Aan het laden
  1. Home
  2. Coronavirus: belangrijke informatie
  3. Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

In dit overzicht vindt u antwoorden op veelgestelde vragen. Heeft u een vraag over uw afspraak bij de polikliniek? Neem dan contact op met de betreffende polikliniek. Heeft u een vraag over uw opname? Wij nemen voor uw opname telefonisch contact met u op. Heeft u een andere vraag? Bel dan met de receptie via tel. (050) 524 5245.

Antwoord op uw vragen

Het is heel begrijpelijk dat u het spannend vindt. Toch kunnen wij u gerust stellen. Wij hebben alle maatregelen genomen voor een veilig bezoek aan het ziekenhuis. Daar kunt u echt op vertrouwen. U kunt ons daarbij helpen door de regels in het ziekenhuis na te leven.

De avondklok is in heel Nederland van kracht. Dit betekent dat iedereen van 22.00 uur ’s avonds tot 4.30 uur ’s ochtends binnen moet blijven.

  • Patiënten en bezoekers mogen na 22.00 uur naar het ziekenhuis komen bij acute zorg en poliafspraken die na 22.00 uur staan gepland.
  • Bij acute zorg hoeft u geen formulier ‘Eigen Verklaring Avondklok’ mee te nemen, bij poliafspraken wel.
  • Loopt de afspraak onverhoopt uit en vertrekt u na 22.00 uur uit het ziekenhuis? Dan liggen er altijd formulieren klaar bij de receptie om in te vullen en mee te nemen voor uw terugreis.
  • De bezoekersregeling blijft hetzelfde: 1 (dezelfde) bezoeker per dag tussen 11.00 en 20.00 uur.
  • Alleen bij calamiteiten is bezoek na 20.00 uur mogelijk, bijvoorbeeld als de medische situatie van uw naaste plotseling verslechtert. U hoeft dan geen formulier ‘Eigen Verklaring Avondklok’ mee te nemen.

 Meer informatie over de avondklok

Bij binnenkomst stellen wij u een aantal vragen over mogelijke coronaklachten. Heeft u geen klachten? Dan kunt u verder. Ook kunt u voor uw bezoek alvast de vragen invullen via uw telefoon. Dan komt u sneller door de screening.  

Als u in de afgelopen 10 dagen in een land/gebied buiten Nederland bent geweest waar code oranje of rood geldt, dan mag u niet naar het ziekenhuis komen (ook al bent u negatief getest).

Bent u patiënt en moet u noodzakelijk door een arts worden gezien? Geef dan vooraf aan dat u in een risicogebied bent geweest en draag een mondneusmasker (ook als u geen klachten heeft).

Het Martini Restaurant, de Espressobar en de Food&Shop zijn gesloten voor patiënten en bezoekers. Het Martini Restaurant is alleen geopend voor medewerkers.

Patiënten en bezoekers die moeten wachten, kunnen terecht in het Martini Paviljoen (tegenover de receptie). Daar is tussen 9.00 en 17.00 uur een coffeecorner geopend. U kunt ook wachten in de binnentuin (toegankelijk vanuit het Paviljoen). 

  • In de wachtkamers zijn minder zitplaatsen en er is meer ruimte om afstand van elkaar te houden. 
  • Er mogen maximaal 2 mensen in de lift. Tenzij anders is aangegeven. 
  • Bij kleine trappenhuizen is op- en neergaand verkeer van elkaar gescheiden.
  • Medewerkers gebruiken andere ingangen dan patiënten en bezoekers.
  • Het aantal mensen in het ziekenhuis wordt gecontroleerd opgevoerd.
  • Bij het verlenen van zorg waarbij 1,5 meter niet mogelijk is, gebruiken onze medewerkers waar nodig beschermingsmiddelen.

Wordt u in het ziekenhuis opgenomen? Dan nemen wij voor de opname contact met u op om te controleren of u geen klachten heeft die bij het coronavirus horen. Heeft u wel klachten? Dan wordt u getest op het coronavirus.

Ook zonder klachten testen wij patiënten vanaf 18 jaar die:

  • onder algehele narcose worden geopereerd en naar verwachting na de operatie langer dan 1 nacht in het ziekenhuis moeten blijven;
  • (zeker of waarschijnlijk) na de operatie op de Intensive Care moeten liggen.

Patiënten die naar het ziekenhuis komen voor een afspraak op de polikliniek testen wij niet, maar u doorloopt wel bij de ingang de screening over mogelijke klachten die bij corona passen.

Coronapatiënten liggen op aparte afdelingen in het ziekenhuis. U komt niet op deze afdelingen. Deze afdelingen zijn helemaal afgescheiden van de rest van het ziekenhuis.

Patiënten die verdacht worden van besmetting met het coronavirus komen alleen naar het ziekenhuis als dat noodzakelijk is, dragen een mondneusmasker en wordt gescheiden gehouden van mensen zonder beschermingsmiddelen. In dit filmpje kun je zien welke voorbereidingen we nemen als we een besmette patiënt verzorgen.

Nee, dat kan niet. Neem contact op met de polikliniek waar u de afspraak mee heeft. Met u bespreken we of de afspraak (op een andere manier) door kan gaan. 

Alleen als uw situatie spoed is, maken wij een uitzondering. U krijgt van ons een mondneusmasker en gaat naar de Coronapoli voor het onderzoek of de behandeling. De zorgverleners dragen beschermende middelen. 

U helpt uzelf en ons enorm als u zich in het ziekenhuis aan de hygiëneregels van het RIVM houdt:

  • Was uw handen regelmatig. Bij de ingangen van het ziekenhuis kunt u uw handen desinfecteren;
  • Houd 1,5 meter afstand van elkaar;
  • Hoest of nies in de elleboog of in een papieren zakdoek. Gooi deze zakdoek direct na gebruik weg en was uw handen;
  • Draag een mondkapje in de publieke ruimten in het ziekenhuis.

Ja, alle patiënten en bezoekers vanaf 13 jaar zijn verplicht om een mondkapje te dragen in het ziekenhuis. Ook voor medewerkers is het dragen van een mondneusmasker verplicht.

  • Neem uw eigen niet-medische mondkapje mee.
  • Als u geen mondkapje heeft, krijgt u er één uitgereikt bij de ingang. Uw mondkapje doet u op voor binnenkomst en houdt u gedurende het hele bezoek op.

Niet-medische mondkapjes hebben géén CE-markering of een medische claim, zoals ‘for medical use’. 

Patiënten die opgenomen zijn, dragen géén mondkapje in hun kamer en op de afdeling.

Als opgenomen patiënten buiten hun afdeling gaan, dan zetten zij een mondkapje op.

Medewerkers van ziekenhuis dragen een mondkapje:

  • in de publieke ruimtes (centrale hal, gangen, trappen, liften en wachtkamers; NIET op de verpleegafdelingen);
  • als 1,5 meter afstand met een patiënt of collega niet haalbaar is.

  • Zet met schone handen het mondkapje op.
  • Draag het mondkapje op de juiste wijze. De neus, mond en kin zijn bedekt.
  • Raak het mondkapje tijdens het dragen niet aan. Als dat wel gebeurt, was dan uw handen. 
  • Vervang het mondkapje: als u het 3 uur aaneengesloten hebt gedragen, als het vochtig is of zichtbaar verontreinigd is of als het aangeraakt of aangehoest is.
  • Doe het mondkapje af bij de elastiekjes en was uw handen. 
  • Gooi gebruikte mondneusmaskers direct weg. Draag ze niet in de hals.
  • Houd het mondkapje op tijdens uw gehele bezoek aan het ziekenhuis. 

Ja, dat is wel ons advies. U kunt daarvoor terecht in de toiletten van ons ziekenhuis. Bij de uitgang kunt u uw handen desinfecteren.

Op de website corona.steffie.nl legt Steffie moeilijke informatie over het coronavirus op een makkelijke manier uit. De website is speciaal bedoeld voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. 

Taxi’s zetten patiënten af voor de deur van de hoofdingang. Chauffeurs mogen niet mee naar binnen. In de hal van het ziekenhuis staan gastdames en gastheren klaar om patiënten verder te begeleiden in het ziekenhuis. Wanneer de taxi mensen komt halen, kan de taxi bellen met de receptie. Zij informeren de persoon in de hal dat de taxi er is. Waar nodig helpen we u met de begeleiding naar buiten. 

Alle bijeenkomsten met externe deelnemers of patiënten in het Martini Ziekenhuis gaan tot nader order niet door. We kijken waar mogelijk naar online alternatieven. 

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem.