Aan het laden
  1. Home
  2. Patiënt als partner in onze zorg
  3. Patiëntenparticipatie

Patiëntenparticipatie

Participatie betekent meedenken en meedoen. Voor het Martini Ziekenhuis is de participatie van onze patiënten belangrijk. U bent als patiënt dan ook echt een partner in onze zorg. Uw mening telt, want samen met u kunnen wij de zorg verder verbeteren. Wij betrekken u daarom graag bij uw eigen zorgproces. Als gesprekspartner en ervaringsdeskundige. Want u kent en ervaart uw ziekte of klachten als geen ander. Ook de ervaring van uw partner of familielid telt hierbij voor ons. 

Samen onze zorg vormgeven en ontwikkelen

Uw kijk op onze zorg kan anders zijn dan die van onze zorgverleners. Met uw suggesties, klachten of ervaringen kunnen wij de kwaliteit van onze zorg verbeteren. Voor u, maar natuurlijk ook voor toekomstige patiënten.

Participatie is meer dan samen met uw arts zelf de keuze te maken voor uw behandeling. Of aan te geven wat u belangrijk vindt in uw zorgtraject in het Martini Ziekenhuis. Participatie organiseren wij ook door patiënten via organisaties als de Cliëntenraad, Zorgbelang Groningen of patiëntenverenigingen actief met ons mee te laten denken. Ook staan we open voor ongevraagd advies, suggesties en klachten over onze zorg of service. Want pas als we van u horen wat uw compliment, klacht of verbetersuggestie is, kunnen we hiernaar gaan kijken. Via de pagina Vertel het ons leest u hoe u ons dit kunt melden.

Uw ervaring

Daarnaast stellen wij u ook vragen over hoe u onze zorg en service ervaart. Dit doen we door de jaarlijkse patiëntervaringsmeting (CQ-index) en met spiegelgesprekken. Lees ook de ervaringsverhalen van onze patiënten. 

Patiëntervaringsmeting

Een ervaringsmeting is van groot belang voor ons ziekenhuis. Het geeft aan wat onze patiënten belangrijk vinden en hoe zij onze dienstverlening ervaren. Naast complimenten en bevestiging van de dingen die we goed doen, geeft deze meting ons ook aanwijzingen wat wij kunnen verbeteren. Het ervaringsonderzoek vraagt de patiënt naar de ervaringen bij elke stap van het bezoek aan het ziekenhuis.

Het Martini Ziekenhuis meet de patiëntervaringen via een pilot Patiëntervaringen van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). Hierbij maken we gebruik van een korte vragenlijst.

Resultaten 2020

Het Martini Ziekenhuis scoort met haar 8,6 voor ziekenhuisopname net iets hoger dan het landelijk gemiddelde van 8,5. En met het gemiddelde van een 8,5 voor poliklinische zorg doet ons ziekenhuis het even goed als de andere deelnemende ziekenhuizen.

  • Lees hier meer over hoe onze patiënten het Martini Ziekenhuis beoordelen na een poliklinisch bezoek
  • Lees hier meer over hoe onze patiënten het Martini Ziekenhuis beoordelen na een ziekenhuisopname

Spiegelgesprekken

Regelmatig nodigen we een kleine groep patiënten uit om, samen met een onafhankelijke gespreksleider, te vertellen over hun ervaringen op een van onze afdelingen. Bij deze gesprekken horen een aantal medewerkers van de afdeling toe.

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem. Als u verder surft, accepteert u onze cookies.