Aan het laden
  1. Home
  2. Behandelingen en onderzoeken
  3. PDS (prikkelbare of spastische darm)
  4. Verminderen van stress
Terug naar bovenliggende pagina

Verminderen van stress

Folder

Het maag-darm kanaal is een uiterst gevoelig orgaan. Gevoelig voor prikkels zoals voedsel, maar ook voor spanning en emoties. Iedereen heeft wel eens buikpijn of diarree gehad vlak voor een spannende gebeurtenis, zoals een examen. Stress heeft invloed op PDS klachten.

Omgekeerd is het ook zo dat PDS klachten stress kunnen veroorzaken. Bijvoorbeeld als u veel buikpijn hebt, moe bent en sneller prikkelbaar reageert, kan dat tot conflicten leiden met partner of collega’s. Ook kan het zijn dat u vaker afspraken afzegt of dat u bepaalde activiteiten (bezoekjes, sporten, etentjes) uit de weg gaat uit angst voor buikklachten (pijn, obstipatie, diarree). Hierover piekeren geeft spanning en stress.

Omdat stress een rol speelt bij het ontstaan en voortduren van de PDS klachten, is het goed meer zicht te krijgen op situaties die u spanning opleveren. Misschien zijn de spanningsbronnen zèlf aan te passen of kunt u leren op een andere manier met spanningen om te gaan.

Wat is stress?

Stress ontstaat wanneer er geen evenwicht meer is tussen draagkracht (dat wat u emotioneel aan kunt) en draaglast (de aard of het aantal ingrijpende gebeurtenissen die u te verwerken krijgt). Dan ontstaat er ‘overdruk’, oftewel stress. Stress wordt vaak herkend als een gespannen, gejaagd of onrustig gevoel waarbij mensen sneller prikkelbaar of juist wat angstig kunnen zijn.

Speelt stress bij mij een rol?

Herkent u zich in onderstaande uitspraken, dan kan het goed zijn dat stress bij u een rol speelt.

  • Ik doe het liefst alles perfect.
  • Ik heb behoefte aan controle en voorspelbaarheid.
  • Ik kan gedachten vaak moeilijk loslaten en blijf dan maar malen.
  • Ik kan me nooit echt volledig ontspannen.
  • Ik heb vaak een onrustig en gejaagd gevoel.
  • Spanningen uiten zich bij mij vaak lichamelijk, bijvoorbeeld in buikpijn of verkrampte spieren.
  • Ik voel me erg verantwoordelijk en doe veel taken tegelijkertijd.

Wat kan ik zelf doen om stress te verminderen?

Gaat u voor uzelf eens na welke situaties u spanning opleveren. Kunt u iets aan de omstandigheden veranderen of is het vooral belangrijk dat u zelf goed staande blijft gedurende een stressvolle periode? Om een gevoel van rust en overzicht te bewaren is een vast dagritme met een goede balans tussen in- en ontspannende activiteiten belangrijk. Maak ruimte voor ontspanning en zorg voor voldoende ‘oplaadmomenten’. Maak bijvoorbeeld regelmatig een wandelingetje, pak een tijdschrift of probeer eens een yoga- of meditatieoefening. Het is belangrijk uw energie goed te doseren en niet gelijk te hard van stapel te lopen en bijvoorbeeld alsmaar door te gaan als u zich een dagje wat beter voelt. Het kan ook nodig zijn om thuis of op het werk wat vaker uw grenzen aan te geven en ‘nee’ te zeggen.

Waar kan ik terecht als ik er zelf niet goed uitkom?

Heeft u behoefte aan verdere ondersteuning bij het hanteren van uw stress en PDS klachten, dan kan psychologische behandeling of begeleiding door uw huisarts uitkomst bieden. Er zijn diverse manieren om te leren anders met uw klachten om te gaan waardoor u er minder last van heeft.

Is de behandeling voor mij effectief?

Om beter zicht te krijgen op de ernst van uw klachten, zijn er klachtenscores ontwikkeld. Dat zijn formulieren waarop u zelf invult hoe het met u gaat. Zo kunt u zien of de behandeling voor u effectief is. Gebruik bijvoorbeeld het IBS-SSS-formulier.

Contact informatie

Deel via e-mail

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem.