Afscheidsinterview bestuursvoorzitter André Postema
24-11-2022Per 1 december a.s. vertrekt André Postema als bestuursvoorzitter. In onderstaand afscheidsinterview kijkt hij terug op zijn tijd in het Martini Ziekenhuis.
Toen je naar Groningen kwam, was het coronatijd. We waren een ziekenhuis in crisis. Je kon meteen de mouwen opstropen?
Dat kun je wel zeggen. Ik weet nog dat op mijn eerste werkdag de mondkapjesplicht werd ingevoerd in het ziekenhuis. Dat was best heftig. Wat mij vooral opviel, was dat ik in een heel adequate crisisorganisatie terecht kwam. Waar met grote inzet en betrokkenheid werd gewerkt aan veilige zorg en opvang van COVID-patiënten en hun naasten.
Je bent in 2020 direct begonnen met de aanpak van de toegankelijkheid van de zorg. Wat had je daarbij voor ogen?
Toen ik hier kwam, waren de wachttijden al flink aan het oplopen. We zagen dat we hiervoor - gelet op de toenemende zorgvraag - andere oplossingen moesten vinden. Met het oog daarop zijn we gestart met een nieuw zorgconcept voor planbare laagcomplexe zorg. De kracht ervan is dat we de zorg zo organiseren dat er minimaal verstoringen zijn en de beschikbare capaciteit aan mensen en ruimtes optimaal wordt benut. Zo kunnen we meer zorg leveren en dus wachtlijsten gericht aanpakken.
Met de ziekenhuisstrategie KIJK Martini 2024 heb je ook ingezet op waardegedreven zorg. Wat betekent dit voor het dagelijks werk?
Waardegedreven zorg is zorg waarbij we oog hebben voor de mens achter de patiënt en samen beslissen wat bewezen waarde toevoegt. Dit betekent dat de arts in de spreekkamer aan de hand van de beste zorguitkomsten het gesprek voert over wat dit betekent voor het te kiezen behandelpad. Verpleegkundigen sluiten daarop aan door samen met de patiënt concrete doelen te bepalen, bijvoorbeeld waar het gaat om uit bed komen, voeding, beweging en de overgang naar de thuissituatie. Daarbij gaat het er steeds om dat we samen met de patiënt beslissen wat haalbaar en wenselijk is als het gaat om kwaliteit van leven.
De afgelopen twee jaar waren hectisch, voor het ziekenhuis en voor jou. Wat hebben we in al deze hectiek met elkaar goed gedaan?
Allereerst hebben we tijdens de coronacrisis geweldig samengewerkt en in het Martini het grootste aantal patiënten van buiten de eigen regio opgevangen. Dat is zondermeer een compliment waard. Verder hebben we de schouders gezet onder Martini SlimFit, de financiële ombuigingsoperatie die noodzakelijk maar niet altijd makkelijk is. En tot slot hebben we KIJK Martini 2024 ontwikkeld en in uitvoering gebracht. En dat in COVID-tijd! Natuurlijk heeft dat inzet gevraagd, maar het heeft ons ook perspectief en richting geboden. Ook daar mogen we trots op zijn.
Wat heb je geleerd van je ziekenhuisperiode? En hoe ga je daar je voordeel mee doen in onderwijsland?
Het is mij vooral opgevallen hoe we in de ziekenhuiszorg de patiënt daadwerkelijk voorop zetten: daar hebben we echt alles voor over. Veel sectoren - inclusief het onderwijs - kunnen daar een voorbeeld aan nemen waar het gaat om hun klantgerichtheid. Verder ben ik weer bevestigd in hoe belangrijk de rol van de verpleegkundige is in de zorg voor de patiënt. Dat kunnen we niet genoeg waarderen. Ook de waarde van de facilitaire zorg - zoals voeding, schoonmaak en beveiliging - heb ik meer dan ooit gezien. Ja, het was echt bijzonder om de ziekenhuiszorg van zo dichtbij te leren kennen.
En dan, je afscheid...
'Ik neem afscheid met dubbele gevoelens: het is goed om weer naar mijn gezin in Limburg te kunnen verhuizen, maar ik vind het ook jammer dat ik mijn opdracht hier niet verder af heb kunnen maken. Gelukkig kijk ik terug op een hele fijne periode. Ik wil alle collega's hiervoor hartelijk bedanken. Het was voor mij een waardevolle tijd in het Martini.'