Aan het laden
  1. Home
  2. Coronavirus: belangrijke informatie
  3. Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

In dit overzicht vindt u antwoorden op veelgestelde vragen. Heeft u een vraag over uw afspraak bij de polikliniek? Neem dan contact op met de betreffende polikliniek. Heeft u een vraag over uw opname? Wij nemen voor uw opname telefonisch contact met u op. Heeft u een andere vraag? Bel dan met de receptie via tel. (050) 524 5245.

Antwoord op uw vragen

Het is heel begrijpelijk dat u het spannend vindt. Toch kunnen wij u gerust stellen. Wij hebben alle maatregelen genomen voor een veilig bezoek aan het ziekenhuis. Daar kunt u echt op vertrouwen. U kunt ons daarbij helpen door de regels in het ziekenhuis na te leven.

Nee. Een zelftest is onvoldoende betrouwbaar.

Bent u bijvoorbeeld net besmet of heeft u het ergste van de besmetting achter de rug? Dan geeft een zelftest een negatieve uitslag, terwijl u nog wel besmettelijk bent. 

Als u in de afgelopen 10 dagen in een land/gebied buiten Nederland bent geweest waar code oranje of rood geldt, dan mag u niet naar het ziekenhuis komen (ook al bent u negatief getest).

Bent u patiënt en moet u noodzakelijk door een arts worden gezien? Geef dan vooraf aan dat u in een risicogebied bent geweest en draag een mondneusmasker (ook als u geen klachten heeft).

Het Martini Restaurant, de Espressobar en de Food&Shop zijn gesloten voor patiënten en bezoekers. Het Martini Restaurant is alleen geopend voor medewerkers.

Patiënten en bezoekers die moeten wachten, kunnen terecht in het Martini Paviljoen (tegenover de receptie). Daar is tussen 9.00 en 17.00 uur een coffeecorner geopend. U kunt ook wachten in de binnentuin (toegankelijk vanuit het Paviljoen). 

  • In de wachtkamers zijn minder zitplaatsen en er is meer ruimte om afstand van elkaar te houden. 
  • Er mogen maximaal 2 mensen in de lift. Tenzij anders is aangegeven. 
  • Bij kleine trappenhuizen is op- en neergaand verkeer van elkaar gescheiden.
  • Medewerkers gebruiken andere ingangen dan patiënten en bezoekers.
  • Het aantal mensen in het ziekenhuis wordt gecontroleerd opgevoerd.
  • Bij het verlenen van zorg waarbij 1,5 meter niet mogelijk is, gebruiken onze medewerkers waar nodig beschermingsmiddelen.

Alleen deze patiënten krijgen vooraf een coronatest:

  • U wordt geopereerd onder volledige narcose; 
  • U bent 65 jaar of ouder; 
  • En u bent niet (of niet volledig) gevaccineerd. 

U wordt getest op de verpleegafdeling waar u wordt opgenomen. De uitslag krijgt u waar mogelijk nog dezelfde dag.

Spoedeisende Hulp

Voor de Spoedeisende Hulp gelden iets andere regels. Komt u bij de Spoedeisende Hulp en heeft u klachten die passen bij het coronavirus? Dan krijgt u een antigeen sneltest en een PCR-test. Op basis van de sneltest nemen we wanneer nodig aanvullende maatregelen. 

Screenen op klachten

Naast het testen blijven we iedere patiënt voor opname in het ziekenhuis screenen op klachten die bij het coronavirus passen, dus ook als u voor een dagopname komt.

Patiënten die verdacht worden van besmetting met het coronavirus komen alleen naar het ziekenhuis als dat noodzakelijk is, dragen een mondneusmasker en wordt gescheiden gehouden van mensen zonder beschermingsmiddelen. In dit filmpje kun je zien welke voorbereidingen we nemen als we een besmette patiënt verzorgen.

Nee, dat kan niet. Neem contact op met de polikliniek waar u de afspraak mee heeft. Met u bespreken we of de afspraak (op een andere manier) door kan gaan. 

Alleen als uw situatie spoed is, maken wij een uitzondering. U krijgt van ons een mondneusmasker en gaat naar de Coronapoli voor het onderzoek of de behandeling. De zorgverleners dragen beschermende middelen. 

U helpt uzelf en ons enorm als u zich in het ziekenhuis aan de hygiëneregels van het RIVM houdt:

  • Was uw handen regelmatig. Bij de ingangen van het ziekenhuis kunt u uw handen desinfecteren;
  • Houd 1,5 meter afstand van elkaar;
  • Hoest of nies in de elleboog of in een papieren zakdoek. Gooi deze zakdoek direct na gebruik weg en was uw handen;
  • Draag een mondkapje in de publieke ruimten in het ziekenhuis.

Ja, patiënten en bezoekers worden gevraagd om een mondkapje te dragen in het Martini Ziekenhuis.

Bezoekers met klachten

Wilt u op bezoek komen, maar heeft u klachten, moet u in quarantaine of wacht u op de uitslag van een PCR-test? Dan kunt u niet op bezoek komen. Als bezoek niet kan worden uitgesteld, wordt samen met de behandelend arts naar een oplossing gezocht.

Patiënten met klachten

Bent u in het Martini Ziekenhuis opgenomen, maar heeft u klachten die bij corona passen, moet u in quarantaine of wacht u op de uitslag van een PCR-test? Dan dragen onze zorgverleners in uw kamer een mondkapje, en draagt u buiten de kamer een mondkapje. 

 

Ja, dat is wel ons advies. U kunt daarvoor terecht in de toiletten van ons ziekenhuis. Bij de uitgang kunt u uw handen desinfecteren.

Op de website corona.steffie.nl legt Steffie moeilijke informatie over het coronavirus op een makkelijke manier uit. De website is speciaal bedoeld voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. 

Taxi’s zetten patiënten af voor de deur van de hoofdingang. Chauffeurs mogen niet mee naar binnen. In de hal van het ziekenhuis staan gastdames en gastheren klaar om patiënten verder te begeleiden in het ziekenhuis. Wanneer de taxi mensen komt halen, kan de taxi bellen met de receptie. Zij informeren de persoon in de hal dat de taxi er is. Waar nodig helpen we u met de begeleiding naar buiten. 

Alle bijeenkomsten met externe deelnemers of patiënten in het Martini Ziekenhuis gaan tot nader order niet door. We kijken waar mogelijk naar online alternatieven. 

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem.