Delen via , of LinkedIn of Mail.

Opstarten reguliere zorg

19-05-2020

Veiligheid in het ziekenhuis

Veilige zorg is altijd ons uitgangspunt, dus ook nu. U kunt erop vertrouwen dat we alle maatregelen hebben genomen voor een veilig bezoek aan het ziekenhuis. Zo worden alle patiënten en bezoekers bij de ingang gescreend en blijven medewerkers met verdachte klachten altijd thuis. Ook hanteren we waar mogelijk de 1,5 meter afstand en zijn we streng als het gaat om (hand)hygiëne. Wij vragen hiervoor uw begrip en medewerking!

Bekijk hier de video over dit onderwerp. Ook leest u in dit document wat wij doen voor uw veiligheid en wat u zelf kunt doen. 


Opstarten afspraken in het ziekenhuis

Veel afspraken voor controles, behandelingen en operaties zijn de afgelopen tijd afgezegd. We kunnen ons voorstellen dat u zich afvraagt wanneer u aan de beurt bent. Belangrijk om te weten is dat wij contact met u opnemen wanneer er meer nieuws is over uw afspraak of operatie. Hier werken we hard aan! Bekijk ook deze video!


Afspraak bij een polikliniek

Heeft u een afspraak op een van onze poliklinieken? Dan vragen we u bij voorkeur alleen te komen, tenzij het écht niet anders kan. Zo komen minder mensen in het ziekenhuis, kunnen we beter de 1,5 meter regel hanteren en houden we meer ruimte voor patiënten en dus zorgverlening. Per poliafspraak kijken we hoe we u het beste kunnen helpen:

  • met een telefonische afspraak of videoconsult;
  • met een afspraak in het ziekenhuis (dit kan alleen als u geen klachten heeft die bij het coronavirus passen);
  • door de afspraak te verplaatsen naar een ander moment.

Afspraak voor een operatie

Wordt u binnenkort geopereerd? Soms wordt u dan vooraf getest. Dat doen we bij patiënten ouder dan 18 jaar, die:

  • een operatie moeten ondergaan onder algehele narcose;
  • naar verwachting postoperatief langer dan één nacht in het ziekenhuis opgenomen worden;
  • zeker of waarschijnlijk postoperatief een bepaalde tijd op de IC moeten worden opgenomen.
Als u getest moet worden, dan nemen wij hierover altijd contact met u op. 

Toegang tot het ziekenhuis

De toegang tot het ziekenhuis is anders geregeld dan normaal. Patiënten en bezoekers maken alleen gebruik van de hoofdingang en ingang West. Iedereen wordt gescreend bij de ingang, wat betekent dat we u een aantal vragen stellen over uw gezondheid. Dit doen we voor uw veiligheid en die van onze medewerkers. Bekijk in deze video hoe de screening in zijn werk gaat.

U maakt gebruik van ingang West als u een afspraak heeft bij:

  • Dermatologie
  • Mond-Kaak-Aangezichts-chirurgie (MKA)
  • Centrum Bijzondere Tandheelkunde (CBT)
  • Oogheelkunde
  • Fysiotherapie, Logopedie en Ergotherapie
  • Verloskundig centrum Vita 
  • Sportmedisch Centrum (SMA)
  • Podotherapie (vanaf 20 mei)

Parkeren

Patiënten en bezoekers kunnen betaald parkeren (alleen met de pin) op het parkeerterrein schuin tegenover de hoofdingang (achter Certe). Het terrein is bereikbaar vanaf de Laan Corpus den Hoorn of vanaf de toegangsweg tegenover de parkeergarage. De route wordt duidelijk aangegeven met borden. U kunt gebruik maken van pendelbussen en rolstoelen. De parkeergarage is alleen toegankelijk voor medewerkers van het Martini Ziekenhuis.


Bezoekregeling
  • Allereerst geldt dat u niet op bezoek mag komen als u klachten heeft die te maken kunnen hebben met het coronavirus (neusverkouden, keelpijn, hoesten of koorts); bezoekers worden hier bij de ingang op gescreend. 
  • Patiënten mogen één bezoeker per dag ontvangen. Dit betekent dat dezelfde bezoeker maar één keer per dag mag komen; de volgende dag mag een andere bezoeker komen, maar ook maar één keer per dag.
  • Voor patiënten in de stervensfase is extra bezoek vanzelfsprekend wel mogelijk, in overleg met de verpleegkundige. 
  • Kinderen tot 18 jaar zijn nog niet welkom.
  • COVID-19 patiënten mogen maximaal twee keer per week één uur bezoek ontvangen van één persoon per keer. Hiervoor maakt de afdeling per week een bezoekschema; de ingeplande bezoekers worden vooraf geïnformeerd over de extra voorzorgsmaatregelen.    

Voor de afdeling Verloskunde (kraam en zwangeren) gelden deze afspraken:

  • Een zwangere mag één bezoeker per dag ontvangen (partner telt als bezoeker).
  • Vrouwen die gaan bevallen (thuis, poliklinisch en met medische indicatie) mogen naast de partner één persoon extra meenemen tijdens de bevalling, tenzij de 1.5 meter hierbij in de knel komt. Dan kan het zijn dat er mogelijk één begeleider minder wordt toegestaan.
  • Moeder en baby mogen één bezoeker per dag ontvangen (partner telt als bezoeker).

Afspraken voor verloskundige zorg

Alle zorgverleners van de Martini Geboorte Groep hebben vanwege het coronavirus afspraken gemaakt over de verloskundige zorg. Uitgangspunt hierbij is natuurlijk dat we de kans op besmetting zoveel mogelijk willen beperken. Tegelijkertijd begrijpen we de wens om belangrijke momenten in de zwangerschap te delen met je partner. Daarom zijn deze regels zo ver als mogelijk versoepeld. Kijk voor de meest actuele informatie op de website van de Martini Geboorte Groep. 


Bloedprikken

Bloedprikken is alleen geopend voor patiënten van het Martini Ziekenhuis. Overige patiënten worden verzocht naar de prikposten buiten het ziekenhuis te gaan. Kijk voor de dichtstbijzijnde locatie op www.certe.nl


Alle taxi’s stoppen bij de hoofdingang

Taxi’s zetten patiënten af voor de deur van de hoofdingang. Chauffeurs mogen niet mee naar binnen. In de hal van het ziekenhuis staan gastdames en gastheren klaar om patiënten verder te begeleiden in het ziekenhuis. Wanneer de taxi mensen komt halen, kan de taxi bellen met de receptie. Zij informeren de persoon in de hal dat de taxi er is. Waar nodig helpen we u met de begeleiding naar buiten. 

 

Overzicht van de meest gestelde vragen & antwoorden 

  1. Wanneer kan ik weer terecht in het ziekenhuis voor de zorg die was uitgesteld?
    Het Martini Ziekenhuis heeft zich vanaf begin maart intensief gericht op coronazorg. Daarnaast is de acute en oncologische zorg gelukkig doorgegaan. Nu het aantal coronapatiënten daalt, is het ziekenhuis sinds dinsdag 28 april weer begonnen met de planbare zorg. Dat doen we stapsgewijs, omdat we tijd nodig hebben om het ziekenhuis klaar te maken voor de 1,5 meter regel en omdat we ruimte moeten houden voor de intensieve zorg voor coronapatiënten (uit Groningen en Drenthe en - op verzoek van het Landelijk Centrum Patiënten Spreiding- uit Brabant, Limburg en Zuid-Holland). In regionaal verband wordt gesproken over hoe in de toekomst expertise kan worden gebundeld op het gebied van COVID-19 zorg en de rol van het Martini Ziekenhuis daarin.

  2. Waarom is het weer opstarten van de uitgestelde zorg zo ingewikkeld?
    Een situatie als deze hebben we nog nooit meegemaakt, waardoor er geen kant en klare draaiboeken klaarliggen voor de opschaling. Dit betekent dat we het wiel ter plekke moeten uitvinden, en hierin is het essentieel de juiste keuzes te maken. Het is immers erg belangrijk dat de opschaling veilig en goed gebeurt.

  3. Hoe zorgt het Martini voor veilige zorg in deze situatie?
    We kunnen ons voorstellen dat u het spannend vindt om weer naar het ziekenhuis te komen. Hierin kunnen we u geruststellen. U kunt erop vertrouwen dat we alle maatregelen hebben genomen om u te beschermen tegen het coronavirus. Lees in dit document hoe we dat doen.

  4. Waarom werden eerder alle afspraken afgezegd en wordt de zorg nu weer opgestart?
    Omdat we het ziekenhuis vrij moesten maken voor een mogelijke piek in het aantal corona patiënten. Nu de piek in het Noorden uitblijft, is er weer ruimte voor reguliere zorg.  

  5. Hoe hanteert het ziekenhuis de 1,5 meter regel?
    De wachtkamers zijn aangepast met minder zitplaatsen en meer ruimte, er mogen niet teveel mensen tegelijk in de liften, bij kleine trappenhuizen is op- en neergaand verkeer gescheiden, medewerkers gebruiken andere ingangen dan patiënten en bezoekers en het aantal mensen in het ziekenhuis wordt gecontroleerd opgevoerd. Bij het verlenen van zorg waarbij 1,5 meter niet mogelijk is, gebruiken onze medewerkers waar nodig beschermingsmiddelen.

  6. Waarom wordt er bij de ingang toegangscontrole uitgevoerd?
    Omdat we willen voorkomen dat mensen met klachten die bij het coronavirus passen het ziekenhuis in gaan. Ook medewerkers met deze klachten blijven thuis.  

  7. Mijn afspraak wordt een belafspraak of videoconsult. Wat kan ik verwachten?
    Net als bij een fysieke afspraak ontvangt u hiervoor een uitnodiging. Telefonisch of per brief. Bij een belafspraak wordt u rond de geplande tijd gebeld door uw behandelaar, met een anoniem nummer. Omdat de exacte tijd niet altijd gegarandeerd kan worden, kan het zijn dat u iets eerder of later wordt gebeld.

  8. Hoe wordt bepaald of mijn afspraak een fysieke of belafspraak/videoconsult wordt?
    Dit wordt bepaald door uw behandelaar. U kunt ervan uitgaan dat we hierin altijd de beste keuze maken, passend bij uw persoonlijke situatie.

  9. Ik word geopereerd en voorafgaand getest op corona. Wat kan ik verwachten?
    We zijn extra alert op patiënten die geopereerd moeten worden, omdat we weten dat zij na de operatie problemen kunnen krijgen als zij het coronavirus bij zich dragen. In de volgende gevallen testen wij patiënten op het coronavirus: ouder dan 18 jaar, bij algehele narcose, bij een verblijf langer dan één nacht en bij een geplande IC. U krijgt van ons bericht over waar en wanneer u getest wordt (drie dagen voor de operatie). U wordt uiterlijk de ochtend ná de test gebeld. Dit is op de dag voordat u wordt geopereerd.  

  10. Ik wil graag iemand meenemen naar mijn afspraak. In welke gevallen kan dat?
    Wij vragen u dringend om alleen naar uw afspraak te komen. Kom ook niet te vroeg. We Bent u bijvoorbeeld slecht ter been of slechtziend, dan maken wij een uitzondering en mag u iemand mee nemen. Ook als u via de Spoedeisende Hulp binnenkomt is het logisch dat er een begeleider meekomt. 
  11. Hoe vangt het Martini Ziekenhuis patiënten met het coronavirus (Covid-19) op?
    Het Martini Ziekenhuis staat in direct contact met de ziekenhuizen in de regio, de GGD en het RIVM. We verplegen (mogelijk) besmette patiënten streng gescheiden van andere patiënten. In dit filmpje kun je zien welke voorbereidingen we nemen als we een besmette patiënt verzorgen.

  12. Welke patiënten worden getest op het coronavirus?
    In de volgende gevallen testen wij patiënten op het coronavirus: ouder dan 18 jaar, bij algehele narcose, bij een verblijf langer dan één nacht en bij een geplande IC.

  13. Mag ik eten of drinken in het Martini Restaurant, de Espressobar of de Food&Shop?
    Nee. Deze plekken zijn gesloten voor patiënten en bezoekers.

  14. Wat kan ik zelf doen om besmetting te voorkomen?
    Hoest en nies in een papieren zakdoek of in uw elleboog. Gebruik papieren zakdoekjes eenmalig en gooi ze na gebruik direct weg. Was regelmatig met water en zeep uw handen, in ieder geval na het hoesten, niezen en/of neus snuiten.

  15. Mag ik met een mondkapje op naar binnen?
    Nee, u mag niet met een (eigen) mondkapje op naar binnen. Alle bezoekers en patiënten worden bij de hoofdingang gescreend op klachten. Heeft u geen klachten? Dan is een mondkapje niet nodig. Bij klachten mag een bezoeker niet naar binnen, ook niet met een mondkapje. Patiënten met een afspraak én klachten geven wij verdere instructies.

  16. Ik ben vertegenwoordiger. Kan ik nog naar het ziekenhuis komen?
    Vertegenwoordigers van bedrijven of leveranciers mogen niet naar het Martini Ziekenhuis komen als dat niet strikt noodzakelijk is. Vertegenwoordigers komen meestal in verschillende ziekenhuizen en zijn daarom een extra risico voor verspreiding van het coronavirus.

  17. Waar vind ik informatie over het coronavirus op een makkelijke manier uitgelegd?
    Op de website corona.steffie.nl legt Steffie moeilijke informatie over het coronavirus op een makkelijke manier uit. De website is speciaal bedoeld voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Uitleghulp Steffie beantwoordt vragen als: Welke symptomen kan je verwachten als je het virus krijgt? Hoe zorg je ervoor dat je zelf en anderen niet ziek worden? Ook komen onderwerpen als het wassen van je handen op een juiste manier en het maken van een dagindeling aan bod.

  18. Hoe zit het met bijeenkomsten?
    Alle bijeenkomsten met externe deelnemers of patiënten in het Martini Ziekenhuis tot 1 september gaan niet door.

  19. Mag ik voor een patiënt bloemen, fruit of een ander cadeautje meenemen of opsturen? 
    Jazeker, dat wordt vaak erg gewaardeerd! 

Heeft u een vraag over uw afspraak op de polikliniek? Bel dan rechtstreeks met deze polikliniek. Over uw opname in het ziekenhuis voor onderzoek of operatie, bellen wij u! Voor algemene vragen kunt u bellen met (050) 524 5245.

Meer nieuws

Wij maken gebruik van cookies

Deze website van het Martini Ziekenhuis maakt gebruik van cookies. Wilt u meer weten over ons cookiebeleid, lees dan hier verder.