Aan het laden
  1. Home
  2. Specialismen en expertisegebieden
  3. Beroerte (CVA)
  4. Kwaliteit van beroertezorg

Kwaliteit van beroertezorg

De kwaliteit van zorg in de Nederlandse ziekenhuizen is over het algemeen goed. Maar de kwaliteit van zorg bij de behandeling van een beroerte of CVA is niet overal hetzelfde. Als u tekenen van een hersenbloeding of een herseninfarct heeft, heeft u snel zorg nodig. Dan wilt u in het ziekenhuis terechtkomen waar u de beste zorg krijgt die nodig is. En zo snel mogelijk. Zo heeft u de grootste kans de beroerte te overleven met zo min mogelijk restschade.

De beroertezorg van het Martini Ziekenhuis is van hoge kwaliteit. Wij willen ook duidelijk zijn over onze behandelresultaten. Zo kunnen patiënten zien wat we voor ze kunnen betekenen.

Kwaliteitsuitkomsten beroertezorg

Het is belangrijk snel te reageren bij tekenen van een beroerte. Dat maakt het lastig om op dat moment nog een keuze te moeten maken tussen ziekenhuizen. Toch is het voor u belangrijk om informatie te hebben over de kwaliteit van onze zorg. En over de resultaten van onze behandelingen.

Deur-tot-naaldtijd maar 25 minuten

Een belangrijke standaard is de deur-tot-naaldtijd. Dat is de tijd die er zit tussen het moment dat u binnenkomt (deur) op de Spoedeisende Hulp tot de start van de behandeling (naald). In deze tijd doen we de onderzoeken die nodig zijn om te weten wat er aan de hand is. Het gaat hierbij om lichamelijke onderzoeken, testen door de neuroloog en beeldvormende onderzoeken. De landelijke standaard is 45 minuten van deur tot naald. Bij het Martini Ziekenhuis was dat in 2017 ongeveer 25 minuten. Een stuk sneller dus.

Opnameduur

De gemiddelde opnameduur in het Martini Ziekenhuis is 6 dagen. Daarvan ligt u minimaal 24 uur op onze speciale stroke unit. Daar zorgen we voor een goede registratie van uw hartritme. En hebben we speciale aandacht om de oorzaak van de beroerte te vinden. Door de oorzaak te vinden en de best passende behandeling bij u te starten, kunnen we voorkomen dat het nog eens gebeurt. Ook zijn we actief bezig om de opnameduur korter te maken, zodat u in de toekomst eerder weer naar huis kunt.

Patiënttevredenheid

De patiënttevredenheid is de beoordeling van de zorg en service die patiënten ervaren op de verpleegafdeling Neurologie en de polikliniek Neurologie van het Martini Ziekenhuis. Het expertisegebied Beroerte (CVA) is onderdeel hiervan. Uw ervaring als patiënt geeft ons belangrijke informatie. Het biedt ons de mogelijkheid om onze zorg te verbeteren waar dat nodig is. Ook kunnen patiëntervaringen nieuwe patiënten helpen bij het maken van hun keuze voor een ziekenhuis.

Tevredenheid over de zorg van Neurologie

Patiënten die we behandeld hebben op de verpleegafdeling Neurologie, geven de zorg een gemiddeld rapportcijfer van 8.6. Patiënten die we op de polikliniek Neurologie hebben behandeld, beoordelen de zorg met een gemiddeld rapportcijfer van 8.0. Dit zijn de gemiddelde cijfers van 115 patiënten op de verpleegafdeling. En 325 patiënten op de polikliniek. In de periode van januari 2018 tot juli 2018.

Hoe is het tot stand gekomen?

De patiënttevredenheid meten we met de CQ-index (Consumer Quality). Met de CQ-index bekijken we hoe de patiënt de kwaliteit van zorg ervaart. Het is een gestandaardiseerde manier voor het meten van ervaringen van patiënten. De vragenlijsten geven een beeld van 2 belangrijke dingen: wat patiënten belangrijk vinden én wat hun ervaringen zijn. Het Martini Ziekenhuis gebruikt de resultaten uit de CQ-index voor het evalueren en verbeteren van de kwaliteit van zorg.

Bekwaamheid

Met bekwaamheid bedoelen wij de ervaring en deskundigheid van de specialisten die betrokken zijn bij de beroertezorg. Deze gegevens meten wij ieder jaar. We houden bij hoeveel patiënten we behandelen in het Martini Ziekenhuis en welke behandelingen we uitvoeren.

Waarom is dat belangrijk?

Voor u als patiënt is het belangrijk om te weten waar u de best mogelijke zorg krijgt. Hierbij is onze specialisatie en ervaring belangrijk. Wetenschappelijk onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat een specialist steeds meer kennis en ervaring krijgt als hij behandelingen vaak uitvoert. De kans op een goed resultaat voor de patiënt is daardoor groter.

Samenwerking in Santeon-verband

Het Martini Ziekenhuis is één van de 7 Santeon ziekenhuizen. Samen werken we aan het voortdurend verbeteren van de zorg. Om de kwaliteit van zorg te verbeteren, hebben de Santeon ziekenhuizen onder de naam ‘Betere zorg voor CVA patiënten door samenwerking' indicatorensets ontwikkeld. Hiermee kunnen de behandelresultaten onderling gemeten en vergeleken worden.

Uw zekerheden:

  • U wordt in een topklinisch ziekenhuis behandeld waar hooggespecialiseerde zorg en voorzieningen voorhanden zijn.
  • Artsen uit de zeven Santeon ziekenhuizen kijken bij elkaar 'in de keuken' en komen zo samen tot de beste behandelingen.
  • De Santeon ziekenhuizen hebben veel ervaring. Ze behandelen meer dan 10% van de patiënten in Nederland.
  • In een Santeon ziekenhuis kunt u rekenen op zorg op het juiste moment: snel waar het moet en we nemen meer tijd als dat kan en wenselijk is.
  • De Santeon ziekenhuizen hebben aandacht voor de gevolgen van de behandeling op uw leven.
  • De Santeon ziekenhuizen hechten waarde aan goede communicatie met u en uw familie.
Specialismen en expertisegebieden

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem. Als u verder surft, accepteert u onze cookies.