Delen via , of LinkedIn of Mail.

Hoe ga je om met stress, angst en spanning?

30-03-2020

Deze crisis is een marathon, geen sprint! We leven op dit moment in bizarre tijden. Klinisch Neuropsycholoog Lineke Davids deelt een paar adviezen om hiermee om te gaan.

Allereerst: het is volstrekt normaal en menselijk om nu stress, angst, spanning te ervaren. Iedereen heeft zijn eigen manier om met stress om te gaan. Nietsdoen werkt voor de een, actief bewegen voor de ander. Blijf dicht bij jezelf en doe wat voor jou werkt.
In onzekere tijden willen mensen graag grip hebben. Wat kun je voorspelbaar maken en waar heb je wel grip op? Focus je op wat je de komende 2 uur, ochtend of dag staat te wachten in plaats van wat er de komende weken mogelijk nog op je afkomt. Zo houd je het voor jezelf overzichtelijk en behapbaar en dat geeft meer rust.

Stress is een grote energievreter. Een beetje stress is nodig om door te blijven gaan, maar bedenk wel dat dit nu in deze tijd extra energie kost. Daar is meer rust dan gemiddeld voor nodig. Probeer jouw steentje bij te dragen, maar ga jezelf nu niet allemaal nieuwe doelen stellen. Wat kun je zelf en wat kun je uit handen geven? Vraag hulp. Het helpt als je weet dat er niet een berg was op je ligt te wachten als je thuiskomt. Of dat iemand anders alvast voor je gekookt heeft.

Wees ook naar vrienden, familie, collega’s eerlijk dat je er mee zit, dat je het moeilijk hebt of dat je het even niet meer weet. Dat zorgt ook voor verbinding. Zoek elkaar op via digitale wegen. Geef elkaar een compliment. Wat zou je zelf tegen iemand zeggen om diegene gerust te stellen? Kun je die ook voor jezelf gebruiken? Enkele voorbeelden (maar bedenk vooral welke zin voor jou werkt):

  • Angst is normaal, ik maak er het beste van. 
  • Ik doe mijn best, dat is wat ik kan en dat is goed genoeg. 
  • De spanning die ik nu voel is niet constant: het verandert en wordt ook weer minder. 
  • We kunnen de toekomst niet voorspellen, we maken er gewoon het beste van. 

Je hoeft het niet perfect te doen. Je doet wat je kunt. Bedenk dat jij met jouw inzet, voor jezelf en een ander, een belangrijk steentje bijdraagt aan de gezondheid van elke Nederlander.

Meer nieuws

Wij maken gebruik van cookies

Deze website van het Martini Ziekenhuis maakt gebruik van cookies. Wilt u meer weten over ons cookiebeleid, lees dan hier verder.