze zorg en service. Ervaringen van patiënten geven ons belangrijke informatie. Want hiermee kunnen we onze zorg nog verder verbeteren waar dat nodig is. Ook kunnen nieuwe patiënten de patiëntervaringen gebruiken als zij een keuze moeten maken voor een ziekenhuis.

Patiënttevredenheid in het Martini Borstcentrum

Patiënten met borstkanker die onder behandeling zijn in het Martini Borstcentrum geven onze zorg een rapportcijfer van 8.5. Dit is het gemiddelde cijfer van 165 patiënten met borstkanker. Zij zijn behandeld in het Martini Borstcentrum in de periode van januari 2016 t/m juni 2017 .

Hoe is het tot stand gekomen?

De patiënttevredenheid meten we met de CQ-index (Consumer Quality). Met de CQ-index bekijken we hoe de patiënt de kwaliteit van zorg ervaart. Het is een gestandaardiseerde manier voor het meten van ervaringen van patiënten. De vragenlijsten geven een goed beeld van 2 belangrijke vragen: wat patiënten belangrijk vinden én wat hun ervaringen zijn. Het Martini Ziekenhuis gebruikt de resultaten uit de CQ-index voor het bespreken en verbeteren van de kwaliteit van zorg.

Bekwaamheid

Met bekwaamheid bedoelen wij de ervaring en kennis van de specialisten van het Martini Borstcentrum. Deze gegevens meten wij door elk jaar bij te houden hoeveel patiënten we behandelen. En welke behandelingen we uitvoeren. De cijfers hieronder zijn de aantallen voor 2016:

  • Aantal patiënten in het borstcentrum: 6.375
  • Aantal patiënten voor het bepalen van een diagnose: 3.678
  • Aantal patiënten in behandeling voor borstkanker: 353
  • Waarvan een borstbesparende behandeling: 217 (62%)

Waarom is dat belangrijk?

Voor u als patiënt is het belangrijk om te weten waar u de best mogelijke zorg krijgt. Hierbij is onze specialisatie en ervaring belangrijk. Wetenschappelijk onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat een specialist steeds bekwamer wordt, als hij behandelingen voor borstkanker vaker uitvoert. De kans op een goed resultaat voor de patiënt is daardoor groter.

Samenwerking in Santeon-verband

Het Martini Ziekenhuis is één van de 7 Santeon ziekenhuizen. Samen werken we aan het voortdurend verbeteren van de zorg. Om de kwaliteit van zorg te verbeteren, hebben de Santeon ziekenhuizen onder de naam ‘Zorg voor uitkomst' indicatorensets ontwikkeld. Zo ook het Santeon uitkomstenboek borstkanker 2016 . Hiermee kunnen we de behandelresultaten onderling meten en vergelijken.

Uw zekerheden

  • U wordt in een topklinisch ziekenhuis behandeld waar hooggespecialiseerde zorg en voorzieningen voorhanden zijn.
  • Artsen uit de zeven Santeon ziekenhuizen kijken bij elkaar 'in de keuken' en komen zo samen tot de beste behandelingen.
  • De Santeon ziekenhuizen hebben veel ervaring. Ze behandelen meer dan 10% van de patiënten in Nederland.
  • In een Santeon ziekenhuis kunt u rekenen op zorg op het juiste moment: snel waar het moet en we nemen meer tijd als dat kan en wenselijk is.
  • De Santeon ziekenhuizen hebben aandacht voor de gevolgen van de behandeling op uw leven.
  • De Santeon ziekenhuizen hechten waarde aan goede communicatie met u en uw familie.
Specialismen en expertisegebieden

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem. Als u verder surft, accepteert u onze cookies.